מי קובע כמה שווה הדירה עליה אתם מבקשים ליטול משכנתא?

באוצר מתכוונים לעשות סדר בתחום השמאות בבנקים ולעשות סוף לרשימות השמאים הסגורות של הבנקים. יועץ משכנתאות: "השמאי של הבנק קובע את ערך הנכס ולרוכשים אין הרבה מה לומר בנושא"

תיק האשראי לדיור. אילוסטרציה | צילום: STUDIO GRAND OUEST | שאטרסטוק

במשרד האוצר מתכוונים להתערב ולעשות סוף לרשימות השמאים הסגורות של הבנקים. כך עולה מדבריו של גורם במשרד האוצר בתחילת השבוע. בשנים האחרונות עלה הנושא לדיון ציבורי פעם אחר פעם אך דבר לא נעשה.

רוכשים ויועצי משכנתאות טענו לא אחת כי רשימת השמאים ה"סגורה" שמציב הבנק בפני נוטלי משכנתאות, מאפשרת לו לעבוד עם שמאים שנוחים לו וכי חוות דעת של שמאים חיצוניים אינן מתקבלות בדרך כלל.

גם בקרב השמאים עוררה הרשימה תרעומת שכן אין קריטריונים ברורים לפיהן ניתן להתקבל לרשימות האקסקלוסיביות. בנוסף, טענו יועצי משכנתאות כי הבנק "קובע" באמצעות השמאים שלו את ערך הנכס וכי לרוכשים אין מה לומר בנידון. "אם הבנק קובע ללווה ששווי הנכס הוא איקס בשעה שהשווי גבוה יותר, הוא בעצם פוגע ביכולתו לקבל הלוואה שתאפשר לו לרכוש את הדירה", אמר לנו יועץ משכנתאות שהוסיף כי "במקרה שהשמאי מעריך את הנכס במחיר גבוה יותר, יידרש הלווה להון עצמי גדול יותר".

כאמור, בתחילת השבוע אישר גורם באוצר כי בכוונת המשרד לעשות סדר בדברים ולהתערב ברשימות הסגורות של הבנקים. "ייתכן", אומר יועץ המשכנתאות, כי "הרשויות ייצרו רשימה ארצית לפי קריטריון מוגדר, וכל רוכש יוכל לגשת לכל שמאי ברשימה. ברור שאם מדובר ברשימה ממשלתית, אין חשש שהשמאים יהיו מוטים לטובת הבנק".

כתיבת תגובה