מערכת ההגנה "כיפת ברזל" היא "ההמצאה של ישראל"

תחרות "70 ההמצאות הגדולות של ישראל כחול-לבן", שיזם משרד הכלכלה, הגיעה לסיומה. במקום השני – waze, ובמקום השלישי, בהפרש של 12 קולות בלבד מהמקום השני – הטפטפות

כיפת ברזל | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מערכת ההגנה כיפת ברזל, היא הזוכה הגדולה בתחרות הגולשים של משרד הכלכלה – ההמצאה של המדינה. במקום השני, בחרו הגולשים בטכנולוגית waze, ובמקום השלישי הטפטפות.

לרגל חגיגות ה- 70 למדינת ישראל העמיד משרד הכלכלה והתעשייה לבחירת הציבור את המוצרים והטכנולוגיות פורצי הדרך אשר יוזמו ופותחו בישראל לאורך שנות קיומה. במסגרת התחרות, עמדו בשבועות האחרונות לבחירת הציבור, באינטרנט, 70 מההמצאות, מתוכן בחר הציבור את מערכת "כיפת ברזל" כהמצאה המובילה.

התחרות התנהלה בשני שלבים – בשלב הראשון, בחרו למעלה מ-52,000 גולשות וגולשים, מתוך 70 המצאות, את 9 ההמצאות העולות לגמר ממגוון קטגוריות, ובשלב השני בחרו למעלה מ- 63,000 גולשות וגולשים נוספים, את ההמצאה של המדינה, לפי הסדר הבא (נתוני השלב השני):

 

כיפת ברזל – 28% מהקולות

Waze – 17.77%

טפטפות – 17.75%

דיסק און קי – 10.96%

רובוט לסיוע בניתוחים – 8.18%

ווטרגן (ייצור מים) – 8.08%

סנדלי שורש – 4.38%

צ'ק פוינט – 2.69%

אופק – 2.18%

 

כיפת ברזל – השכפ"ץ שמגן על מדינה שלמה", מערכת יירוט הטילים והרקטות היחידה מסוגה, אשר פותחה בשנת 2007, נחשבת לאחת מההמצאות המקומיות החשובות והמשפיעות ביותר, נבחרה על ידי למעלה מ-100 אלף גולשים, להמצאה של המדינה.

המערכת פותחה על ידי משרד הביטחון, מפא"ת, באמצעות החברה הממשלתית רפאל, בשיתוף עם חברת אלתא, שפיתחה את מכ”ם המערכת, וחברת אמפרסט, שפיתחה את מערכת השליטה והבקרה. צוותים של מאות מהנדסים מתחומים שונים לקחו חלק בתהליך הפיתוח המהיר יחסית.

מאז פריסתה של כיפת ברזל יירטה המערכת למעלה מ- 1,700 טילים ורקטות שנורו על מדינת ישראל מגזרות שונות. שיעור הצלחתה של המערכת בזמן מבצע "צוק איתן" ב- 2014  עמד על כ- 90%. החיסכון שכיפת ברזל מאפשרת לכלכלה הישראלית נאמד במיליארדים, היות שהיא מאפשרת שגרת חיים והתנהלות רציפה של המשק בעתות חירום ומלחמה, וכמובן צמצום משמעותי בפגיעות בנפש וברכוש. את תחושת הביטחון האישי שהיא משרה על אזרחי ישראל קשה למדוד במספרים.

במקום השני –  waze – תוכנת הניווט השיתופית שהומצאה על ידי אהוד שבתאי ב- 2006, ואשר הפכה ב- 2008 יחד עם שני יזמים נוספים אמיר שנער ואורי לוין לאפליקציית ניווט חברתית המבוססת על חכמת ההמונים .ב 2013- נרכשה על ידי חברת גוגל  העולמית, והפכה לאפליקציה היקרה ביותר שנמכרה עד אז.

במקום השלישי – ה"טפטפות" – מערכת השקיית היבולים אשר פותחה בשנת 1959 על ידי שמחה וישעיהו בלאס ורפי מהודר. טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף אשר התגלתה במקרה, אומצה במהרה על ידי קיבוץ חצרים שבנגב אשר המערכת ענתה על צרכיו להשקיה יעילה וחסכונית במים. המערכת  אשר מאפשרת מחד גידול משמעותי בתפוקה החקלאית ומאידך חסכון משמעותי במים, הפכה במהרה למסחרית, והיא נמכרת עד היום על ידי חברת נטפים למדינות רבות בעולם. כך מומש החזון הראשוני של המפתחים יחד עם נטפים לתת מענה למחסור המים בישראל ובעולם כולו.

70 ההמצאות אשר עמדו לבחירת הציבור על הרשת בתחרות "ההמצאות של ישראל", נבחרו מתוך רשימה ארוכה של המצאות אשר פותחו ונוצרו לאורך שנות קיומה של המדינה, והן ממגוון ענפים ותחומי תעשייה.  לצורך בחירת רשימת ההמצאות פורצות הדרך, הוקמה וועדת היגוי ברשות לחדשנות אשר הגדירה קריטריונים לבחירתה. רשימת ההמצאות הללו תופיע בספר "חדשנות ישראלית – מוצרים פורצי דרך אשר שינו את העולם" אשר ייצא לאור בקרוב ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה.

כתיבת תגובה