מתחילת השנה נפדו מקרנות הנאמנות כ-15.7 מיליארד שקלים

נמשכת מגמת הצטמצמות בענף הנאמנות. לאחר שלושה חודשים של גיוסים, נרשמה באוקטובר האחרון ירידה ניכרת בהיקף הגיוסים. בקרנות האג"ח הממשלתיות נפדו כ-420 מיליון שקל. תעשיית הקרנות הצטמצמה ב-5% מתחילת השנה

מגמה מעורבת. אילוסטרציה: jijomathaidesigners | שטארסטוק

אוקטובר האחרון הסתיים אמנם במגמה מעורבת בשוקי המניות, אבל כבר עכשיו ברור שמגמת הפדיונות בקרנות הנאמנות נמשכת, והירידה בהיקף הנכסים המנוהלים על ידן, היא כבר עובדה מוגמרת.

בסיכום החודש הקודם אפשר לומר כי היקף הגיוסים של הקרנות המנייתיות ירד בצורה ניכרת בהשוואה לחודש שקדם לו (ספטמבר). בסך הכל גייסו הקרנות המנייתיות סכום של 120 מיליון שקל בלבד. התופעה הזו קיימת גם בקרנות האג"ח הכלליות שגייסו בסך הכל 140 מיליון והדבר חוזר על עצמו כמעט בכל הענף. כך למשל הפכו קרנות אג"ח מדינה לקרנות הנפדות ביותר בענף, עם פדיון בערך כולל של כ-420 מיליון שקל!

למרות ששלושת החודשים שקדמו לאוקטובר (יולי-ספטמבר), היו חודשים של גיוסים, מתחילת אוקטובר נפדו מענף הקרנות כ-750 מיליון שקל בקירוב. עליית התשואות באגרות החוב באירופה ובארצות הברית השפיעה גם על ענף קרנות האג"ח בארץ. שם נרשמו מתחילת השנה פדיונות של כ-2.73 מיליארד שקל. שאת למרות הגיוסים בקיץ ולמרות שבחודש הקודם, כאמור, גייסו קרנות אלו כ-140 מיליון שקל.

מאידך, חשוב לומר כי בהשוואה למה שקורה בשוקי ההון בחו"ל, בישראל עדיין לא מבחינים בעלייה ניכרת בתשואות האג"ח. מדדי האג"ח מצביעים על עלייה מינורית של כ-0.15% בתשואות מתחילת השנה. אפשר לומר שהאמון של המשקיעים באג"ח הישראליות, הן הממשלתיות והן הקונצרניות, גבוה בהשוואה למדינות אירופה.

ובחזרה לענף הנאמנות. מתחילת השנה, בעשרת החודשים שחלפו, נפדו מענף זה כ-15.7 מיליארד שקל בסך הכל. אם לסכם את מה שקרה כאן בשנה האחרונה, אפשר לומר שהירידה בהיקף הנכסים המנוהלים על ידן נמשכת ותעשיית הקרנות כולה מנהלת נכון לסוף החודש הקודם כ-216 מיליארד שקל. ירידה של חמישה אחוזים בהשוואה לסוף שנת הכספים הקודמת.

כתיבת תגובה