משקלן של עשר החברות הגדולות במדד ת"א-35 ירד ל-85%

ביום חמישי האחרון התפרסמו הפרמטרים לעדכון משקל המניות במדדים החדשים של הבורסה לניירות ערך. הפעימה האחרונה בעדכון המדדים תבוצע בשישי לאפריל. ירד משקלן של החברות הגדולות במדדים המובילים

הבורסה לניירות ערך בת"א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

רגע לפני חג הפסח הבא עלינו לטובה, בתום שבוע המסחר האחרון שלפני החג, בי' בניסן, השישי באפריל, תבוצע הרפורמה האחרונה בתכנית הפעימות של "רפורמת המדדים" שביצעה הבורסה לניירות ערך. הפרמטרים לעדכון משקל המניות במדדים התפרסמו בתום יום המסחר ביום חמישי האחרון.

החל מהשישי באפריל, תעמוד תקרת המשקל לכל המניות במדד ת"א-35 על 7%, בת"א-125 על 5%, ובת"א בנקים-5 על 33%.

עדכון פרמטרים חודשי הוא גם המועד בו מצטרפות מניות למדדים במסגרת מסלולים מהירים למניות חדשות וותיקות. בעדכון הפרמטרים הנוכחי יצטרפו למדדים גם שתי מניות חדשות: 'רציו פטרוליום', ו'מדיפאואר'.

אבל, בשונה מבעבר, המדיניות החדשה של הבורסה מקלה עם חברות ותיקות ובעדכון הקרוב תצטרף למדדים גם מניה ותיקה אחת. זו המנייה של חברת 'קרסו'. צירוף קרסו למדדים מתאפשר הודות למתודולוגיה החדשה ,לפיה מניות ותיקות, העומדות בתנאי הסף של המדדים יוכלו להצטרף אליהם מבלי להמתין למועד העדכון החצי-שנתי.

בהנהלת הבורסה אומרים כי "מועדי העדכון החודשיים של המדדים ימשיכו לשמש חלונות לפעילות מסחר ערה, שישרתו את עוקבי המדדים ואת כלל הפעילים בשוק". יש לזכור כי אחת מהמטרות המרכזיות של הרפורמה הייתה הפחתת ריכוזיות ופיזור רחב יותר של המדדים, זאת מתוך רצון לצמצם ככל הניתן את השפעת ביצועיה של חברה אחת או חברות בודדות על המדדים, ולהציג מדדים רחבים יותר, אשר משקפים נכון יותר את הכלכלה הישראלית.

שימו לב מה עשתה הרפורמה למשקלן של החברות הגדולות במדדים. עם השלמת הפעימה השלישית והאחרונה, בתום יום המסחר של השישי באפריל, יעמוד משקל עשר המניות הגדולות במדד ת"א-35 על כ-58%, (לעומת משקל של 71% במדד ת"א-25), ואילו במדד ת"א-125 יעמוד משקלן של עשר הגדולות על 43% (לעומת קרוב ל-60% במדד ת"א-100). הרפורמה, אם כן, הצליחה להקטין את ההשפעה של "מניות גדולות" ופיזרה את הסיכונים של המשקיעים בבורסה.

 

כתיבת תגובה