ניצחון לרשות לניירות ערך; אתר 'פיירטרייד' ירד מהרשת

הפלטפורמה שאפשרה מסחר באופציות בינאריות נסגרה לאחר שבית המשפט קיבל את עמדת הרשות שטענה כי פיירטרייד מפעילה למעשה בורסה לניירות ערך ללא רישיון. בית המשפט הרחיב את הפרשנות למונח "נייר ערך"

מתוך אתר פיירטרייד. צילום מסך

בית המשפט המחוזי בתל-אבי קיבל את עמדת הרשות לניירות ערך לפיה חברת 'פיירטרייד' מפעילה בורסה ללא רישיון ולכן פעילותה אינה חוקית. פיירטרייד היא חברה שמנהלת בחודשים האחרונים פלטפורמת מסחר באופציות בינאריות. הפלטפורמה מאפשרת ללקוחות לקנות ולמכור אופציות בינאריות בינם לבין עצמם. ברשות טענו כי החברה מנהלת למעשה בורסה לניירות ערך ללא רישיון, ודרשו ממנה להפסיק את פעילותה.

פיירטרייד פנתה לבית המשפט נגד החלטת הרשות וקיבלה צו ביניים שהשהה את החלטת הרשות עד למתן החלטה בעתירה. הרשות טענה בבית המשפט כי המערכת המופעלת על ידי פיירטרייד מקיימת את יסודותיה המהותיים של בורסה. היא אף הבהירה את הבעייתיות הנובעת ממסחר באופציות בינאריות,  והזכירה כי היא לא התירה לחברות בעלות רישיון זירה (פורקס) לסחור באופציות בינאריות בין היתר כיוון שמדובר במכשיר פיננסי הדומה במהותו למשחק הימורים.

המחלוקת המהותית בין הרשות לפיירטרייד התמקדה בפירוש המונח "נייר ערך" שמהווה חלק מהגדרת המונח "בורסה" בחוק. האם אופציות בינאריות הן נייר ערך או לא. בית המשפט קיבל את עמדת הרשות והבהיר כי ההגדרה הרלוונטית של "ניירות ערך" בחוק, עמומה. וכי לאור תכלית החוק ההגדרה חלה גם על מכשירים פיננסים נגזרים, ובכללם אופציות בינאריות ומכשירים פיננסים, הנגזרים מנכסי בסיס שאינם נסחרים בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

הדבר מעניין במיוחד לנוכח הפרשנות המרחיבה שכן גם מסחר בשטרות מונופול עלול ליפול בהגדרת נייר ערך אם הוא מניב רווח על דרך של מסחר. לכן חשוב מאוד לקרוא את החלטת בית המשפט שקבעה כי פרשנות ההגדרה למונח "ניירות ערך" בחוק, "צריכה להביא בחשבון את העובדה שמסחר בנגזרים בכלל ובאופציות בינאריות בפרט, הוא מסחר שעלול לחשוף את הסוחרים בו לסיכונים שהם לא בהכרח מודעים להם. מסחר כזה מעורר חששות בדבר הבטחת כספי הסוחרים, כללי מסחר הוגנים, מידע מלא שזמין באופן שוויוני אודות כללי המסחר, אודות תמחור המכשירים הנסחרים ועוד".

במילים אחרות, בית המשפט קיבל את עמדת הרשות והעניק לה את הסמכות הנדרשת לפקח ולמנוע כל פעילות מסחר שדומה בצורה כזו או אחרת לבורסה. כפי שנכתב בהחלטה: "לאור פרשנות חוק ניירות ערך כפי שהיא נקבעה בפסק דין זה, פעילות העותרת ללא רישיון לניהול בורסה היא פעילות אסורה. לכן, הרשות מוסמכת לפעול לסגירת פעילות זו שאינה בהתאם לחוק".

ואכן, מתחילת השבוע לא ניתן היה למצוא את אתר פיירטרייד ברשת.

כתיבת תגובה