נותנים לך תיקח? לא במחיר למשתכן

למרות ההוזלות המשמעותיות לכאורה ברכישת הדירה, ולמרות שהורחבו ההגרלות גם למשפרי דיור, הקבלנים מחזיקים במלאי למעלה מ 2000 דירות לא מכורות. האם המדינה תאלץ להתיר לקבלנים למכור את הדירות למשקיעים?

מחיר למשתכן. אילוסטרציה | צילום: shutterstock

תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, ממשיכה לחרוק ומתקשה לעמוד ביעדים המקוריים של מכירת הדירות. בהגרלה האחרונה של התוכנית עמדו לשיווק 6,615 דירות וניגשו אליה 21,301 משקי בית. אולם רק 4,896 משקי בית זכו בפועל בהגרלה מאחר שאלו לא נרשמו ליעדים בפריפריה. כלומר רבע מהדירות שעמדו להגרלה כלל לא הוגרלו. יש לציין שאותן דירות כבר "נרכשו" מהמדינה על ידי אותם קבלנים שאמורים לבנות אותן ובעצם הם תקועים עם המלאי שלהם ללא רוכש.

אם נוסיף לכך את אותם אלו שמתחרטים ומוותרים לבסוף על זכייתם נראה תמונה עגומה מאוד. המדינה משקיעה הון תועפות בתוכנית, מסבסדת דירות לאזרחים ובפועל הם לא מעוניינים במתנה הזו. לפי הנתונים של משרדי האוצר והשיכון כיום עומדות במלאי 2,160 דירות מחיר למשתכן שיצאו להגרלה חוזרת לאחר שלא נמצא להן זוכה.

בנוסף האתר דה מרקר מדווח היום (ב) כי לאחר שההגרלות של מחיר למשתכן נפתחו גם למשפרי דיור כדי לתמרץ את הקבלנים, מקורות בענף הנדל"ן מפעילים לחץ בדרישה לפתוח את מכירת הדירות המוזלות גם לציבור רוכשי הדירות להשקעה בעקבות מחסור בקונים.

על פי ההערכות, כיום יש כ-2,000 יחידות דיור בפרויקטים של מחיר למשתכן ברחבי הארץ שאותן לא הצליחו הקבלנים למכור. חלק מהפרויקטים מתקשים להתרומם בשל מיקומם ביישובי הפריפריה שבהם קצב המכירות נמוך במיוחד — וחלקם בשל התכנון הלקוי של הדירות המוזלות.

בין הפרויקטים שמכירת הדירות בהם לא ממריאה נמצא פרויקט של חברת גיא ודורון לוי בקרית ביאליק. על פי הערכות, בפרויקט, שבו 457 דירות, יש כ-135 דירות שאותן לא הצליחו הקבלנים למכור (30%). בתקופה האחרונה ביצעה החברה כמה שינויים כדי לשדרג את מפרט הדירות בפרויקט, אך קצב המכירות רחוק מלעמוד ביעדים. כ–30% מהדירות בפרויקט של חברת אסיה סיירוס בדימונה לא נמכרו, ובפרויקט של חברת שתית בירוחם — שבו התקין הקבלן מעליות בבניינים בשל תלונות על איכות הבנייה — 25% מהדירות לא נמכרו.

כתיבת תגובה