מסורבי ביטוח חיים יוכלו לקבל משכנתא בסיוע המדינה

אושר לקריאה שנייה ושלישית החוק שיאפשר לאנשים עם מוגבלות לקחת משכנתא לשם רכישת דירה גם אם חברת הביטוח סירבה לבטחם. החוק יסייע לאוכלוסייה שכיום בהעדר ביטוח לא מקבלת משכנתא ואיננה יכולה לרכוש דירה, לקבל משכנתא בגובה של מיליון ₪ ולמשך 15 שנה, כאשר המדינה תשתתף בהחזר מידי חודש

תעסוקה לבעלי מוגבלות shutterstock

במסגרת סיכום אליו הגיעו היום (ב') הבנקים, בנק ישראל, רשות שוק ההון, חברות הביטוח ומשרד האוצר בהובלת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אושר לקריאה שנייה ושלישית החוק הקובע כי אדם עם מוגבלות יוכל לקבל משכנתא לשם רכישת דירה גם אם חברת הביטוח סרבה לבטחו בביטוח חיים. מטרת החוק הינה לסייע לאוכלוסייה שהיום לא מקבלת ביטוח ובעקבות כך לא מקבלת משכנתא ואיננה יכולה לרכוש דירה.

במסגרת המתווה נקבע כי אדם בעל מוגבלות שעלולה לקצר את תוחלת חייו לעומת תוחלת חיים ממוצעת אך תוחלת חייו צפויה להיות מעל 5 שנים, יהיה אותו אדם זכאי לפנות לבנק והבנק לא יוכל לסרב לתת לו משכנתא בשל סיבה של אי קבלת ביטוח.

על פי המתווה במסגרת סירוב סביר של חברת הביטוח ובמידה שימצא שהוא עומד בתנאים בבדיקה אובייקטיבית, יצטרכו החברות להפנות אותו למסלול ביטוח ללא חיתום (ללא הצהרת מצב בריאות), מוצר שחברות הביטוח ידרשו להחזיק על המדף שלהם לצורך חקיקה הזו. לאחר שיחזיק בביטוח זה יוכל אותו אדם לקבל את המשכנתא המבוקשת.

הסכום מקסימלי בו יבוטח אדם יעמוד על חצי מיליון והמשכנתא תעמוד על פי 2 מהסכום הזה – מיליון ₪. תקופת המשכנתא תעמוד על 15 שנה אלא אם הגיע האדם להסכמה עם הבנק על תקופה ארוכה יותר או שאותו אדם ביקש תקופה קצרה יותר.

במסגרת המתווה קיבלו על עצמם הבנקים "לספוג" את תקופת ההכשרה עד לכניסת הביטוח לתוקף, וכן המדינה קיבלה על עצמה להשתתף בעלויות החודשיות של החזרי המשכנתא בסכום של 300 ₪ לאדם לחודש, זאת על מנת לתת מענה לתקופת הכשרה ארוכה יותר ופרמיות גבוהות יותר הנהוגים במסגרת מסלולים ללא חיתום.

אדם עם מוגבלות שיעמוד בתנאים הבסיסים יקבל את המשכנתא יחסית בתחילת הדרך על מנת שלא יפספס את ההזדמנות לרכישת הדירה בה הוא מעוניין ואת יתר ההליך ישלים האדם לאחר מכן, כאשר ישמרו לו התנאים שהוצאו לו.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון כי "מדובר באנשים שרוצים רק לרכוש דירה בכוחות עצמם ולא נותנים להם משכנתא. זה כתם על החברה, יש נכונות היום, דיברה איתי גם המפקחת על הבנקים, וגם מנכ"ל בנק הפועלים וגם חברות הביטוח, גם אגף התקציבים, כולם שותפים בעניין הזה. יש אווירה שונה שכולם נרתמים לעניין, זה ייפתר".

לאחר אישור החוק בירך יו"ר הוועדה את שיתוף הפעולה בין הצדדים: "אני מודה לכל הצדדים, סוף סוף יוכלו אנשים עם מוגבלות שרק רוצים לרכוש דירה לעשות זאת".

ח"כ קארין אלהרר יוזמת החוק  ציינה כי "זהו יום בשורה לאלפי אזרחים בישראל שחלמו לקחת משכנתא כמו כולם ובגלל מוגבלותם סורבו לכך. אני רוצה לברך את יו"ר הוועדה ח"כ גפני על מאבק והתעקשות עד להישג המרשים. אני רוצה להודות גם לבנקים, בנק ישראל וחברות הביטוח שהבינו את חשיבות הסוגיה ונתרמו לטובת העניין. כולי תקווה שהחוק יצא אל הפועל בהקדם האפשרי".

אנשי האוצר ציינו כי להערכתם הפער בין מי שיוכר לכלל המשכנתאות עומד על כ-300 שקל לחודש, ומשם נגזר סכום הסיוע של המדינה. בשלב ראשון יוקצבו לשנת 2018 כ-5.4 מיליון ₪, ויבוצעו התאמות לאורך השנים ככל שיידרש.

במסגרת הדיון עלו מספר סוגיות המצריכות התאמות בין הצדדים ונקבע כי הדברים יוסכמו בימים הקרובים, בטרם תועבר ההצעה להצבעת המליאה.

כתיבת תגובה