ניסיון להקל בעלות השתתפות במכרזי הרשויות המקומיות לעסקים קטנים

כמענה לחסם מציע משרד הפנים להגביל את דמי ההשתתפות ל- 0.15% מסך ההתקשרות או 7,000 ₪ לכל היותר. ארגוני העסקים בתגובה: "מדובר בהרעה למצב הנוכחי".

רועי פולקמן | הדס פרוש, פלאש 90

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום עסקים קטנים ובינוניים, בראשות ח"כ רועי פולקמן, דנה היום באגרות שגובות הרשויות המקומיות עבור המכרזים שהן מוציאות, והשפעתן על העסקים הקטנים והבינוניים, ובחנה את האפשרות להחיל את חוק חובת המכרזים על הרשויות המקומיות.

כזכור, לפני למעלה משנה אישרה הוועדה את התיקון לחוק, שיזם ח"כ פולקמן, לפיו עסקים זעירים, קטנים ובינוניים המעסיקים פחות מ-100 עובדים והמחזור השנתי שלהם נמוך מ-100 מיליון שקל יוכלו להשתתף במכרזים ששווי ההתקשרות בהם נמוך מ-50 מיליון שקל ללא תשלום דמי השתתפות. עם זאת, תיקון זה חל על מכרזים של המדינה בלבד, ולא של הרשויות המקומיות.

בדיון היום ביקש ח"כ פולקמן לבחון את האפשרויות הקיימות להסדרת הנושא גם ברמה המקומית. יוסי גבריאלי, בעל עסק קטן בתחום הפקות אירועים המחיש את טענותיה וסיפר: "הפסקתי לגשת למכרזים של הרשויות המקומיות כי אני צריך לגשת לרשות עצמה כדי לצפות בטפסי המכרז כדי להחליט אם לגשת, להגיע לסיור ספקים, לספק ערבות בנקאית, לשלם אלפי שקלים עלות הרשמה וזה גם לא נגמר פה. היו תקופות שהיו לי ערבויות בנקאיות על סך מאות אלפי ש"ח שלא יכולתי לגעת בהם".

יותם שדה מאגף תכנון מדיניות במשרד הפנים הציג בדיון את המתווה שמתגבש בימים אלה במשרד כמענה לבעיות שהוצגו. לדבריו "חשוב לנו לראות את פריחת העסקים הקטנים בישראל והמפתח להגיע למתווה הנכון הוא שת"פ בין כל הגורמים שנמצאים כאן. הצלחנו להגיע כרגע למתווה לגבי עלות ההשתתפות במכרזים, הוא עוד פתוח להמשך התדיינות אבל כרגע מה שמוצע הוא שדמי ההשתתפות שגובות הרשויות המקומיות על השתתפות במכרז לא יעלו על 0.15% מסך התקשרות המכרז ובכל אופן לא יעלו על 7,000 ₪".

בתגובה לדבריו מחה רועי כהן, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) וטען כי "זו הצעה שתביא להרעה של המצב הנוכחי ולא להטבה. היחס שאתם מציעים עדיין מגיע לעלויות בלתי סבירות ביחס לגובה המכרז". עוד הוסיף כהן כי " מדובר בכסף ציבורי שצריך להיות בו מתן הזדמנויות שווה לכל העסקים בישראל והחסמים כיום מונעים מעסקים קטנים להתמודד על עבודות שהם יכולים לבצע. זה הזמן לעבור ממילים למעשים, בואו נצא מפה עם בשורה שתתקן את העיוות ובשנה הבאה לא ניתקל בנתונים כאלה".

בהתייחס להצעת משרד הפנים אמר ח"כ פולקמן כי "הרעיון של תקרה ויחס הוא מעניין, על היחס המדויק אפשר להתווכח. נשב במהלך החודש הקרוב ונגיע בצורה מסודרת לשר הפנים עם המסקנות וההבנות. אם לא תהיה הסכמה נבחן אפשרות לחקיקה. את עניין הפיקוח אני מצפה ממשרד הפנים לקחת על עצמו".

תגובה אחת ל: "ניסיון להקל בעלות השתתפות במכרזי הרשויות המקומיות לעסקים קטנים"

  1. שוכחים העלות הגבוהה של מכרז זה ה ש ו ח ד

כתיבת תגובה