סנאפ-מה? • מה הסיפור של המניה שקפצה ב-10 מיליארד דולר

סנאפצ'ט הפסידה בשנה האחרונה יותר מחצי מיליארד דולר, מה שלא הפריע לה להנפיק את עצמה בשווי של כ-24 מיליארד דולר. בתוך יממה זינק שווי השוק ביותר מ-10 מיליארד. מה הסיפור שמאחורי ההנפקה המוצלחת?

צילומים: dennizn, ThomasDeco, Wachiwit | שאטרסטוק

 

את 'פייסבוק' ואת 'טוויטר' אין צורך להציג למאות מילוני משתמשים בעולם. בכל העולם. שתיהן נסחרות ב'וול סטריט'. הראשונה הדהימה את שוק ההון כאשר ביצעה הנפקה לפי שווי של יותר ממאה מיליארד דולר. מאוחר יותר צנחה המנייה בשישים אחוזים ורק שנה לאחר ההנפקה הצליחה לחזור למחירה בשעת הסגירה של יום ההנפקה.

השנייה – טוויטר – הנפיקה לפי שווי של קצת יותר מ-14 מיליארד דולר וטיפסה בתוך חודשיים בעשרות אחוזים. בשנה האחרונה ירדה קרנה בקרב המשקיעים בשל העובדה שלא הצליחה לייצר מודל עסקי רווחי וההפסדים הרבים שרשמה.

על רקע זה מפתיעה במיוחד ההנפקה האחרונה של מפעילת 'סנאפצ'ט', הרשת החברתית שפונה לצעירים, או נכון לומר לילדים בגילי 13-24. זו הנפיקה ביום חמישי האחרון לפי שווי של 24 מיליארד דולר וסגרה את יום המסחר הראשון עם זינוק של למעלה מ-40 אחוזים. גם ביום המסחר השני (שישי) המשיכה המנייה להתחזק וטיפסה לשווי שוק של 34 מיליארד דולר.

אז מה מסתתר מאחורי ההנפקות הללו ומה זה אומר על המשקיעים בשוק ההון?

בעוד שפייסבוק מצליחה לייצר רווחים, טוויטר וסנאפצ'ט מייצרות הפסדים. מצבה של סנאפצ'ט אף חמור יותר שכן בשנה האחרונה הפסידה כחצי מיליארד דולר. העובדה שהיא נשענת על קהל לקוחות צעיר מאוד שעדיין לא גיבש את הרגלי השימוש שלו ברשתות חברתיות, אמורה להיות בעוכריה.

עם זאת, למרבית הפלא, לא די בכך שמנייתה זינקה, גופים ותיקים ומוערכים דוגמת NBCUniversal, חברת הבת של קומקאסט רכשה מניות סנאפצ'ט בחצי מיליארד דולר. קשה להבין את מי שמסכן סכום כה גדול על מודל עסקי שמתבסס על ילדים, נערים וצעירים בראשית חייהם.

אבל, את ההסבר להתנפלות ההמונית ולהצלחת ההנפקה ניתן לתלות בדיוק בקהל היעד של סנאפצ'ט, ילדים שנולדו לתוך העידן הטכנולוגי ורובם בכלל לא מכירים את פייסבוק, זהו דור ה-Z. הדור שיוביל את העתיד של מדינות המערב. פייסבוק פספסה אותם, טוויטר כלל לא פנתה אליהם, מי שזיהתה את ההזדמנות העסקית הגלומה בהם היא סנאפצ'ט.

הדור הזה, בניהם של ילדי דור ה-Y שהחל את חייו בצמוד למהפכת הטכנולוגיה, הם התקווה הכלכלית של משקיעי סנאפ (החברה שמפעילה את סנאפצ'ט), מה שמסביר את הזינוק הדרמטי בשווי השוק של החברה שממקדת את מאמציה בדור הזה.

איש אינו יודע מה יעלה בגורלן של הרשתות החברתיות בעשור הקרוב. כבר היום סבורים חוקרים רבים כי גל הרשתות החברתיות הגיע לשיא כוחו ומכאן הוא צפוי רק להיחלש. אבל, היי, המספרים לא משקרים. הנפקת סנאפ מדברת בעד עצמה.

אגב, תראו כמה כסף עשו תלמידי תיכון מעמק הסיליקון שהאמינו בסנאפצ'ט בתחילת דרכה. הורי הילדים הקימו קרן הון סיכון שהשקיעה במפעילת סנאפצ'ט סכום פעוט של 15 אלף דולר. תמורת ההשקעה קיבלה הקרן 2.1 מיליון מניות. בשבוע שעבר, עם הנפקת החברה, מכרה הקרן כשני שליש מההשקעה תמורת 24 מיליון דולר… כן. כן. תעשו לבד את חשבון הרווח.

כתיבת תגובה