סאגת הפיצויים למפוני כפר שלם בתל אביב לקראת הסדרה חוקית

בהתאם להסכמות שהוביל היו"ר כבל נקבע שהפיצוי שיינתן לתושבים לא יחרוג מהסכום הכולל שיתקבל ממכירת הקרקע; היוזמת ח"כ קורן: הגיע הזמן לסיים את הסאגה ההיסטורית

כפר שלם כפר שלם, דרום תל אביב | צילום אילוסטרציה: תומר נויברג ,פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (ב) לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שנועדו להבטיח את זכויות המפונים משכונת כפר שלם בתל אביב.

כבר בפתח הישיבה הזכיר היו"ר כבל כי מדובר בדיון רביעי בהצעה, כאשר הכוונה היא לאשרה לקריאה ראשונה במסגרת העקרונות עליהם סיכם עם ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, של פיצוי לתושבים במשק סגור כאשר הסכום הכולל של הפיצויים לא יעלה על התמורה שתתקבל ממכירת הקרקע. "עשיתי לילות כימים בשכונה וכל מאמץ כדי להביא לסיום הפרשה ולראות את שיקום השכונה והתושבים", אמר. הוא הבהיר כי בסוף הממשלה היא שתצטרך להוציא את התוכנית לפועל.

ח"כ נורית קורן אמרה כי ביקשה לקיים את הדיון על מנת להביא לסיום הסאגה ההיסטורית, לטובת התושבים. ח"כ דב חנין הוסיף כי מדובר במהלך חשוב מאוד שיש לו משמעות גדולה כדי לא להשלים עם מציאות של עוול מתמשך שנגרם לאנשים. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צריך לשמור גם על זכויות של תושבים ערבים שפונו מהכפר. ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי זה שערורייה ששום דבר לא זז מאז ממשלת רבין ב-1992 והממשלות לא ידעו לטפל בבעיות שהן יצרו.

מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, התייחס להצעה ואמר כי היא לא בנויה לטפל בבעיה במסגרת משק כספי סגור. לטענתו, עלולה להיות חריגה של מיליארד שקל לפחות מהמקורות הכספיים. להערכתו מדובר על כ-582 משפחות שזכאיות לפיצוי, כשדמי הפינוי שניתן לעמוד בהם עומדים על בין 1.57 מיליון שקל לעד ל-1.9 מיליון שקל. "אם יסתבר שהמקורות הכספיים גבוהים ממה שחושבים נציע מנגנון מובנה לחלק את העודפים לזכאים עד לערך של דירת 4 חדרים בכפר שלם, ששוויה הוא קצת יותר משני מיליון שקלים", אמר.

נציג התושבים, אהרון מדאול, אמר מנגד כי עיריית תל אביב באה עם הצעה שמכשילה את הפינוי ולא הצליחה ב-20 השנים האחרונות להציג מודל מוסכם לא בגבעת עמל, לא בשכונת הארגזים ולא בשום מקום אחר. לדבריו, "ערכי הקרקע בכפר שלם גבוהים מאוד ורוצים לגזור עלינו קופון".

בעקבות ההערות ובהתאם לדברים בהם פתח היו"ר כבל את הישיבה אישרה הוועדה את ההצעה בכפוף לכך שהפיצוי יינתן בהתאם לעקרון המשק הסגור. כמו כן אושר כי את הקריטריונים למתן הפיצוי יקבע שר האוצר בתקנות, באישור ועדת הכלכלה, בהתאם למסמך הקריטריונים שנקבע בשנת 1996. נציג האוצר, דניאל מלצר, הצטרף לדברי לייבה וטען כי לפי הקריטריונים שנקבעו בשנת 96' הפיצוי עשוי לחרוג בכמיליארד שקל מערך הקרקע, והיו"ר כבל הבהיר כי הוועדה תדון בכך לעומק בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. הוא שב והבהיר כי העיקרון המנחה הוא המשק הסגור.

כתיבת תגובה