מוביל שוק או תעתוע: חזון המשקיעים במטבע הדיגיטלי

הביטקוין ויתר המטבעות הדיגיטליים ממשיכים להוביל את שוק הסחר במטבעות וירטואליים. מה חושב העולם, והאם זו ההשקעה הרצויה? | פרק שלישי בסדרה

ביטקוין, מוביל שוק או תעתוע shutterstock

לרגע נדמה שהתקשורת הכלכלית הפסיקה לעקוב בעניין אחרי הביטקוין ויתר המטבעות הדיגיטליים. השיאים שאלו רשמו מתחילים להתיישב על דעתה של התקשורת שסיקרה אותם בפליאה, בהרמת גבה, אך בעקביות. עכשיו נותר רק הדיווח השיטתי – ועד שלא תגיע המצאה חדשה יותר מילד הפלא בן הכמעט עשר, הביטקוין, או שערכו יזנק שוב בעוד 500% כפי שעשה במהלך 2107 – העניין התקשורתי סביבו יורד מותיר את הזירה למשקיעים.

אבל חשוב לזכור, כי במונחים של ביטקוינס, עליות של עשרות אחוזים בשבוע (או נפילות) אינן מפתיעות. גם יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי מני רוזנפלד, סבור כי זה אפשרי. "כשזה קורה – זה לא טירוף", אומר רוזנפלד. "עליית שער של כ-30% בשבועיים אינה חריגה. הביטקוין כבר עשה זאת עשרות פעמים. אני לא מכיר הסבר משכנע ספציפי למה זה קורה בכל נקודת זמן, אבל לדעתי, מדובר כשישנה עלייה היא חלק ממגמה כוללת של עליית שערים: יותר ויותר אנשים שומעים על הביטקוין, מאמינים בו, ומתחילים לנסות אותו – כהשקעה או כאמצעי תשלום".

גם כאלו שבעבר התעלמו מהביטקוין, וראו אותו כהימור מסוכן או כרעיון קיקיוני שעתיד לגווע, מתחילים היום לפזול לכיוונו ולתהות אולי, באמת, יש בו משהו מעבר. "יותר ויותר עסקים שמקבלים ביטקוין", מעדכן רוזנפלד. "בישראל לבדה יש כ- 100 עסקים שמקבלים תשלומים בביטקוין. ביניהם אפשר למנות מסעדות, חנויות מחשבים, יועצים ושירותי מחשוב. וכאמור, השימוש בו מתפתח כל הזמן".

אך בעסקים, הבעיה הקשה ביותר במעבר לשימוש בביטקוין הן התנודות ולא הסיכון. בגדול, הרי לא ייתכן שאני הולך לקנות חבילת וופלים בשעה 12:00 ואתה ב 12:01 – אתה תשלם 2 שקלים, כשאני שילמתי שקל – רק בגלל שהביטקויון זינק בינתיים. לאור הזינוקים המפתיעים והנפילות החדות האפשריות בשער הביטקוין, זו אחת הטענות העיקריות של המתנגדים אליו: הם אומרים שהוא תנודתי עד שיגעון, שאי אפשר לסמוך על מטבע שכך משתולל.

"התנודות החדות הן באמת קצת בעייתיות", מסכים רוזנפלד, "אבל לאורך הזמן, התנודות הולכות ופוחתות. כרגע הביטקוין הוא עדיין משהו חדש, אנשים מתייחסים אליו יותר כהשקעה ופחות כמטבע שימושי. ככל שהוא ילך ויתבסס גם כאמצעי תשלום, התנודתיות שלו תפחת. בסופו של דבר הוא עתיד, אחרי עלייה הדרגתית, להתייצב על ערך אחד".

כשרוזנפלד נשאל מהו הערך העתידי שצופים לביטקוין, הוא נשמע אופטימי להפליא. "ההערכות מדברות על כמה מיליוני דולרים לביטקוין בודד", הוא טוען. "זה יקרה בתרחיש האופטימלי, שבו ישתמשו בביטקוין בהיקף שאנחנו מקווים לו".

הביטקוין ושיטת התכנות של הבלוקציין shutterstock

שני צדדים למטבע

אז האם הגיע הזמן להשקעה בביטקוין, תמיד יהיו שיטענו לטובתו מול אלו שיטענו לחובתו. אז למה כן, ולמה לא?

מתנגדי הביטקוין טוענים, כי לביטקוין אין ערך אינטרנזי – ערך פנימי, ממשי. עדיף להשקיע, לדעתם, בנדל"ן ובתיקים סולידיים. לעומתם,  מצדדי ההשקעה בביטקוין משווים אותו למט"ח: גם לשקל ולדולר שאנו מחזיק ביד אין ערך ממשי. אלו סתם פיסות נייר משובח מודפסות משני הצדדים. בנוסף, הם מבהירים, כי כבר כיום רוב הכסף בעולם הוא דיגיטלי, כולל הדולר והשקל. "הרי כשהבנק נותן למישהו הלוואה הוא לא באמת לוקח שטר ממישהו שהפקיד ונותן ללווה. הוא בסך הכל מציין את זה במחשב והלווה כבר מעביר מאותה יתרת זכות שנרשמה בחשבון עוד שורה או שורות דיגיטליות לבא בתור", אומר ל'ביזנעס' אחד המומחים העולמיים בתכנות, שעמל על פיתוחים דיגיטליים שונים.

לדבריו, "יש גם מומחים עולמיים שטוענים כבר שנים בהרצאות ומאמרים מאלפים שלמעשה המדינות כבר ממזמן לא 'בבעלות' על הכסף, אלא הבנקים. כי הם יוצרים אין סוף כסף וירטואלי… כך שאין כל חדש בפן הזה של הביטקוין ודומיו. הבלוקצ'יין היא שיטה נוספת לשימור הכסף – והיא מקבילה לזו הבנקאית, ואני מבין היטב למה קשה לבנקים להכיל זאת".

אבל יטענו המתנגדים שהביטקוין לא מגובה על ידי שום ממשלה. הוא אולי פתרון מצוין לתושבי מדינות כושלות כמו ונצואלה, בתור אמצעי תשלום בטוח, אבל לא מומלץ לתושבי מדינות מפותחות.

"מה פתאום", עונה המומחה לתכנות, "העובדה ששום ממשלה לא שולטת בביטקוין, היא מעלה – לא חסרון. זה בדיוק מה שקוסם כל כך לעוד ועוד משתמשים בעולם: החופש מאינטרסים ממשלתיים ומתלות בממשלה שקובעת מדיניות. לדעתי, גם חלק מהמתיחות ומהמלחמות בעולם יימנעו גם הם בזכות זה".

לדבריו, "ניתן לראות (ולהראות…) באופן מוחלט איך התחום הזה הולך להפוך מצד אחד את הממשלות והרשויות לכמעט ולא רלוונטיות ברוב חיי היום יום, מצד שני האכיפה של כללי החיים כגון אמינות והוגנות יאכפו באופן מוחלט ע"י האנושות עצמה".

אבל ממשלות עלולות להקשות על השימוש בביטקוין, או לאסור אותו. עם כל מדינה גדולה שתחוקק חוקים נגד מטבעות וירטואליים, ערך הביטקוין עלול לצנוח. זה כבר קרה!

"הסיכוי שזה יקרה – ממש נמוך. להפך, הממשלות ילכו לקראת הסדרת השימוש החוקי בביטקוין. זה יהיה אולי קצת ארוך להסביר, אבל ברור שממשלות שילחמו נגד המטבעות הללו, ימצאו את עצמן פגיעות באופן אנוש הן על ידי תושביהן והן על ידי המערכות העולמיות. לכאורה, הן יגלו שפספסו את הרכבת. התהליך הזה דוהר והמהירות שלו תלך ותגבר ותדרוס כל מערכת או גוף שינסה לעצור בעדה".

אל תמהרו לקנות

אוהדי המטבע הדיגיטלי טוענים שככלל, כל שלשת הכללים שמטבע זקוק לו, מתקיימים היטב בביטקוין ודומיו. מטבע צריך שתהיה לו ניידות, אפשרות להתחלק ליחידות חשבונאיות, ושמירת ערך. ואת שלושתם יש בביטקוין: אפשר לנייד אותו בקלות מכתובת לכתובת, הוא מתחלק ליחידות עד 8 ספרות אחרי הנקודה (היחידות נקראות 'סאטושי', על שם הוגה הרעיון), והוא שומר על ערכו, בין היתר בעזרת האלגוריתם שמקשה על כרייה נוספת ככל שהכורים מתרבים.

נכון, ניידות ויחידה חשבונאית אכן יש לביטקוין, אבל ערך אמיתי אין. כבר היום יש המוני מטבעות וירטואליים ש'יושבים' על אותה טכנולוגיה ומתחרים מול הביטקוין, וגם בלי המתחרים האלו – בהחלט ייתכן שהציבור אט-אט יאבד עניין בביטקוין, והשווי שלו יצנח לאפס!

"אני אישית חושב שזה ייתכן", משיב המתכנת השקוע עד צוואר בפיתוחים דיגיטליים על בסיס הכרייה הדיגיטלית, "אך להערכתי רוב האנשים לא יאבדו את 'רכושם', כיוון שלא תהיה התרסקות אלא תהליך שבעלי הביטקוין יעברו בהדרגה למטבע אחר שיהיה שחקן טוב יותר בשוק".

אז מה, המתנגדים לביטקוין הם פשוט שמרניים מדי, תקועים בעבר ולא מבינים את העתיד? לא בטוח. תמיד חשוב להזהיר, לפני שישתמע כביכול עודדנו השקעה בביטקוין: נכון שטכנולוגיית הבלוקצ'יין – שרשרת הבלוקים המפוזרת ברשת – היא להיט טכנולוגי עתידי, אך זה עדיין לא אומר דבר על ערכו של הביטקוין, המטבע שמבוסס עליה. יש להפריד בין השניים.

גם על הטענה ש'לו הייתם קונים 100 ביטקוין לפני 5 שנים, הייתם היום מיליונרים', יש למתנגדי הביטקוין תשובה מן המוכן: "כמובן. גם לו היינו קונים את כרטיס הלוטו הזוכה, היינו היום מיליונרים. הבעיה היא לדעת איזה כרטיס יזכה, מבין כל הצירופים האפשריים. כך גם בעולם המטבעות הוירטואלי".

אבל תכל'ס, הביטקוין עולה ועולה כל הזמן. אולי בכל זאת שווה לקנות אותו?

"נכון שכרגע הוא עולה, אבל בתנודתיות אדירה ומסוכנת. כל המוצר הזה קיים רק 9 שנים, פרק זמן שלא מאפשר להגיע לשום מסקנה פיננסית משמעותית. לדעתי", מוסיף איש המחשבים הבכיר, "להשקיע כרגע בביטקוין זה רק ספקולטיבי ומתקרב קצת לסיכון מצד מטבעות שמייצגות טכנולוגיה יותר מתקדמת ומבטיחה. מי שחכם מספיק צריך לחקור את המטבעות האחרים בשוק, להבין את הטכנולוגיה שהמטבע מבודד עליה ו'לנחש' האם זו הטכנולוגיה שתביא את השינוי. אם כן, סביר שהמטבע של אותה טכנולוגיה הוא הנכון להשקיע בו".

פרק א' בסדרה

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%9D-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%9C%D7%90%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%98%D7%A7%D7%95%D7%99%D7%9F/

פרק ב' בסדרה

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9C%D7%9E%D7%A2%D7%91%D7%A8-%D7%9C%D7%9E%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%95/

כתיבת תגובה