קרקע המציאות: הקרקע הופשרה ו-68% הופקעו לטובת הציבור

זה קרה באחת הקרקעות הכי מבוקשות במדינה: רצועת חוף התכלת בהרצליה ■ אחרי שאלפי אנשים רכשו שם פיסות קרקע מתוך תקווה לעשות אקזיט לאחר הפשרת הקרקע, הם גילו את האמת העצובה ■ החלום ושברו

הרצליה . צילום : משה שי | פלאש 90

מכירים את החלומות של מוכרי קרקע חקלאית על הריווח העצום שצפוי לרוכשים המאושרים לאחר הפשרת הקרקע לבניה, אז זהו, שהבטחות לחוד ומציאות לחוד.

הדוגמא הכי טובה היא האישור של תוכנית המתאר החדשה של עיריית הרצליה למתחם חוף התכלת בעיר, שרובה ככולה היא קרקע פרטית שהופשרה לבנייה אחרי הליכים תכנוניים שנמשכו יותר מעשור.

על פניו הרוכשים שקנו פיסת קרקע במתחם אמורים להיות מאושרים על כך שסוף סוף התוכניות החלו להתקדם, אבל שימו לב לנתון הבא: 68% מהקרקע הופקעה לטובת שטחי ציבור. זאת אומרת, משקיעים רבים שרכשו קרקעות במתחם יגלו כי השטח שלהם הפך לגינה ציבורית או מועדון ספורט.

את הפרטים חשף הבוקר נמרוד בוסו ב'דה-מרקר' והוא מציין בכתבה כי העבודה השמאית לחלוקת הזכויות בין בעלי הקרקעות צפויה להיות מורכבת במיוחד על רקע העובדה שבשנים האחרונות נהפך המתחם לכר פעילות פורה עבור ספקולנטים בתחום שיווק הקרקעות החקלאיות.

לדבריו, לאורך השנים האחרונות נמכרו במקום אלפי פיסות קרקע זעירות בשטח של 100 ו–80 מ"ר, שהוצגו על ידי המשווקים כמקנות "זכות לדירה" למשקיעים קטנים. עבור כל אחד מרסיסי הקרקע האלה שילמו הקונים מאות אלפי שקלים, ולעתים אף יותר ממיליון שקל.

במאי האחרון פתחה עיריית הרצליה בקמפיין המזהיר את הציבור מפני רכישות קרקע במתחם על סמך מידע שאינו מבוסס. "עיריית הרצליה אינה שותפה עם גורם כלשהו שמוכר זכויות במקום", נכתב, "כל הרוכש זכויות עתידיות במתחם עושה זאת על אחריותו בלבד". מנוסח התוכנית שאושרה, הכולל קרוב ל-70% הפקעה מכלל השטח לצורכי ציבור, ברור כי האזהרה היתה במקומה.

בנוסף, בעשורים האחרונים פוצלו הזכויות בקרקע גם בדרך של ירושות, כאשר רוכשים פרטיים שרכשו את הזכויות בקרקע לפני עשורים הלכו לעולמם, והעבירו את הבעלויות לילדיהם ולנכדיהם. העובדה שעל הקרקע יש כיום מספר משוער של אלפי בעלים צפויה להפוך את משימת קידום התוכנית לקראת בנייה למורכבת במיוחד.

התוכנית תועבר כעת לבחינתה של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, שעשויה להכניס בה שינויים, בדרך לאישורה הסופי.

 

2 תגובות ל: "קרקע המציאות: הקרקע הופשרה ו-68% הופקעו לטובת הציבור"

  1. וזה עוד לפני היטל השבחה שיוריד להם עוד כמה עשרות אחוזים מה"רווח". ואלו עוד המאושרים ביותר, שזכו לראות בחייהם את הפשרת הקרקע, מה שלא בטוח לגבי כל המשקיעים בלופט געשפטין על סמך מודעות ביתד. המסקנא: לקנות רק דברים מוכנים או מוכחים ולהתפלל הרבה.

  2. הדרך עוד ארוכה ובועדה המחוזית יוכנסו שינויים באופן ודאי. הרוכשים מאוגדים ועריית הרצליה תצטרך להתפשר. גם אם יפקיעו 55%, מי שקנה כ100 מ׳ר יוכל להינות מדירה שגודלה נע בין 90 ל 110 מ׳ר היות שהבניה תהיה רוויה ולגובה, מה שלא ישפיע כל כך על גודל הדירה. אני מצע לכל הספקנים להמתין ולראות לאן יתפתחו הדברים.

כתיבת תגובה