מחקר חדש: מי אחראי על תקציב המשפחה, אבא או אימא?

למעלה מארבעים אחוז מבתי האב בישראל מנהלים תקציב חודשי מתוכנן. הישראלים אולי חיים במינוס, אבל הם בעלי מודעות צרכנית גבוהה. רובם מקפידים לבדוק את יתרת החשבון ואת פירוט החיוביים בכרטיסי האשראי

ארנק | צילום: Andrey_Popov, שאטרסטוק

ממחקר שנערך על ידי חברת 'TNS' עבור מאסטר קארד בישראל, לבדיקת הרגלי התנהלות פיננסית של ישראלים, עולה כי לישראלים יש מודעות גבוהה לצרכנות והתנהלות פיננסית. מהממצאים המרתקים יש לומר, עולה כי 89% מהישראלים מודעים למצב חשבון העו"ש שלהם ויודעים כמה כסף יש בו ברגע נתון. עשרה אחוזים אמרו כי "לעיתים הם מודעים ליתרה בחשבון", ורק אחוז בודד מקרב הנשאלים ציין שאין לו מושג כמה כסף יש לו בחשבון.

עוד עלה מהמחקר כי הישראלים מקפידים מאוד לעבור על פירוט התשלומים החודשי שלהם בכרטיסי האשראי. שימו לב למספרים: 86% ענו כי הם עושים זאת בקביעות ו-11% אמרו כי הם עוברים על הפירוט "לפעמים". שלושה אחוזים בלבד ענו כי בדרך כלל הם אינם עוברים על פירוט ההוצאות שלהם.

אבל מה שמעניין הוא שרק שבעים אחוזים מבתי האב הישראלים מנהלים תקציב משפחתי מוגדר מראש. המספר אמנם נשמע גבוה, אך מפילוח הנתונים עולה כי רק 41% מהמשפחות מנהלות באופן קבוע תקציב מוגדר מראש.

לא פחות מעניינת היא העובדה שלמרות הדימוי שהתקבע בציבור, רק ב-27% מהמשפחות, האימא היא זו שאחראית על התקציב המשפחתי. יתרה מכך, כאשר מדובר בתשלום חשבונות, האבא הוא שמופקד על המשימה ביותר ממחצית הבתים בישראל.

נתונים נוספים ולא פחות מעניינים מגלים כי יותר ממחצית הישראלים סבורים שההוצאה הכבדה שלהם היא על מזון. ושליש מהישראלים סבורים כי הקנייה הכי פחות נחוצה היא בתחום הביגוד. וכמה כרטיסי אשראי מחזיק הישראלי הממוצע בארנקו?

שלושה מתוך ארבעה נשאלים אמרו כי הם מחזיקים בין שניים לחמשה כרטיסי אשראי! ארבעה אחוזים מחזיקים יותר מחמישה כרטיסים בארנק. וזה מסביר אולי את הגידול בשימוש בכרטיסים אלה. לפי המחקר, מתחילת השנה נרשם גידול של 68% בשימוש בכרטיסי אשראי. עם זאת חשוב לזכור כי מדובר במחקר מסחרי וכי ייתכן שנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יציירו מציאות אחרת.

ומה עם כרטיסי הדביט שהממשלה מנסה לדחוף באגרסיביות על מנת לצמצם את השימוש במזומן? כאן ניתן לראות שהציבור אינו מתלהב מהרעיון. רק 21% היו מסכימים להשתמש בכרטיס שמחייב את חשבון הבנק מיידית עם ביצוע הקניה. 46% לעומת זאת, היו רוצים לדחות זאת לתשלום אחד בסוף החודש.

מנכ"ל מסטרקארד ישראל, אנדראש המברגר, אמר בעקבות המחקר כי השוק בישראל מראה בגרות והתנהלות צרכנית פיננסית נבונה. "הישראלים מחושבים, מקפידים על תקציב חודשי מראש, עוברים על פירוט ההוצאות שלהם ומגלים מעורבות בנושאי ניהול הכספים", אמר המברגר.

כתיבת תגובה