משכירי הדירות בכוננות: החלו הדיונים על חוק שכירות הוגנת

חברי הכנסת חלוקים בדעותיהם עד כמה הממשלה צריכה להתערב בשוק השכירות, והאם התערבות יתר רק תשיג תוצאה הפוכה • "ברגע שנתערב יתר על המידה נוציא מהשוק דירות ששוכר ומשכיר הסכימו עליהן מרצון"

מס על דירה שלישית. אילוסטרציה. צילום: rosedesigns | שאטרסטוק

ועדת החוקה חוק ומשפט המשיכה לדון השבוע בהכנה לקריאות שניה ושלישית את הצעת חוק שכירות הוגנת, שתכליתו להבטיח יחסים הוגנים יותר בין שני הצדדים לעסקה, לתת פתרונות הולמים המותאמים לשוק המתפתח של שכירות למגורים, ולהבטיח רמת איכות מינימלית לדירות המושכרות למגורים. בין השאר מוצע להגדיר מהו חוזה שכירות למגורים, להסדיר היבטים חוזיים שונים בין משכיר לשוכר בשכירות של דירה למגורים, ולקבוע מהי דירה שאינה מתאימה למגורים.

חה"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר בדיון, כי "נקודת המוצא של החוק החשוב הזה היא שבעולם השכירות יחסי הכוחות אינם שוויוניים ופוגעים בשוכרים. אנחנו רוצים להגן על שוכרים מעוטי יכולת אז למה להכניס סטנדרט סביר?"

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

בדיון בוועדה דנו על סעיף חדש שעוסק בשינויים בדירה במטרה להגן על המשכיר כך שהשוכר לא יוכל לערוך שינויים אלא אם קיבל הסכמת המשכיר לשינויים. בהקשר לכך אמרה חה"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), "אחד האלמנטים המקשים מאוד על שוכרים היא ההרגשה הארעית של הדירה ולכן החופש לערוך שינויים מחזק את ההרגשה שמדובר בבית ומעודד שכירות ארוכת טווח שהחוק מנסה לחזק במטרה להוריד מחירים".

חלקו העיקרי של הדיון נסב סביב חוזה שכירות למגורים: הח"כים פולקמן, שפיר ולוי-אבקסיס ביקשו להכניס להגדרות החוק "שכירות ארוכת טווח".

מעיין נשר רכזת שיכון אגף תקציבים במשרד האוצר אמרה בדיון, "אם מכניסים הגדרה כללית שאין בה שימוש לטובת הטבה זה יכול לפגוע. לדוגמה- שכירות שהיא לנצח אינה כלכלית בהרבה מקומות (שטחים חומים). לכן, מאחר ולא מתכוונים לתת הטבה בחוק הזה ואין עדיין הסכמה עם שר האוצר על הדבר הזה, אין טעם לכלול".

דיון נוקב התפתח בנוגע לסעיף חוזה השכירות למגורים כאשר חברי ועדה דרשו כי אם ייכתב חוזה סטנדרטי הוא יובא לאישור הוועדה: חה"כ פולקמן התייחס לדברים ואמר, "אם נחייב זה יבטיח שלא יהיה מוצר כזה כי הממשלה תחשוש. חוזה כזה נחשב אירוע דורסני בשווקים כי כל בעל דירה יצטרך לעבור דרך עו"ד. בממשלה יגידו שלא סומכים שהוועדה לא תהפוך את החוזה לדרקוני עם יתר התערבות בשווקים ולכן יימנעו מלהביאו".

חלק מרכזי נוסף עסק בדירה ראויה למגורים. חה"כ פולקמן: "הסעיף הזה היה קריטי ברגישותו. ברגע שנתערב יתר על המידה בפירוט הסעיפים נוציא דירות מהשוק שבסופו של דבר שוכר ומשכיר מרצון הסכימו עליהן. אני מתנגד להוסיף דרישה למטבח כי יכול להיות גם שולחן עם כיריים. אי אפשר להגדיר מטבח יכול להיות כיור אחד ולא צריך להגזים בהתערבות".

אולם מנגד חה"כ לוי-אבקסיס טענה, "לא נסכים לתנאי חיים בג'ונגל. המינימום שרוצים להוציא הוא המקסימום סכנה לאותם אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם. חייבת להיות הפרדה של שירותים ממטבח, לא ייתכן שמשרד הבריאות מזהיר מסלמונלה ומאשר צואה ליד מזון. בהיבט ההיצע- המדינה מוציאה מהשוק כל שנה מכוניות לא בטיחותיות אז אפשר להוציא מהשוק 'מלונות' לא ראויות לאדם".

חה"כ שפיר: "זה חידוש גדול כי אין כיום שום רגולציה ואנשים חיים בדירות שמסכנות בריאותם וחייהם. עם זאת, ההגדרות שנכנסו מאוד מינימאליות. כפי שמגדירים הוראות על תברואה, איכות מזון וכלי רכב להשכרה- ראוי לקבוע גם כאן. לא תהיה דירה אחת שתצא מהשוק כשייקבעו תנאים מינימאליים כי לבעלי הדירות שווה להשכיר מאשר להשאיר אותן ריקות. יש מקום להוסיף התייחסות למטבח, שירותים, מי שתייה ומים חמים- אלו לא מותרות".

כתיבת תגובה