מי צריך משאל עם? הברקזיט יובא לאישור הפרלמנט

בית המשפט העליון בבריטניה קבע כי הפעלת סעיף חמישים באמנת ליסבון שיחל את תהליך היפרדות הבריטים מהאיחוד האירופי, חייב לקבל את אישורו של הפרלמנט. עוד קודם לכן אמרה ראש הממשלה כי תבקש את אישור הפרלמנט

בניין הפרלמנט הבריטי. צילום : AR Pictures | שאטרסטוק

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הבטיחה כי סעיף חמישים באמנת ליסבון יופעל במרץ, אך אתמול החליט בית המשפט העליון בבריטניה לדחות ערעור שהגישה הממשלה על ההחלטה לפיה הפעלת הסעיף דורשת את אישורו של הפרלמנט הבריטי.

ההחלטה שהתקבלה בערכאה נמוכה יותר, אושררה שוב בבית המשפט העליון, אך מיי חזרה ואמרה גם בשבוע שעבר טרם החלטת בית המשפט כי היא הליך ההיפרדות מהאיחוד האירופי יופעל במועד עליו התחייבה וכי היא תביא אותו בקרוב לאישור הפרלמנט. כך או כך, משאל העם ידרוש את אישורם של חברי הפרלמנט מה שמעורר את השאלה מדוע היה צורך לפנות אל העם כאשר דעתו אינה נחשבת.

נזכיר כי מיי תיפגש בקרוב עם הנשיא החדש של ארצות הברית והשניים אמורים לדון בין היתר בהסכם סחר חופשי בין המדינות, שיפצה על אבדן הסכמי הסחר שלה עם מדינות האיחוד. במקביל, קבעו שופטי העליון כי היא אינה חייבת לקבל את אישורם של הפרלמנטים המקומיים במדינות המרכיבות את בריטניה דוגמת ויילס וסקוטלנד. מרבית תושביה של האחרונה התנגדו להיפרדות מהאיחוד האירופי.

כתיבת תגובה