מנכ"ל הפועלים: להשקיע בתשתיות לאומיות

פיתוח מואץ הוא המפתח החשוב ביותר לעידוד צמיחה בת-קיימא, ולצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים

אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים | צילום: אייל יצהר, גלובס

 

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, דיבר היום בכנס הזדמנויות כלכליות וקרא לממשלה לפתח את התשתיות ובכך לייצר פוטנציאל צמיחה. "היותנו משק עם הרכב אוכלוסייה צעיר יחסית ועם שיעור גידול אוכלוסייה גבוה אל מול המדינות המפותחות האחרות, מהווה יתרון יחסי עם פוטנציאל גדול להמשך השיפור ברמת החיים. נתונים אלה יוצרים פוטנציאל צמיחה עצום, ויש לנו גם הזכות וגם החובה לנצלו ולממשו. וכשאני אומר "לנו", אני מתכוון לכולנו: גם למגזר העסקי, כולל המוסדות הפיננסיים ובראשם הבנקים, וגם לממשלה.

המשימה הלאומית הראשונה היא פיתוח תשתיות מתקדמות בתחומי התחבורה, האנרגיה, הבריאות, השירותים הציבוריים והחינוך. פיתוח מואץ הוא המפתח החשוב ביותר לעידוד צמיחה בת-קיימא, לצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים, ולהבטחת מקומה של ישראל בין המדינות המתקדמות בעשורים הקרובים.

פיתוח תשתיות לאומיות הוא אתגר אדיר, המחייב חזון עתיר מעוף, תכנון רב-שנתי ולא פחות חשוב מכך – השקעות בסדר-גודל ענק".

"מבחינה זו", אמר פינטו, "כדאי לקחת דוגמה מארה"ב, למרות ההבדלים בגודל ובמבנה בין שתי המדינות. בשבוע שעבר הציג נשיא ארצות הברית תוכנית השקעה בתשתיות הלאומיות לעשר שנים, שהיקפה לא פחות מ-1.5 טריליון דולר, כאשר מתוך סכום זה, רק מאה עד 200 מיליארד דולר יגיעו מתקציב הממשלה הפדרלית, והיתרה בסך 1.3 טריליון – מתקציבי הממשלים המקומיים והמגזר הפרטי.

כספים אלה יושקעו בשדרוג של תשתיות כבישים, רכבות, נמלי תעופה,  ומערכות תקשורת, כאשר תרומת הממשלה תתבטא לא רק בהשקעות, אלא גם בתמריצים לחברות פרטיות, בצורה של מיסוי נמוך, פחת מואץ והקלות רגולטוריות, שישפרו באופן משמעותי את הכדאיות הכלכלית של השקעה בתשתיות.

ואצלנו, החשב הכללי הכריז בשנה שעברה על תוספת של 20 מיליארד שקל בשנה לפיתוח תשתיות,  אך דעתי היא שיש להגדיל את היקפה, להאיץ את הקצב, ובעיקר – לקבוע יעדים מאתגרים כבר לשנה הנוכחית ולא רק לעתיד היותר הרחוק.  בנק הפועלים מילא בעשורים האחרונים תפקיד מרכזי בבניין התשתיות של מדינת ישראל. עד היום מימַנּוּ עשרות פרויקטים בהיקף כולל של 40 מיליארד שקל, ובהם כביש חוצה ישראל, הרכבת הקלה, פיתוח מאגר הגז תמר; הקמת עשרות שדות סולאריים ותחנות כוח; הקמת עיר הבה"דים ועוד. אני משוכנע שגם ב-70 השנים הבאות ימשיך בנק הפועלים להוות שחקן מרכזי בבניינה, פיתוחה וקידומה של מדינת ישראל!"   

כתיבת תגובה