סטארט-אפ ישראלי בדק מאות משפחות הקשורות לפרשת הילדים החטופים

חברת ההזנק הישראלית 'MyHeritage', בדקה למעלה מ-400 משפחות הקשורות לפרשת הילדים החטופים מיוצאי תימן והבלקן. החברה השיקה לאחרונה שירות בדיקות DNA בינלאומי

גלעד יפת. מנכ"ל MyHeritage. צילום: יח"צ

חברת הסטארט-אפ הישראלית 'MyHeritage' מסתערת על שוק בדיקות ה-DNA ומשיקה לראשונה את MyHeritage DNA – שירות בדיקות גנטיות בינלאומי. מהלך זה נחשב לנקודת מפנה בתעשיית ה-DNA העולמית הנמצאת בצמיחה גדולה, ומחזק את מעמדה של MyHeritage כמובילה עולמית בחקר ההיסטוריה המשפחתית.

בדיקת ה-DNA הביתית של היא בדיקה פשוטה שאורכת כשתי דקות, במהלכן מתבקש הנבדק לגרד באמצעות מברשת קטנה את חלל הלחיים בתוך הפה. ראש המברשת מוכנס למבחנה שנשלחת למעבדה להפקת ממצאי ה-DNA והמשתמש מוזמן לצפות בתוצאות באתר או באפליקציה ייעודית לנייד שהחברה השיקה.

המערכת מצליבה את בדיקות ה-DNA במטרה למצוא קרובי משפחה, וכן מספקת מידע מדויק באופן יוצא דופן על מקורותיהם האתניים והגיאוגרפיים של הנבדקים. לצורך פיתוח המוצר ביצעה MyHeritage בחודשים האחרונים מחקר ייחודי הנקרא "אוכלוסיות המייסדים", במסגרתו איתרה ובדקה גנטית כ-5,000 משתמשים מכל קצווי כדור הארץ, מאוזבקיסטן ועד איי פיג'י, מגרינלנד ועד דרום אפריקה, שאילנות היוחסין שלהם מעידים כי משפחתם מושרשת באותו מקום גיאוגרפי במשך דורות רבים.

באמצעות המחקר תספק החברה לכלל הנבדקים מידע חדשני ופורץ דרך אודות כ-100 מקורות אתניים וגיאוגרפיים, מדויק ומפורט במידה רבה הרבה יותר משירותים הקיימים כיום בתחום. המחקר של MyHeritage כלל במיוחד קהילות יהודיות שונות ברחבי העולם שיש להן מאפיינים גנטיים ייחודיים, הן מיוצאי ספרד והן מיוצאי אשכנז, כולל קהילות שלא זכו לתשומת לב עד כה מצד הקהילה המדעית.

בדיקות ה-DNA הן מוצר משלים לכלים המסורתיים העומדים לרשות המשתמשים הכוללים אילנות יוחסין ורשומות היסטוריות. ה-DNA יכול להוכיח או להפריך קיומו של קשר משפחתי או לענות על השאלה האם יש קרבה משפחתית בין שני אנשים החולקים את אותו שם משפחה נדיר.

כמו כן, ה-DNA מאפשר לעיתים גם למאומצים לאתר את משפחתם הביולוגית. בעוד שה-DNA מאתר קשר גנטי בין שני אנשים, אילנות יוחסין ורשומות היסטוריות נדרשים כדי למפות את הקשר. לדברי גלעד יפת, מייסד ומנכ"ל MyHeritage: "בדיקות הדנ"א הן העתיד של חקר ההיסטוריה המשפחתית. אנו רואים את הכניסה לתחום הבדיקות הגנטיות כהתפתחות טבעית של פעילותנו, ומצפים להשתמש בטכנולוגיה זו לטובת איחודי משפחות, לשלבה בפרויקטים התנדבותיים למען הקהילה ולהעשיר בעזרתה את חייהם של מיליוני המשתמשים שלנו".

MyHeritage הישראלית מתמחה בבניית אילנות יוחסין והצלבת מידע, חקר שורשים ואיתור קרובי משפחה והיא נחשבת לחברה הגלובאלית ביותר בתחום, עם 85 מיליון משתמשים, 2.1 מיליארד פרופילים באילנות יוחסין ושבעה מיליארד רשומות היסטוריות.

קהילת המשתמשים הבינלאומית של החברה נהנית מטכנולוגיות חדשניות של חיפוש והצלבות מידע. החברה מספקת למשתמשים כלים לשיתוף סיפורים משפחתיים מהעבר ובהווה, ומשמרת אותם למען הדורות הבאים. מוצרי MyHeritage זמינים ב-42 שפות, כולל עברית, כמובן.

החברה אף השיקה מאגר גנטי לטובת איחוד משפחות בפרשת ילדי תימן והבלקן. עבור מיזם התנדבותי זה, שנעשה בשיתוף עם העמותה למען חקר האמת בפרשת ילדי תימן, תרמה החברה אלף ערכות DNA בחינם ואף העמידה לרשות הפרויקט את משרדיה ואת מיטב אנשיה. בחודשיים האחרונים בדקה החברה למעלה מ-400 משפחות בישראל הקשורות לפרשה, והממצאים הראשונים צפויים להתקבל מהמעבדה בימים הקרובים.

MyHeritage DNA kit

כתיבת תגובה