מס גולגולת: פרופ' מציע תשלום מס לפי מספר הילדים במשפחה

הצעה מפתיעה של פרופ' יורם מרגליות, בכיר ב'מכון החרדי למחקרי מדיניות' מבקשת למסות את הכנסות המשפחה כשהן מחולקות במספר הנפשות במשק הבית. שובו של מס הגולגולת אך במהופך

מודיעין עילית מובילה | צילום אילוסטרציה: Abir Sultan, פלאש 90

באופן היסטורי, נקודות הזיכוי בגין ילדים ניתנו לנשים בלבד. הדבר ביטא למעשה תפיסה לפיה ילדים הם מוצרי צריכה של הוריהם, שכן נקודות הזיכוי נועדו אך ורק לעודד אמהות להצטרף לשוק העבודה, וכאשר הן לא נוצלו, הן לא הועברו לשימוש כנגד הכנסות האב.

בשנים האחרונות, נעשו שני תיקוני חקיקה, האחד בעקבות ועדת טרכטנברג והשני במסגרת תכנית נטו משפחה, שהוסיפו מעט נקודות זיכוי בגין ילדים גם לגברים, וזאת על מנת להקל כלכלית על משפחות מהמעמד הבינוני. מגמת חקיקה זו ניתנת להצדקה ומתיישבת עם תפיסה לפיה ילדים אינם מוצרי צריכה אלא תושבים בזכות עצמם. כל תושב הוא נישום וחייב במס חיובי או שלילי (רווחה).

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

במאמר שכתבו פרופ' יורם מרגליות מאוניברסיטת תל אביב, עמית בכיר במכון החרדי למחקרי מדיניות, ושלמה טייטלבאום, סטודנט לכלכלה, חוקר במכון החרדי, מציעים השניים ליישם באופן מלא את התובנה לפיה ילדים הם תושבים, ולמסות את הכנסות המשפחה כשהן מחולקות במספר הנפשות במשק הבית; כאשר המספר נועד על מנת להביא בחשבון יתרונות לגודל ולהבדלים בין צריכת ילדים למבוגרים.

חישוב הכנסה לפי נפשות נעשה על ידי המדינה בעת חישוב קו העוני על מנת לדייק בקביעת ההכנסה לנפש. לטענת החוקרים, אין סיבה שלא לדייק גם בעת קביעת חבות מס ההכנסה. הדבר יבא לעקביות במדיניות הממשלה, לא רק באופן מדידת ההכנסה לצורכי קביעת קו העוני, אלא גם בהתחשב בעובדה שירושה ומתנה אינן חייבות במס, משמע, הילדים שותפים בהכנסות ההורים שנצברו במשך חייהם.

הנושא אקטואלי במיוחד לאור הדיון שהתעורר בשאלת הצדקתה של המשך תכנית נטו משפחה. הכלכלן הראשי של משרד האוצר הראה בסקירתו מהשבוע כי מתוספת נקודות הזיכוי במסגרת תכנית נטו משפחה נהנו בעיקר שני העשירונים העליונים, וכי כתוצאה מכך התכנית אינה מקטינה את האי שוויון.

כמו כן, נכתב בסקירה שכתוצאה מהתכנית, קצבאות הילדים הן עכשיו הטבת המס השלישית בגודלה אחרי ההטבות לפנסיה ולעידוד השקעות הון. לטענת כותבי המאמר, הסקירה הכלכלית יוצאת מנקודת מוצא בעייתית. נקודות הזיכוי אינן הטבת מס, אלא התחשבות בקיומם של ילדים לצורך חישוב חבות המס המדויקת. ילדים הם תושבים, משמע, נישומים. נקודות הזיכוי ניתנות כדי למסות את התושבים על פי הכנסתם לנפש. אי הכרה בהם לצורכי מס תחייב הורים במס עודף. בהעדר הצדקה טובה, אין זה ראוי לקדם צדק חלוקתי בדרך של עיוות מדידת ההכנסה.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%A0%D7%98%D7%95-%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%94-%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%9E%D7%97%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%9F-%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%93/

כתיבת תגובה