משאל העם באנגליה: מה יקרה עם הנדל"ן של החרדים בלונדון

זרם המהגרים הגדול שהגיע לאנגליה בשנים האחרונות העלה את הביקוש להשכרת דירות, והיהודים שמושקעים רובם ככולם בנדל"ן נהנו מעליית מחירים וגבירים חדשים צצו מעבר לכל פינה ■ האם ההתנתקות הצפויה מהאיחוד תגרום לקריסת הנדל"ן המקומי?

בריטניה מתכוננת לגרוע מכל. רחוב טיפוסי | צילום: Botond Horvath, שאטרסטוק

שני הצדדים במשאל העם באנגליה השקיעו רבות בקול היהודי, אבל משיחות עם יהודים חרדיים בקהילות החרדיות באנגליה מתברר כי רוב מוחץ הצביע בעד ההיפרדות מהאיחוד האירופי, ולו מהסיבה שגל ההגירה הגדול גרם לממשל להתחיל להצר את צעדיהם של המיעוטים באנגליה וזה כלל נגד היהודים שנהנו במשך עשרות שנים משקט יחסי.

כך למשל, הקהילה היהודית נפגעה מסדרת גזירות נגדה, שנבעו בעיקר מהפעילות של הממשל נגד המהגרים המוסלמים. הגזירות האחרונות שביקשו להצר את צעדיה של הקהילה היהודית ולמנוע ממנה לקיים את מצוות הדת כמו ברית מילה ושחיטה פגעו בה קשות, שלא לדבר על הפגיעה הקשה בחינוך היהודי.

רק לפני חודש יצאו עשרות אלפי בני הקהילה היהודית לרחובה של עיר יחד עם ילדי התשב"ר ליום תפילה, שבו התריעו והתפללו נוכח הכוונה לפגוע בחינוך היהודי לאור דרישת הממשלה לאמץ את ערכי ה'ליבה'. כעת התקווה היא שיחול שינוי מהותי במדיניותה של הממלכה.

וישנה סיבה נוספת: ישנם באנגליה יהודים מבוגרים שבתקופה האחרונה טענו שהאמירות שנשמעות מפי בכירי האיחוד האירופי, אלו שתמכו במהגרים המוסלמים אך הפגינו משטמה כלפי הציבור היהודי, שלא לדבר על העוינות הגלויה כלפי ישראל לצד הצעדים נגד הסמלים היהודיים כמו ברית מילה ושחיטה כשרה – הזכירו להם את התקופות האפלות שלפני השואה.

אותם יהודים דחקו כל העת בציבור היהודי לקום ולעזוב, וזו גם הסיבה שאנגלים רבים רכשו בשנים האחרונות דירות בישראל. כעת, לאחר שאנגליה מתנתקת מהאיחוד כשהצפי הוא שהיא תדבוק בעמדות השמרניות ששלטו בה בעשורים האחרונים, התקווה היא שהרוחות שינשבו לפחות באנגליה יהיו שונים מהרוחות שנושבים לאחרונה באירופה כולה.

אבל מה שמעניין אותנו זו הזווית הנדלי"ת, והיהודים כידוע מושקעים חזק בנדל"ן באנגליה. ובכן, הם די מפחדים מהמצב החדש שכן גל המהגרים הגדול שהגיע בשנים האחרונות לאנגליה הביא ביקוש אדיר להשכרת דירות ומי שנהנה מכך היו היהודים בעלי הדירות. כעת, כשגל המהגרים צפוי לדעוך, גם הביקוש לדירות ירד וערך הנכסים יפלו.

בשיחות שקיימנו עם יהודים תושבי לונדון הם מסכימים לתזה הזו, אבל טוענים כי לפי הנתונים שבידם גם אם גל המהגרים יפחת עדיין יהיה מספיק ביקוש להשכרת דירות. האם הם אומרים זאת כדי להרגיע את עצמם או שזו אכן המציאות, רק החודשים הקרובים יוכיחו.

 

כתיבת תגובה