סכנה בכביש – מחצית מהנהגים מעריכים שיפגעו בתאונה

השבוע מציינת ישראל את "שבוע הבטיחות בדרכים" – סקר הרשות לבטיחות בדרכים מעלה נתונים מטרידים: 16% נוסעים במהירות הגבוהה 20 קמ"ש מהמהירות המותרת

תאונת דרכים, אילוסטרציה | צילום: פלאש 90

נתונים שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעידים על מצבם העגום של נהגי ישראל. 16% מקרב הנהגים היהודים סיפרו כי הם נוהגים במהירות העוברת ב-20 קמ"ש את המהירות הקבועה בחוק. 16% חוצים באור צוהב, 6% קוראים מסרון במהלך נהיגה "לעיתים קרובות" ו-3% עושים זאת "תמיד", 7% חוצים קו הפרדה רצוף, 7% שוחחו בטלפון הנייד באמצע נסיעה ללא דיבורית ו-4% נוהגים לאחר מנה ויותר של אלכוהול.

11% מהנהגים אינם נותנים זכות קדימה להולכי רגל, ואחוז זהה של נהגים "מזרז" את הנהג או הנהגת שלפניהם באמצעות צפירה או הבהוב.

רק 16% מהנהגים בגילאי 65 ויותר הודו כי ביצעו עבירת תנועה, לעומת 59% מהנהגים הצעירים שהודו בכך. ואם חשבתם שנהגת הוא דבר מסוכן, מתברר ש-42% מהגברים הודו  כי הם מקיימים עבירות תנועה ו"רק" 32% מהנשים.

הסקר נערך בקרב 451 נהגים בני 18 ומעלה במגזר היהודי בישראל. סקר דומה יערך בקרוב גם בקרב המגזר הערבי – ומהיקף המעורבות שלהם בתאונות דרכים קטלניות סביר להניח שהתוצאות תהיינה קשות יותר.

ומי האחראי לתאונות הדרכים, על-פי הנהגים? לא מעט צעירים עד גיל 24 השיבו "אלוקים קובע", או "תאונות מתרחשות במקרה", אך 91% ענו כי תאונות דרכים נגרמות בגלל התנהגות מסוכנת של נהגים. 46% סוברים שלמדינה יש חלק גדול בתאונות הדרכים.

למדיניות האכיפה יש כנראה משקל חשוב בעבירות התנועה. רק 36% חושבים שיש סיכוי גבוה או גבוה מאוד שנהג בישראל ייתפס בשל עבירת תנועה, ורק 13% חוששים שהם-עצמם ייתפסו בידי המשטרה.

הנהגים בישראל, גם אלו שנוסעים כחוק, מודעים בחלקם לסכנות בכבישים – מצידם או מצד אחרים. באופן מוזר, 47% מהם העריכו כי קיים סיכוי "גבוה" או "גבוה מאוד" שיפגעו בתאונות דרכים אם הם עצמם ינהגו שלא כחוק. ברשות טוענים כי "הסכנה למעורבות בתאונת דרכים אינה ברורה דיה לנהגים".

 

כתיבת תגובה