משבר הטייסים: "מזל שטייסי הכיבוי לא עובדים באותה מתכונת"

דיון סוער התקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת בעקבות התמשכות משבר הטייסים שמתחיל לאיים על קיומה של חברת התעופה הישראלית לנוכח אובדן האמון בקרב נוסעים רבים במהלך השבועיים האחרונים

ניר צוק ובכירי אל-על במהלך הדיון היום בכנסת. צילום: דוברות ועדת הכלכלה

בתום דיון סוער שנערך היום (ה) בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין 'משבר הטייסים', אמר יושב ראש הוועדה, חה"כ איתן כבל (עבודה): "אצטרף למו"מ בין הנהלת אל על לטייסים – הגיע הזמן לברר מי דובר אמת. כבל אמר עוד: "בשם כל אזרחי ישראל, ואני מציע לשני הצדדים לעשות חשבון נפש לפני שאני מצטרף למשא ומתן".

מנכ"ל אל על, דוד מימון, אמר בדיון: "לא היינו יכולים להמשיך לאשר הכפלת שכר בדרך לא מוסרית, ואני מדבר רק על הטייסים. לגבי העובדים האחרים קיימנו ישיבה מרתונית אצל יושב ראש ההסתדרות והגענו להסכמות". מימון הוסיף כי תוספות השכר לטייסים עולות לחברה כ-1.5 מיליון דולר בחודש, וההוצאות על העברת הנוסעים לחברות אחרות נאמדות בעוד מאות אלפי דולרים.

עורך הדין עומר שלו, היועץ המשפטי של החברה, אמר כי הסיבה היחידה שהחברה מחכירה מטוסים היא כדי למנוע פגיעה גדולה יותר בנוסעים. "לחברה אין אינטרס להשתמש בציוד חכור, מנכ"ל החברה התחייב שברגע שהטייסים יחזרו לבצע משימות ללא שיבושים המטוסים החכורים, שמונה במספר, יוחזרו", אמר שלו.

חשוב לשים לב לרטוריקה של הנהלת חברת התעופה הישראלית. החלוקה בין הטייסים ובין שאר העובדים נועדה להבטיח שהטייסים לא יזכו לנקודות זכות בקרב הציבור הישראלי. זו גם הסיבה להחלטת ההנהלה לחשוף את נתוני השכר המדהימים של הטייסים.

מנגד, יושב ראש ועד הטייסים, ניר צוק, אמר בדיון כי "המנכ"ל והנהלת החברה ממשיכים להשמיץ ציבור שלם של עובדים שכולם מכירים את המוסריות שלהם. במשך שנה אנחנו מלינים על הנושא של מטוסים חכורים, אנחנו בהתחלה של תהליך שהולך להביא את התעופה הישראלים למקום של הספנות הישראלית והמקום שצים נמצאת היום. המטוסים החכורים זה סרטן, זה פוגע בנוסעים ובעובדים".

צוק אף הוסיף והאשים את ההנהלה בביוש. "מה שקורה פה זה שיימינג לקבוצה שלמה כדי להשיג הישגים שמקומם לא בתקשורת ולא פה. היינו בטוחים שהשבוע חותמים על הסכם, ביום ראשון הקרוב יש דיון המשך ויכול להיות שתהייה חתימה", אמר.

כבל קרא לצדדים לחזור לשגרה כל עוד מתנהל מו"מ. "אי אפשר לתת לעסק הזה להמשיך להתנהל ככה, וזה לא יימשך ככה. בכוונתי לפנות ליו"ר ההסתדרות ולהצטרף למשא ומתן, בשם של חברי הוועדה ואזרחי ישראל. כנראה מישהו הקדיח את התבשיל הזה והגיעה העת לברר מי דובר אמת. אני מציע לכל אחד מהצדדים ללכת לעשות חשבון נפש, לפני שאני מצטרף למשא ומתן. זה לא היה שיח של צדיקים אלא של תגרנים, כל אחד רצה להראות מי צודק יותר. אני כבר לא בטוח שאני אטוס אל על, אם הם לא יודעים לכבד אותנו למה שנכבד אותם", תהה.

לנוכח גל פיגועי השרפות ברחבי הארץ, אמר חה"כ יואב בן-צור (שס) כי "מזל שטייסי הכיבוי לא עובדים באותה מתכונת, אחרת מה היה קורה עם הטיפול בשריפות". בן-צור קרא להפסיק עם העיצומים ולהגיע להבנות. מעניינים במיוחד דבריה של חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (עבודה) שסיפרה כי עבדה בחברה בתקופה בה הופרטה. ורבין: "האגדה מספרת שב-1982 מטוס עצר על המסלול כי לטייס לא היו את המסטיקים שלו בקוקפיט וסגרו את החברה חצי שנה..".

יושב ראש הקואליציה, חה"כ דוד ביטן (ליכוד), אמר כי הטייסים אומרים שהם נלחמים על הבית, אבל אדם שמרוויח 100 אלף שקל ורוצה להרוויח 140 אלף שקל לא נלחם על חייו. הוא פנה לטייסים ואמר: "הפעם הגזמתם, אתם עובדים בכירים. מצפים מכם לרמה אחרת גם של מאבק, כולם נאבקים על כל הקופה אבל בסוף לא תישאר חברה. מצד שני גם ההנהלה צריכה להיות בסדר ואם צריך אז לגייס יותר טייסים".

 

כתיבת תגובה