בדרך לאישור: החוק שיעלים את הטרוריסטים מהרשתות?

"חוק הפייסבוק" אותו יזמו השרים גלעד ארדן ואיילת שקד יעלה היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה. החוק יטיל על פייסבוק, גוגל, טוויטר ועוד, את האחריות לתכני הסתה ויאפשר לבית המשפט לכפות עליהם את הסרתם

רשתות חברתיות. צילום: scyther5 | שאטרסטוק

היום (א) תדון ועדת השרים לחקיקה בחוק שגיבשו שרי המשפטים וביטחון הפנים שזכה לכינוי "חוק הפייסבוק". החוק גובש במטרה להתמודד עם ההסתה ההולכת וגוברת ברשתות החברתיות, ונולד בעקבות גל טרור פיגועי הדקירה והדריסה שעבר על יהודי הארץ במהלך השנה הקודמת.

החוק נועד לאלץ את החברות הבינלאומיות המפעילות בישראל רשתות חברתיות, לחסום עמודים או למצער להוריד תכנים מסיתים מהרשת. החוק מעניק לבית המשפט לעניינים מנהליים את הסמכות לקבוע אם מדובר בהסתה החורגת מחופש הביטוי ומהווה עבירה פלילית ולהורות כאמור על הסרת התכנים ואף על העלמתם מתוצאות החיפוש במנועי החיפוש השונים.

החוק מטיל אחריות על בעלי הרשתות החברתיות, אך אינו דורש מהם לנטר את התכנים ברשת. האחריות תוטל רק לאחר שהמדינה תאתר תוכן שיש בו דברי הסתה ויש בו כדי לסכן את ביטחונם של אזרחים. האחריות תוטל על בעל האתר או מפעילו גם אם השרת בו "יושב" התוכן המסית אינו נמצא בתחומי מדינת ישראל.

השר לביטחון פנים, חה"כ גלעד ארדן (ליכוד) אמר בעניין החוק כי "למרות שהסתה מובילה לטרור, פייסבוק וחברות האינטרנט אינן נענות לפניות המשטרה להסיר תכנים מסיתים ולעיתים נדרש זמן רב עד שהתוכן המסית מוסר. החוק החדש הכרחי כדי לתת לנו את הכלים לפעול מיידית להסרת תכנים שעלולים לגרום למעשי טרור ורצח".

עמיתתו לשולחן הממשלה, שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד (הבית היהודי) אמרה אף היא: "בגל הטרור האחרון ראינו כי ישנו קושי משמעותי בחקיקה הקיימת, שכן לגופי האכיפה אין היכולת לדרוש מחברות כדוגמת גוגל ופייסבוק להוריד תוכן אשר עלול להיחשב כמסית".

כתיבת תגובה