משקיעים? הנה מדד החברות הציבוריות המזהמות ביותר

המשרד להגנת הסביבה פרסם את המדד השנתי של חברות ציבוריות וממשלתיות המשפיעות על הסביבה ועל איכות החיים שלנו. בעשירייה המזהמת ביותר נמצאות של חברות מקבוצת בז"ן ויש גם מי שהשתפרו משמעותית

העשירייה המזהמת ביותר. מקור: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה פרסם אתמול (ג) את 'מדד ההשפעה הסביבתית' שמציג לציבור מידי שנה את הסיכון הסביבתי ממפעלי התעשייה שבבעלותם של חברות ציבוריות וממשלתיות. המדד כולל למעלה ממאה מפעלי תעשייה וכאלף תחנות דלק. המשרד מפרסם לציבור את הנתונים במפה אינטראקטיבית חדשה.

השר להגנת הסביבה, חה"כ זאב אלקין (ליכוד): "אנחנו מאפשרים לכל אזרח בישראל ולכל משקיע לקבל תמונה מלאה על החברות המסוכנות סביבתית בישראל, עם מידע מהימן ונגיש. המשרד להגנת הסביבה פועל להגברת השקיפות הסביבתית במספר מישורים, וקורא למשקיעים להעריך את סיכוני החברה גם באמצעות המידע הסביבתי, כדי לסייע בהנעת החברות הציבוריות להקטין את השפעתן השלילית על הסביבה".

מדד ההשפעה הסביבתית המתפרסם מדי שנה, מספק את הדירוג המשולב של החברות שעלולות לפגוע בסביבה ומורכב מההשפעה הסביבתית של החברה; פיקוח ואכיפה וניהול סביבתי. החברות ה"מככבות" בראש הרשימה האדומה: בז"ן, פז בית זיקוק אשדוד, גדיב, כרמל אולפינים, רותם אמפרט נגב, נייר חדרה, אדמה אגן, מפעלי ים המלח, תחנת הכוח רוטנברג ומגנזיום ים המלח.

ממצאי המדד הבולטים: ​בשישה מתוך עשרת המפעלים שקיבלו את הניקוד הגבוה במדד, חלה הפחתה של הפליטות לאוויר. בראש המדד נמצא בית הזיקוק בחיפה, עם עלייה של 27% בניקוד משנה שעברה, בשל הפרות שתועדו בפיקוח ואכיפה.

בעשירייה הפותחת של המדד נמצאים עוד שני מפעלים מקבוצת בז"ן: 'גדיב תעשיות פטרוכימיה' במקום השלישי ו'כרמל אולפינים' במקום הרביעי, עם עלייה של 100% ו 48% (בהתאמה) מהניקוד בשנה שעברה, גם הם בשל הפרות שתועדו בפיקוח ואכיפה.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי בשנת 2015 נרשמה עלייה של 5% באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד. זאת כתוצאה מהגברה משמעותית בפיקוח ובאכיפה של המשרד על מפעלי התעשייה הגדולים. עוד אומרים שם כי לא היה שינוי בניקוד הפליטות לסביבה ביחס לשנה קודמת (2014).

עוד עולה מהמדד כי מפעל 'פז שמנים וכימיקלים' בחיפה הוא המפעל עם השיפור הגדול ביותר בשנה האחרונה – הפחתה של 58% בניקוד. המפעל ירד מהמקום ה-12 למקום ה-47, בשל השיפורים שערך. מבין חברות הדלק, 'סונול' השיגה את השיפור המשמעותי ביותר עם הפחתה מצטברת של 90% בניקוד בשנתיים האחרונות.

במקום הראשון ברשימה האדומה דורג כאמור בית הזיקוק לנפט גם השנה, עם עלייה של 27% בציון משנה שעברה הנובע בעיקר מהפרות שתועדו בפיקוח ואכיפה. בשנת 2015 הוציא המשרד להגנת הסביבה התראה בגין 29 אירועי חריגה מערכי הפליטה הקבועים בצו האישי לגבי המזהמים תחמוצות חנקן, פחמן אורגני כללי, פחמן חד-חמצני וחלקיקים. התראה נוספת נמסרה עקב אי ביצוע בדיקות תקינות לקווי דלק במשך מספר שנים אשר הובילו בשנת 2014 לדליפת מזוט.

בנוסף נמצא בשנת 2015 כי שבע ארובות אינן מתאימות לדיגום לפי נוהל דיגום ארובות של המשרד להגנת הסביבה, באזור הטיפול בבוצה נמצא בור מלא בשמן והתרחשה גלישה של נגר עילי לקרקע.

כתיבת תגובה