מיזוג בנק איגוד – מזרחי טפחות, הח"כים נגד המפקחת בעד

מיקי רוזנטל בועדת הכספים צילום: פלאש 90

 חברי הכנסת התנגדו למיזוג האפשרי עקב החשש שהדבר ייפגע  עוד יותר בתחרות בענף הבנקאות ובעובדי הבנק. בניגוד המפקחת על הבנקים

בדיון שהתקיים בועדת הכספים, הביעו חברי הוועדה ובתוכם ח"כ מיקי לוי, שטען שאסור לאפשר את המיזוג. מדובר באיוולת שאיננה תואמת את מאמצי הממשלה והרגולטור לעודד תחרות בין הבנקים. שהרי רק לאחרונה המפקחת על הבנקים הורידה בצדק בעצמה את הדרישות להון עצמי לצורך הקמת בנק לכדי 50 מיליוני שקלים כדי לעודד הקמה של בנקים חדשים. אז מה הואילו חכמים בתקנתם? צריך להבין כי מדובר בהחלטה כבדת משקל שתשפיע על שוק ההלוואות, המשכנתאות ועל עובדיו של הבנק ואין להקל בה ראש.

"אני קורא לבנק ישראל שלא לאשר את המהלך ההרסני והמוטעה הזה, ולהמשיך לדרוש מבעלי הבנק לחפש רוכש לבנק. שלא יספרו לנו סיפורים שאי אפשר למצוא רוכשים לבנקים. אם שרי אריסון הצליחה, גם אליהו יכול. במידה ולא ימצא רוכש, ראוי כי לא תתקבל החלטה בעניין עד אשר תידון במסגרת הוועדה ליציבות פיננסית שמוקמת בימים אלה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנ"צ) חידד את הדברים:"בגלל חוק הריכוזיות צריך שלמה אליהו למכור את בנק איגוד. למי? למשפחות עופר וורטהיימר בעלות בנק המזרחי. אם יאושר המהלך, זה צחוק מחוק הריכוזיות"

המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, חדוה בר טענה להפך ואמרה שמיזוג בנק איגוד בבנק מזרחי-טפחות לא ייפגע בתחרות. בר תקפה בוועדת הכספים את עמדת אגף התקציבים באוצר בנושא ואמרה: "נייר העמדה של אגף התקציבים מבוסס על נתונים לא מלאים. הוא לא רואה את התמונה המלאה כמו בנק ישראל. יש גם חומרים מסווגים שלא חשופים לכלל הציבור ולכן לאחר שקילת כל השיקולים אין כאן פוטנציאל לפגיעה בתחרות. עשינו ניתוחים מעמיקים בעניין ומיזוג בנק איגוד לא ייפגע בתחרות. נתח השוק של איגוד ירד בכל הפרמטרים. מעבר לכך, הזכות למכירת הבנק ע"י הבעלים היא זכות קניינית שלהם. שלמה אליהו שמחזיק בשליש ממניות הבנק מחויב בכך מתוקף חוק הריכוזיות עקב היותו בעלים במקביל של חברת ביטוח".

 

כתיבת תגובה