מה יקרה אחרי שהמדינה תמנע את מיזוג גולן וסלקום?

גולן טלקום מאיימת: "מיליון לקוחות ימצאו חברה בהקפאת הליכים" ודורשת מהמדינה לאשר את עסקת המיזוג עם סלקום. המדינה מסרבת בטענה כי הדבר יפגע בתחרות בשוק הסלולר. ויש מי שחושב שמדובר באיום סרק

גולן טלקום

מזה כשנה שחברות התקשורת 'גולן טלקום' ו'סלקום' מבקשת להתמזג. הניירות נחתמו. הסכומים סוכמו וגם הנדוניה ידועה מראש (קרוב למיליון לקוחות). אבל, העסקה תקועה משום שהיא מותנית באישורו של משרד התקשורת שחושש, מאוד חושש.

השבוע נקטה גולן בצעד חסר תקדים כאשר שיגרה מכתב לשר התקשורת, קרי, ראש הממשלה המכהן בין היתר בתפקיד שר, גם במשרד הזה, ובמכתב איימה, או אם תרצו, הזהירה כי ללא אישור עסקת המיזוג החברה תקרוס.

במילים יותר ברורות: מיליון לקוחות בישראל ימצאו את עצמם ללא שירותי תקשורת. הדברים לא נאמרו בעלמא ללא כיסוי, הם גובו במסמכים שמוכיחים לכאורה כי אין עתיד לחברה ללא המיזוג. כן. זו החברה שנכנסה לשוק בסערה ושברה את המחירים.

בממשלה רוצים תחרות ולא רוצים לאשר את עסקת המיזוג שתהפוך את סלקום שכבר היום מוגדרת חברת הסלולר הגדולה בישראל, לעוד יותר גדולה. והאמת היא, שבמשרד התקשורת לא כל-כך מתרגשים מהאיום של גולן. שימו לב לדברים שאמר דובר המשרד:

"המשרד נערך בחודשים‎ האחרונים גם לתרחיש שבו חברת גולן טלקום לא תמשיך בפעילותה. נערכו פניות לחברות בשוק להיערך לאפשרות של קליטת כמות גדולה של לקוחות. ואכן, החברות אישרו השבוע כי הן ערוכות לקליטת כמויות משמעותיות של לקוחות. במקביל, סוכם בדיון שנערך בראשות ראש הממשלה, ובהשתתפות מנכ"ל משרד התקשורת ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, כי אם יידרש – ייחתמו הוראות שעה שיבטיחו את רציפות השירות לכל לקוחות גולן".

אז לכאורה אין סיבה לדאגה עבור לקוחות גולן. אבל נתוני הניוד האחרונים מעידים על כך שהציבור כבר מבין לאן הרוח נושבת ועבור גולן היה זה הרבעון הראשון בו נרשמה נטישת לקוחות גדולה יותר מהצטרפות. נכון אמנם שחברות הסלולר האחרות תשמחנה לקלוט את מנויה גולן והן אף נערכו לכך, אך האם יש סיכוי שהן תצלחנה לספק בתוך ימים ספורים מיליון לקוחות?

במכתב ששלחה גולן לשר התקשורת נעשה שימוש בפרשת 'סיטי אור נדל"ן' שמרוחה על כותרות ראשיות בכלי התקשורת. במכתב נכתב כי "מיליון לקוחות גולן ימצאו חברה בהקפאת הליכים עם נאמן. ייווצר כאוס בשוק התקשורת. ראו מקרה מגה או ענבל אור כדוגמה – אך בעוצמות גדולות הרבה יותר – עם מיליון לקוחות שאינם מקבלים שירות ומאות עובדים ללא מענה. אני בטוח שראש הממשלה ושר האוצר אינם מעוניינים בכך".

רגע, ואולי כל האיום של גולן הוא איום סרק? יש מי שחושב כך. המדינה לא רוצה שגולן תתמזג בתוך סלקום ומציעה פיתרון אחר – הסכם שיתוף עם אחת מחברות הסלולר. "חברה שיש לה כמעט מיליון לקוחות, היא חברה שיש לה שווי. לא יעלה על הדעת שהיא תקרוס ביום אחד", אומר גורם במשרד התקשורת. באוצר סבורים כי במקרה הכי גרוע תוכל גולן למכור את עצמה, כך שהיא תישאר בשוק כחברה עצמאית. "אבל הם מתעקשים על המיזוג כי זה אקזיט מטורף ולזה אסור להסכים. הם נכנסו לשוק כדי שתהיה תחרות, אם נסכים למיזוג שלהם, נגדיל את הריכוזיות בשוק התקשורת", אומר אותו גורם.

גולן אגב, אמורה לקבל מסלקום סכום של 1.17 מיליארד שקל תמורת החברה. אם סלקום מוכנה לשלם כל-כך הרבה כסף, כנראה שגולן מחזיקה בנכסים שווים במיוחד והאיום בקריסה אינו אלא איום סרק, אומר גורם במשרד התקשורת. ומציין כי אם יאושר המיזוג תחזיק סלקום בכ-37% מהשוק.

 

כתיבת תגובה