סכנת האמוניה • היתר הרעלים של חיפה כימיקלים לא יחודש

המשרד להגנת הסביבה לא יחדש את היתר הרעלים שניתן לחיפה כימיקלים ותוקפו יפוג בסוף החודש הנוכחי. החברה לא תוכל לפרוק אמוניה למיכל במפרץ חיפה. השר להגנת הסביבה: התנהלות החברה לא השאירה לנו ברירה

ראש עיריית חיפה מציג את הדוח אודות האמוניה במפרץ חיפה. צילום: פלאש 90

השר להגנת הסביבה, חה"כ זאב אלקין (ליכוד) הודיע כי אין בכוונת משרדו  לחדש את היתר הרעלים של חיפה כימיקלים להפעלת מיכל האמוניה במפרץ חיפה. בהודעה שפרסם אתמול (ד) השר נכתב כי "המשרד להגנת הסביבה, בהתאם לעמדתנו המקצועית העקבית והנחושה, סבור שאין מקומו של מכל האמוניה במפרץ חיפה. במהלך השימוע ביקשנו מחיפה כימיקלים להציג לנו חלופה ברורה וישימה עם לוחות זמנים קצרים וקבועים למכל. לצערנו, הנהלת חיפה כימיקלים בחרה שלא להשתמש באפשרות זו, כפי שגם בעבר בחרה שלא לפעול להצלחת המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום.

"בתנאים אלה, מתוקף האחריות והסמכות שחלה עלינו לדאוג להגנת בריאותם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה, התנהלות חיפה כימיקלים לא השאירה לנו ברירה אלא להחליט על אי-חידוש של היתר הרעלים לשימוש במכל האמוניה, על אף הלחצים הרבים שהופעלו עלינו. יחד עם זאת, מתוך האחריות לאספקת האמוניה לצורכי המשק ועל סמך חוות הדעת שקיבלנו מהמועצה לביטחון לאומי וממשרד הכלכלה, נתנו תקופה של שלושה חודשים להיערכות המשק למסלולים אלטרנטיביים לרכישת האמוניה".

סגן השר להגנת הסביבה, חה"כ ירון מזוז (ליכוד), אמר אף הוא כי "אנו משוכנעים שלטווח הארוך, אין מקום למכל במפרץ חיפה המסכן חיי אדם, פשוטו כמשמעו. חיפה כימיקלים לא ניגשה למכרז ולא השתמשה בשלושת החודשים שנתן לה המשרד כדי להציג לוחות זמנים ברורים להסרת הסיכון ולהקמת מפעל חדש, ולאור זאת, לא נותרה לנו ברירה אלא לשלול את היתר הרעלים למפעל".

במשרד להגנת הסביבה אמרו אתמול כי הוחלט שלא לחדש את היתר הרעלים של חברת חיפה כימיקלים שיפקע בסוף החודש הנוכחי. עם זאת, על מנת שהתעשייה תוכל למצוא מענה חלופי לאספקת האמוניה מבלי שפעילותה תיפגע, ולהיערך למענה חלופי לאספקת אמוניה למשק בשעת חירום, תינתן למשק אורכה בת שלושה חודשים לצורך התארגנות להמשך ייבוא האמוניה. בתקופה זו תספק חיפה כימיקלים את כלל צורכי המשק, ובכלל זה לשעת חירום.

במשרד ביקשו להבהיר כי כבר מהשבוע הבא לא תתבצע פריקת אמוניה נוספת למיכל אלא אם יוכח כי האמוניה שעדיין נמצאת בו אינה מספיקה לצורכי כלל המשק לחודשי ההתארגנות בתקופת המעבר. גם זה, אם ייעשה, ייעשה באישור מיוחד.

כתיבת תגובה