ניצולי שואה, דעו את זכויותיכם ודרשו אותן

עמי בר, בן לניצולי שואה, מפרסם מדי שנה לקראת יום השואה הבינלאומי, את המדריך המלא והמעודכן לזכויותיהם של הניצולים. זאת במטרה לסייע לניצולים שעדיין לא קיבלו את הזכויות המגיעות להם. מוגש כשירות לציבור

מחנה ההשמדה אושוויץ. צילומים: Krista Kennell, Scott Biales | שאטרסטוק

בעוד ארבעה ימים, ב-27 בינואר למניינם, יציינו מדינות העולם את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. המידע להלן נכתב על-ידי מתנדב שמומחה לזכויות של ניצולי השואה, הוא מעודכן נכון לשנת 2017 ונועד לסייע לניצולי השואה ונפגעי רדיפות הנאצים, למצות את זכיותיהם על פי החוק.

• גמלה מהאוצר ליוצאי רומניה, בולגריה, לוב ותוניס:

לפני מספר שנים פסק בית המשפט העליון שישראלים שעלו מרומניה, בולגריה, תוניס, לוב וחלק ממדינות אירופה בהן חיו או עברו במלחמת העולם השנייה, יהיו זכאים לקבל גמלה חודשית לכל חייהם כניצולי רדיפות הנאצים. את הגמלה משלם משרד האוצר.

תושבי ישראל שזכאים לקבל את הגמלה החודשית מהאוצר צריכים לעמוד בארבעה תנאים ביחד. לא ניתן לוותר על אחד התנאים.

  • יוצאי רומניה ובולגריה שנולדו עד יוני 1945. במקרה של בולגריה עד ה-4 ביולי; יוצאי לוב שנולדו עד נובמבר 1943; יוצאי תוניס שנולדו וחיו שם עד מרץ 1944.
  • עלו לישראל עד אוקטובר 1953 (בגין הסכם השילומים בין ישראל לגרמניה).
  • לא מקבלים גמלה אחרת כנרדפי הנאצים למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה.
  • הזכאים הם תושבי ישראל בלבד ולא רק בעלי אזרחות ישראלית.

• גמלה מהאוצר ליוצאי פולין, גרמניה, צרפת, הונגריה, סרביה, קרואטיה, צ'כוסלובקיה, ליטא, איטליה ומדינות נוספות שהיו תחת כיבוש או השפעה גרמנית:

שוב, תושבי ישראל בלבד יוצאי מדינות אירופאיות אלו ונוספות שעדיין לא מקבלים גמלה כלשהיא שקשורה לנאצים (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר), יכולים לקבל גמלה זו של האוצר בתנאי שנולדו לפני מאי 1945 ועלו לישראל לפני אוקטובר 1953. יוצאי גרמניה, צרפת ואיטליה שהייתה להם אזרחות זרה בעלייתם ארצה זכאים גם לגמלה זו.

• גמלה חודשית מהאוצר ליוצאי גטאות ומחנות שעלו גם אחרי 1953:

יוצאי גטאות ומחנות שהם תושבי ישראל גם אם עלו אחרי 1953 ולא מקבלים עדיין שום גמלה חודשית הקשורה לרדיפות הנאצים, זכאים לקבל קצבה חודשית ממשרד האוצר בסך של 2,200 שקל. המידע הזה נכון גם לכל הגטאות החדשים שהוכרו בבולגריה, רומניה, סלובקיה. ראו להלן. יוצאי רומניה שעלו אחרי 1953 ובזמן המלחמה היו ילדים שהתלוו לאחד ההורים, שנשלח לעבודות כפייה בעיר או מחוץ לעיר, זכאים גם הם לגמלה חודשית ממשרד האוצר.

• הגמלה ממשרד האוצר והאפשרויות להגדלתה:

הגמלה המינימאלית עומדת על 2,200 שקלים לחודש ומעניקה למקבלה הטבות נוספות כגון: דמי הבראה אחת לשנה על סך כ-2,000 שקלים, הנחה בארנונה, פטור מתשלום על תרופות בקופת חולים ועוד. הגמלה ניתנת ממועד הגשת הבקשה לאוצר ולא ניתן לקבלה רטרואקטיבית!

את הגמלה ניתן להגדיל בעזרת שתי אפשרויות: הכרה במחלות נוספות מעבר להכרה הבסיסית כזכאי והגדלה בשל מצב כלכלי (הכנסות אישיות נמוכות).

הגדלת הגמלה ע"י הכרה במחלות נוספות: ניתן להגדיל את אחוזי הנכות ובזכותם את הקצבה החודשית ע"י הגשת בקשה להכרה במחלות נוספות שלא הוכרו עדיין ע"י האוצר. האוצר מכיר במחלות שונות ע"פ קריטריונים שונים, לפי שתי קבוצות עיקריות – אלה שהיו במחנות ובגטאות ואלה שלא היו.

המחלות הן: אוסטאופורוזיס – בריחת סידן, סוכרת, סרטן המעי הגס, סרטן ריאות, בעיות לב, בעיות עור, לחץ דם, סוכרת, דמנציה ועוד.

הגדלה בשל מצב כלכלי: בקשת תגמול לפי הכנסה נמוכה: מקבלי הגמלה מהאוצר ,שסך כל הכנסתם החודשית כולל הגמלה מהאוצר אינה מגיעה ל-5,590 שקלים, יכולים לקבל תוספת של מאות שקלים כהשלמה לסכום זה והטבות משמעותיות נוספות. כמו כן, מי שיוכר בשל מחלות שונות כנכה בשיעור של מ-40% עד 49.9% והכנסתו אינה מגיעה ל-6,090 שקלים, יקבל השלמה לסכום זה.

בקשת תגמול מוגדל לפי הכנסה נמוכה ואחוזי נכות: מקבלי הגמלה שיוכרו בשל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, בנכות ששיעורה מ-50% ומעלה, וסך כל הכנסותיהם אינו מגיע ל-9,190 שקלים בחודש כולל הגמלה מהאוצר, יוכלו לקבל השלמה לסכום זה. בעלי אחוזים גבוהים של נכות יוכלו לקבל השלמה לסכומים גבוהים יותר עד 10,305 לבעלי 80% נכות ומעלה.

הבהרה: נלקחות בחשבון סך כל ההכנסות האישיות של מקבל הגמלה, שכוללות את הגמלה מהאוצר, תשלומי פנסיה, קצבת זקנה מביטוח לאומי וכל הכנסה אישית אחרת. חשוב לדעת כי המבחן הקובע הוא ההכנסות האישיות בלי קשר להכנסותיו של בן הזוג.

• פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות:

כולל רומניה, טרנסניסטריה, בולגריה וגטאות נוספים שאושרו לאחרונה. יוצאי גטאות  ששנולדו לפני 1937 ועבדו בגטו תחת כיבוש גרמני והגישו בקשה לקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי בישראל, זכאים לקבל קצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. בתנאים מסוימים ייתכן גם תשלום רטרואקטיבי משנת 1997.

לאחרונה הכלילו הגרמנים והרחיבו בחוק הגטאות אזורים שונים שכוללים בין היתר: רומניה – קונסטנצה, גינטה, טקוץ, בעבר כבר הכירו בטרנסניסטריה, צ'רנוביץ, מוגילב. בולגריה – סופיה – הרובע היהודי – יוץ בונאר, בלגואבגרד, ביאלה סלאטינה, ברקוביצה, בורגס, דופניצה, וראצה, וידין, וארנה, חאסקובו, טרזיאן, לום, לוקוביט, נובי פאזאר, סטארה זאגורה, סיליסטרה, סליבן, סמוקוב, פילבן, פרדיננד, פאזארדז'יק, צ'ירפאן, קיוסטנדיל, קרנובט, ראזגרד, רוסה, שומן. סלובקיה – ברטיסלבה, ויהן, סרד, נובסקי. כמו כן הכירו בגטו אמסטרדם, גטו שנחאי בסין ועוד.

המידע הנ"ל חל על כל הגטאות שהיו באירופה ושהניצולים ויורשיהם טרם הגישו בקשות לפנסיה סוציאלית.

• הזכויות היורשים של יוצאי גטאות:

האלמנים או האלמנות של יוצאי הגטאות (כולל כל הגטאות שהוזכרו בפסקה הקודמת), זכאים לפנסיה חודשית לכל החיים. בנוסף, היורשים שהם לא האלמנים של הניצול אלא ילדיו או כל יורש חוקי אחר ע"פ צוואה, יכולים לקבל תשלום רטרואקטיבי אחד עבור התקופה שבין 1.7.97 ועד ליום פטירתו. בהתאם לתנאים הבאים:

(האלמנים צריכים לעמוד רק בתנאים 1 ו-3 ושאר היורשים צריכים לעמוד בשלושת התנאים יחד):

  • הניצול שנפטר עבד בגטו ולא הגיש מעולם בקשה לביטוח הסוציאלי הגרמני.
  • הניצול נפטר לאחר ה-27 ביוני 2002.
  • הניצול הגיש בקשה לביטוח הלאומי בישראל לקבלת קצבת זקנה לאחר הראשון באפריל 1975, או עמד בתנאים הנדרשים לקבלת קצבת זקנה, כולל בקשות עבור עקרות בית, אשר נולדו לאחר הראשון לינואר 1931 ולא הייתה להן בישראל תקופת ביטוח מספקת. כמו כן עולים חדשים שעלו לארץ מאוחר יותר ולא הצליחו לצבור תקופת ביטוח מספקת.

• פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר ליוצאי גטאות שעבדו בגטו:

יוצאי גטאות תחת כיבוש גרמני שנולדו לפני 1938 ומקבלים פנסיה סוציאלית שהם שילמו עבורה בעבר, זכאים לקבל תוספת חודשית עבור העבודה בגטו. קרן סעיף 2 נותנת גמלה תלת-חודשית של 1,010 אירו.

ניצולים מאירופה (גם כתינוקות וגם כעוברים!) שעדיין לא מקבלים שום גמלה שקשורה למלחמה, ועלו ארצה אחרי 1953 וחיו בזהות בדויה כנוצרים תחת כיבוש גרמני או במסתור לפחות חצי שנה בזמן המלחמה (גם כעוברים!) יכולים לקבל לפי קרן סעיף 2 שנותנת כל שלושה חודשים רנטה של 1,010 יורו. מקבלי קרן סעיף 2 מקבלים בנוסף גם השלמה חודשית מהאוצר כדי שיהיה להם את המינימום של 2,200 שקל בחישוב חודשי, וכן את כל ההטבות הנוספות שמוזכרות למעלה אותן מקבלים הניצולים מהאוצר בישראל.

• יוצאי רומניה זכאים לפיצויים מממשלת רומניה בגין הרדיפות:

ילידי רומניה עד שנת 1941 (לא כולל) זכאים לקבל מממשלת רומניה פיצויים על הרדיפות שעברו במלחמה (גם כילדים מאד קטנים), וזאת ע"פ קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ-180 דולר לחודש.

לצורך קבלת הפיצויים דורשים הרומנים מהניצולים לחדש את האזרחות שלהם ורק אחר כך ניתן להגיש את הבקשה. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.

דרכון רומני ודרכונים אירופאים: ברגע שמחדשים את האזרחות עבור הפיצויים, ניתן להוציא דרכונים של האיחוד האירופי עבור מקבל הפיצויים וכן עבור ילדיו ונכדיו עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופאים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם. גם יוצאי מדינות אחרות וצאצאיהם כגון בולגריה, פולין, צ'כיה, גרמניה, הונגריה ועוד, זכאים בתנאים שונים להוציא דרכונים אירופאים.

• יוצאי פולין זכאים לפיצויים מממשלת פולין בגין הרדיפות:

החל מאפריל 2015 זכאים ילידי פולין שעברו את המלחמה בפולין או ברחו ממנה, לקבל מממשלת פולין פיצויים על הרדיפות והסבל שעברו במלחמה, וזאת ע"פ קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ-95 אירו לחודש. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.

דרכון פולני: ילידי פולין וצאצאיהם יכולים להוציא דרכונים פולניים של האיחוד האירופי.

• יוצאי צפון אפריקה ואירופה זכאים למענק חד פעמי:

יוצאי מרוקו, תוניס, לוב, רומניה, בולגריה וברית המועצות שהוריהם היו תחת כיבוש גרמני או במרחק של 100 ק"מ משטח כיבוש גרמני והיו בחיים בזמן המלחמה בארצם, ואינם מקבלים גמלה כלשהיא שקשורה לרדיפות, מבלי להתייחס למועד בו עלו ארצה, ובמידה ולא קיבלו בעבר מענק חד-פעמי עבור הטלאי הצהוב, זכאים להגיש לגרמניה בקשה למענק חד-פעמי על סך 2,556 אירו. המענק ניתן פעם אחת בלבד ולא יינתן למי שקיבל בעבר.

• הקרנות נגד גזזת:

אנשים שעברו הקרנות כנגד גזזת בישראל או כהכנה לעלייתם ארצה בשנות ה-40 וה-50, זכאים לפיצוי במידה וחלו במחלות המוכרות בחוק בגין ההקרנות. המחלות הן: גידולי מוח שפירים או ממאירים, גידולים ממאירים בראש ובצוואר, גידולי עור סרטניים בראש ובצוואר, לוקמיה ומי שסובל בקרחות באזורים מצולקים בקרקפת. מקבלי פיצויים שחלה החמרה במצבם באחת מהמחלות המוכרות בחוק, זכאים להגיש בקשה לקבלת מענק שנתי של 3,960 שקלים.

• פטור מתשלום על תרופות ליוצאי אירופה, תוניס, לוב, מרוקו, עירק, אלג'יר שלא מקבלים גמלה חודשית:

ניצולים אלה שלא זכאים לגמלה חודשית, זכאים לקבל כל שנה מהאוצר בישראל מענק שנתי של 3,600 שקלים וכן פטור מתשלום עבור תרופות שבסל הבריאות. יוצאי מרוקו ואלג'יר שנולדו עד אוגוסט 43, ויוצאי עירק שהיו בבגדד בפרעות ה"פרהוד" ביוני 1941.


מעוניינים במידע נוסף על זכויותיכם? אתם יכולים לפנות לעמי בר בדואר האלקטרוני: [email protected] אך קחו בחשבון שלדבריו לא תמיד הוא מספיק לענות לכולם. אז אל תתביישו לנדנד.

 

כתיבת תגובה