עצרו הכל! תראו מי פה • לקסוס Rx, יקר אבל מפנק

יותר משני מיליון מכוניות מדגם זה כבר נמכרו בעולם שאין ספק שאינו מיועד לכל אחד, אלא למי שידו משגת… ייתכן שהתחושה המפנקת שווה את המחיר. מנדי ריזל עשה לקסוס ויצא מרוצה. אפילו הבן שלו בן הארבע מעיד על-כך

צילומים: מנדי ריזל

נסיעה בלקסוס Rx200t גרמה לי בעיקר לדבר אחד: להרגיש מפונק. אתה בתוך הלקסוס ושהעולם ימות. "אבא, איזה אוטו משוכלל", אמר לי בני בן הארבע שכבר רגיל לנוע ברכבי יוקרה עבור מבחני הדרכים ב'ביזנעסופ"ש'. הוא צודק. תכל'ס, מדובר במכונית פנאי-שטח אטרקטיבית. כלומר, חוץ מהמחיר. ברור שהיא לא מיועדת לכל אחד.

ה-RX הראשון הושק ב-98 ועד כה נמכרו יותר משני מיליון מכוניות מדגם זה לדורותיהן. הדור הרביעי מושחז עוד יותר מקודמיו. ראשית כל, ההופעה החיצונית. יש למכונית הזו יופי ומחוצנות שכאילו זועקת: "היי, עצרו הכל, תראו מי פה!".

הגריל שלה מרשים במיוחד. הדבר היחיד שהורס את היופי, הם צמד פסים שחורים בפאתי החלונות מאחור, שמתמזגים עם חלקו האחורי של הרכב. זו מכונית הפנאי-שטח הגדולה – מתוך שתיים – שמציעה החברה היפנית. במכונית – שנפתחת עם קילס כמובן – חמישה מקומות ישיבה, עם מרווח פנים פנטסטי לארבעה מהם.

בסיס הגלגלים, רק כדי שתבינו, גדול יותר מבסיס הגלגלים של מיני-וואן ממוצע. וזה אומר שתא הנוסעים מרגיש גדול ומרווח – בדיוק כפי שמצפה מי שרוכש מכונית יוקרתית מן הסוג הזה. עם זאת, הנוסע האמצעי במושבים מאחור עשוי למצוא שאין די מקום לרגליו.

בנוסף, בגב המושב האמצעי מותקנת ידית מתקפלת עם מתקן לכוסות – למקרה שהמושב האמצעי אינו בשימוש והנוסעים מאחור, מימין ומשמאל, רוצים להשתמש בה. לכן, גב המושב הזה פחות נוח. המושבים מרופדים כמובן בעור, בשני צבעים: חום בהיר בחלק הקדמי, וחום כהה בחלק האחורי. העור הבהיר שולט גם בדלתות ובחלקה התחתון של הקונסולה המרכזית, והחום באזור תא הכפפות.

שני המושבים הקדמיים נעים כמובן באמצעות מתגים חשמליים ויש בהם גם חימום וקירור. שלושת המושבים בשורה השנייה ניתנים לקיפול בנפרד, והם גם נעים על מסילה – שני שליש ושליש – לתועלת הנוסעים או להגדלת תא המטען הגדול ממילא, 506 ליטרים נפחו. תא המטען נפתח באמצעות  מתג חשמלי בתוך תא הנוסעים, וגם נסגר חשמלית.

כמובן שהמראה מתכהה. אגב, הפנסים מקדימה שמעל הנהג וזה שלצידו פשוט נדלקים בטאצ'. מעבירים את האצבע וזה נדלק. יש עוד המון פיצ'רים ששווה לבדוק. יש כמובן שני שקעי הטענה V12 גם בתא כפפות וגם לנוסעים מאחור וגם USB מקדימה, בשורה השנייה ובתא המטען.

הקונסולה המרכזית מרשימה מאוד. היא אנכית, שחורה, ובחלקה העליון מערכת מולטימדיה 8 אינטש בלי 'ווייז' ובלי עברית, אבל עם מצלמת רוורס. מתחתיה ניצב השעון המפורסם שמקובע בדגמי לקסוס, וגם פתחי אוורור עם שליטה מפוצלת.

בין שני המושבים הקדמיים מפריד, אופקית, חלקה התחתון של הקונסולה. היא כל כך מאסיבית, שאני מכנה אותה "גדר ההפרדה" (בין המושבים). יש בה ידית הילוכים (שישה) ושני בוררים לשליטה על מערכת המולטימדיה, ועל מצב המנוע (ספורט, נורמל, אקו), לצד ידית ומתחתיה שני תאי אחסון לנהג וכמובן מתקנים לכוסות.

תא הנוסעים אם כן נוח, גבוה ומרווח (ויש גם גג נפתח), מכיוון שלא מדובר ברכב מנהלים ספורטיבי ונמוך, אלא ב-SUV. גם הנסיעה נוחה, בזכות מתלים מעולים. עם זאת, במהירות גבוהה – ובייחוד בכבישים משובשים – או בבלימות חדות, תרגישו בתנודות לא נעימות של המרכב, כיוון שהמתלים רכים מידי. במקרה כזה פשוט תעבירו את הבורר למצב ספורט והתנודות יורגשו פחות.

נקודה נוספת שהפריעה לי: הרעש מבחוץ חודר לתא הנוסעים שאינו מבודד די הצורך. טוב, אבל לכן יש מערכת שמע מעולה מעולה עם 12 רמקולים. תענוג.

את ההגה המעולה ניתן להזיז חשמלית. הוא כולל גם 'קרוז קונטרול', אבל נטול 'לימיט'. ויש בו גם מתגי שליטה על מערכת השמע ועל מחשב הדרך הצבעוני שבמרכז לוח המחוונים. אגב, המחשב פשוט "חופר"… וזה טוב: בגלל הנהיגה שלי, שכנראה לא הייתה לרוחו, הוא היה בטוח שאני עייף וכתב כל הזמן "please take a res. בבקשה תנוח, בתרגום ללה"ק. להודעה זו צירף המחשב איור של קפה. לא תודה, חמוד.

המכונית עצמה חכמה ובטיחותית: מלבד מערכת בקרת שיוט אדפטיבית מעולה, שעוצרת את המכונית לחלוטין כשהמכונית שלפניכם עוצרת, או מאיטה כשההיא מאיטה, ישנה גם מערכת בלימה אדפטיבית. היא בולמת, במידה שתחוש בסכנה.

בנוסף, יש בלקסוס הזו תיקון סטייה מנתיב. היא תחזיר אתכם למוטב במידה וירדתם מהמסלול, רח"ל. עם זאת, אין התראה על שטחים מתים. מלבד זאת, יש גם תאורה חכמה: בנסיעה בכביש חשוך, האורות הגבוהים נדלקים אוטומטית; כשמכונית תגיע מולכם, האורות הגבוהים ייעלמו, וישובו מיד אחרי שהיא תחלוף.

טוב, בואו נדבר על המנוע. קודם כל, במכונית יש הנעה כפולה. נפח המנוע עומד על 2,000 סמ"ק טורבו עם 238 כוחות סוס. בפועל, זה מרגיש הרבה יותר וזה בהחלט מספיק. לא רוצה להעליב אף אחד, אבל לטעמי, הטורבו של לקסוס טוב יותר ממנועי הטורבו (TSI) של קונצרן פולקסווגן, שמותקן במתחרה Q5 למשל. אגב, תמורת עוד 46 אלף שקלים תוכלו לקבל מנוע 3,500 עם עוד כמה עשרות כוחות סוס ועם עוד שני אינטש בחישוקי המגנזיום. אממה, אם כבר מזכירים מתחרות, הן זולות מהלקסוס הזו. תג המחיר – למרות שמדובר בלקסוס מפנקת – גבוה לטעמי.

נתונים לגרסה הנבחנת (ייתכנו שינויים, בהתאם לרמות): מחיר: החל-399,900 שקל | מנוע: 2,000 סמ"ק טורבו, 238 כוחות סוס | מומנט: 35.6 קג"מ ב-1650 סל"ד | האצה מ-0 ל-100: 9.5 שניות | צריכת דלק: 8 קילומטר של נסיעה משולבת לכל ליטר דלק | תא מטען: 453 ליטר | בסיס גלגלים: 2,790 מ"מ | דרגת זיהום אוויר: 15 | 10 כריות אוויר

מעלות: עיצוב, אבזור תא נוסעים, מנוע, נוחות | חסרונות: מתלים רכים מעט, מחיר

כתיבת תגובה