עתירה לבג"צ: להפסיק להפלות את החרדים במחיר למשתכן

בעתירה שהוגשה על ידי עורך הדין נתן רוזנבלט נטען כי מדובר באפליה חמורה כשזכאי הציבור החרדי, שרובם בסדרה ב', לא יכולים להתמודד ברוב ההגרלות של מחיר למשתכן • כל הפרטים

בית המשפט העליון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

עושים סוף להדרת הציבור החרדי מתכנית 'מחיר למשתכן'. עתירה דחופה למתן צו על תנאי הוגשה אתמול (ד) לבג"ץ על-מנת שזה יורה לשרי האוצר והשיכון להתייצב ולהסביר מדוע לא יפתחו את ההגרלות במסגרת תכנית מחיר למשתכן גם בפני חברי סידרה ב', שם נרשמו רוב הזכאים החרדיים.

בעתירה שהוגשה על ידי עורך הדין נתן רוזנבלט, מעסקני הדיור בציבור החרדי, נכתב כי עניינה של העתירה הוא באפליה חמורה גם אם מוסווית תחת תבחינים שיוצרים הפליה בהגרלות מחיר למשתכן, כאשר זכאי הציבור החרדי לא יכולים להתמודד בהגרלות.

בעתירה נטען כי יש לפתוח את ההגרלה לכל הנרשמים הזכאים ללא הבדל דת, גזע ותאריך הרשמה. עוד נטען בעתירה "כי עקרון שלטון החוק והשוויון בין האזרחים הוא מנדבכי היסוד של שלטון דמוקרטי, קל וחומר עת מדובר בחלוקת קרקעות ציבור חינם אין כסף. נוצר הרושם, כי הקרקעות מחולקים רק לפי מפתח מפלגתי, בדגש על מצביעים פוטנציאליים למפלגה אשר שני המשיבים (שרי 'כולנו') עומדים בראשה", נכתב בעתירה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

בעתירה מוסבר כיצד קרה שרוב הציבור החרדי נרשם רק בסדרה ב'. "בקיץ 2016 החל קמפיין שקרא לציבור הזכאים להירשם להוצאת תעודות זכאות לצורך התמודדות עתידית במכרזי 'מחיר למשתכן'. לקראת סוף אוגוסט, הודיעו המשיבים כי יש להירשם עד ל-30/8/17 ולאחר מכן יחולקו הנרשמים בין א' לב'. כפי שאכן בוצע בפועל.

"הפרסום הנ"ל בוצע בכל האמצעים האלקטרוניים ואף ניתנה אפשרות להירשם באופן קל ומהיר באמצעים טכנולוגיים שונים הנתונים היום בידי כמעט כל אדם. אמרנו 'כמעט', משום שישנו ציבור אחד, מפוזר ומפורד בין תושבי המדינה אשר נאמנים לצו רבותיהם גדולי התורה שליט"א, מתנזרים מכל קשר עם הטכנולוגיות הללו. ציבור זה מונה כמאה אלף משפחות לפחות. ההתנזרות איננה רק נחלתם של יושבי אוהלים, אשר שפר עליהם גורלם לשבת כל ימי חייהם בעומקה של תורה, אלא אף של ציבור העובדים הגדול – אף העותר נמנה עמם בגאון ובשמחה.

"לציבור זה, בדגש על האברכים הצעירים, שהם רוב הזכאים, לא הייתה כמעט ידיעה כלשהי על העניין (שכן כמעט לא היו פרסומות מותאמים בעיתונות החרדית). וודאי שלא הבינו את הצורך הדחוף להירשם. אף מי שרצה להירשם, לא יכל לעשות זאת היות והדרך היחידה היא באמצעות הדואר האלקטרוני. ומה יעשו רבבות אנשים אשר – חמרמרו עיניי מקנאה – לא ראו תיבת מייל מימיהם? כך קרתה התקלה הגדולה, כאשר נותרה קבוצת אזרחים מאחור, שלא נרשמה מחוסר ידע וכלים. ונוצר מצב דה-פקטו, שרוב מוחלט של המגזר החרדי נרשם רק בסדרה ב'".

"נוצר מצב, כי זכאי סידרה א' ברובם המוחלט (קרוב ל100%) אינם מהמגזר. בעוד בסדרה ב' הרוב המוחלט הוא מהמגזר החרדי. או לפחות, רוב המגזר החרדי הוא בסדרה ב'. מצב זה ידוע לכל העוסקים בתחום".

להזדרז כי נותר רק שבוע וחצי

בהמשך כותב רוזנבלט: "אין ספק כי מדובר כאן באפליה ואף אם נקבל כף זכות, כי הדבר נעשה בשגגה והקריטריונים המפרידים בין הסדרות נכתבו ביושר לב, אך מכיוון שידוע כי הקריטריונים מפלים בין אוכלוסיות על רקע קירבתם לתקשורת אלקטרונית – קרי: על רקע דתי, אסורים הם בתכלית האיסור.

"ואף אם בהתפלפלות משפטית לוליינית לא תוכח לחלוטין ההבדלה בין הסדרות וייטען כי שתי הסדרות מכילים את כלל תושבי המדינה במידה שווה, עדיין אין מקום להפלות כל כך בין תושבי ישראל תמימים אשר כל ההבדל ביניהם הוא בתאריך הרישום.

"לא יעלה על הדעת כי אלו יקבלו מתת קרקע בשווי של עד חצי מיליון שקל ללא כל עבודה, ואלו ימשיכו לשלם כל חייהם שכר דירה רק בגלל שלא הזדרזו להירשם בתאריך ולא קלטו את גודל השעה. אם הוחלט כי 'אך בגורל יחלק את הארץ' (ספר במדבר, פרשת פנחס) – נושא שיש מקום לדון גם עליו – הרי שיש לאפשר לכל אזרחי מדינת ישראל בעלי תעודת זכאות להשתתף בה ללא כל אפליה על שום רקע שהוא".

לאור כל האמור לעיל מבקש עורך הדין רוזנבלט מבג"ץ שיוציא צו המורה על פתיחת ההגרלה לכל זכאי מדינת ישראל, או לחלופין צו המורה לבטל את ההגרלה ולקיימה מחדש כדין. לחילופי חלופין – צו המורה שלא לערוך את ההגרלה בפועל לאחר סיום הרישום, או לחילופי חילופי חלופין, צו על תנאי המורה למדינה להשיב מדוע לא תעשה כמפורט.

בעתירה נכתב "כי בית המשפט מתבקש להתחשב בזמן הקצר שנותר עד לקיום נזק בלתי הפיך – ההגרלה מסתיימת בעוד כשבוע וחצי בלבד". כעת נותר לראות האם בג"ץ יבין את עומק האפליה של הציבור החרדי ויורה למדינה להפסיק להפלות בין אזרחים, או שמא ימשיך לעצום עיניים כי בכל זאת מדובר בחרדים שלא רק שנרשמו לסדרה ב' באשמת המדינה, אלא שיש מי שרואה בהם אזרחים סוג ב'…

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7%D7%99-%D7%94%D7%A0%D7%A8%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A1%D7%93%D7%A8%D7%94-%D7%91-%D7%9B%D7%95%D7%A2%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%9E%D7%90%D7%93-%D7%A9/

תגובה אחת ל: "עתירה לבג"צ: להפסיק להפלות את החרדים במחיר למשתכן"

  1. שווה לו לשלם 3000 שקל בשביל הפרסום הזה?
    הרי אין לעתירה שום קייס משפטי. לא הוכח שיש כוונת הדרה לציבור החרדי.
    הסדרות בהגרלה זה החלטה של מ. האוצר והבג"ץ לא יכול לכפות עליהם לשנות
    אז למה הוגשה העתירה? בשביל הפרסום.. וזה מה ששאלתי בהתחלה

כתיבת תגובה