מהפכה בשוק ביטוח הרכב; פחות גובים, יותר שקופים

הממונה על שוק ההון פרסמה הוראות שצפויות להוזיל את מחיר ביטוח הרכב, לשפר את תהליך העבודה בין חברות הביטוח, השמאים והמוסכים ולהגביר את ההוגנות, היעילות והשקיפות בענף לטובת המבוטחים

בדיקת רכב | אילוסטרציה: מיטל כהן, פלאש 90

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, פרסמה טיוטת הוראות אשר קובעות כיצד יתנהלו חברות הביטוח במסגרת תביעת ביטוח רכב אל מול שמאים ומוסכים. ההוראות צפויות להוזיל את מחיר ביטוח הרכב, לשפר את השירות שניתן למבוטחים על ידי חברות הביטוח, השמאים והמוסכים ולצמצם את ניגודי העניינים בענף בין השחקנים השונים.

לאור תוצאות הליכי ביקורת שערכה רשות שוק ההון ובמטרה לצמצם השפעות של גורמים שונים על עבודתו של השמאי, יבוטלו רשימות שמאי החוץ של כל חברות הביטוח. הרשימות יוחלפו במנגנון חדש שיחייב את כל חברות הביטוח להשתמש במאגר שמאים רחב. כל שמאי העומד בהוראות הדין רשאי להצטרף למאגר השמאים. המנגנון החדש אינו מאפשר לחברת ביטוח להוציא או למנוע כניסה של  שמאי לרשימה.

בנוסף, קבעה רשות שוק ההון כללים מחייבים לחברת ביטוח בעת התקשרות עם מוסכים. כל מוסך שיעמוד בתנאים אלו יוכל לבקש להצטרף להתקשרות עם חברת הביטוח: אחריות משותפת של חברת הביטוח והמוסך על תיקון הרכב; איסור על חברת הביטוח לעכב תיקון רכב; דרישה לעמידה בזמנים שנקבעו על ידי רשות שוק ההון; המוסך יפעל במקצועיות, ביושר ובהוגנות בהליך תיקון הרכב; חברת ביטוח לא תגביל את המוסך בעלות תיקון הרכב.

ההסכם בין חברת ביטוח למוסך יכלול מנגנונים מאזנים שיסייעו לתהליך התביעה לשמור על הוגנות, יעילות, שקיפות ומקצועיות לטובת מיצוי זכויותיו של המבוטח. כמו כן, חברות הביטוח ידרגו את המוסכים באמצעות מדידת רמת שביעות הרצון של המבוטחים שקיבלו שירות במוסך. הדירוג יאפשר שקיפות מלאה לכלל הציבור ויסייע לשפר את רמת השירות במסגרת תביעת ביטוח.

כאמור, ההוראות צפויות להוזיל את מחיר תיקון הרכב. שוק החלפים ועלויות התיקון נמצאים במגמת עליה לאורך השנים, כאשר סך התביעות ששולמו על ידי חברות הביטוח בענף רכב רכוש (ביטוח מקיף) נאמדות בכשישה מיליארד שקלים בשנה. בשנים האחרונות עלה המחיר הביטוח הממוצע לאור הזינוק בעלויות התביעות.

סלינגר אמרה כי "ההוראות אשר ישפרו את הממשק בין החברות לכל השחקנים המעורבים בהליך תביעת ביטוח רכב, צפויות להפחית את המחירים לציבור הנהגים. רשות שוק ההון ממשיכה לפעול במטרה להבטיח הוגנות ושקיפות למבוטחים".

כתיבת תגובה