פיץ' העלתה את דירוג האשראי של ישראל ל-A פלוס ואופק יציב

עם הודעתה של סוכנות הדירוג פיץ', מדורגת ישראל באותו דירוג אשראי בשלושת סוכנויות הדירוג המובילות בעולם. יחס החוב-תוצר הולך ויורד והעודף בחשבון השוטף הולך וגדל למרות ירידה במחצית הראשונה של השנה

משרדי פיץ' בבריטניה | צילום: 4kclips, שאטרסטוק

חברת דירוג האשראי הבינלאומית 'פיץ" (Fitch) העלתה בערש"ק האחרון את דירוג האשראי של ישראל על החוב במטבע חוץ, לרמה של A פלוס עם תחזית יציבה. כעת מדורגת ישראל באותו דירוג אשראי בשלושת חברות הדירוג המובילות בעולם: אס אנד פי, מודיס ופיץ'.

בהודעת פיץ', הדגישו כלכלני הסוכנות כי החשבונות החיצוניים של ישראל המשיכו להתחזק. מדינת ישראל ממשיכה לרשום עודף בחשבון השוטף בכל שנה משנת 2003, ובשנת 2015 רשמה שיא עם עודף של 4.6% מהתוצר.

במחצית הראשונה של 2016 הצטמצם העודף בחשבון השוטף בכ-20% לעומת השנה שעברה והגיע לרמה של 6.3 מיליארד דולר עקב הרעה במאזן הסחר. אף על פי כן, יתרות המט"ח של בנק ישראל המשיכו לטפס והגיעו בסוף ספטמבר ל-98.4 מיליארד דולר. באוצר אומרים כי סכום זה שווה ערך לכ-12 חודשים של תשלומים חיצוניים שוטפים.

כלכלני פיץ' צופים כי העודף בחשבון השוטף יישמר גם בשנים 2017-2018 וכי יחס הנזילות הבינלאומי של ישראל ימשיך להשתפר. נציגי החברה מציינים כי פיתוח נוסף של משק הגז יספק תמיכה נוספת למאזן החיצוני של ישראל. הפקת הגז בשדה 'תמר' משנת 2013 הפחיתה את הצורך ביבוא גז טבעי.

ביולי האחרון אישרה הממשלה מסגרת רגולטורית חדשה במשק הגז ובכך נתנה "אור ירוק" להמשך פיתוח שדה הגז הגדול 'לוויתן'. ההחלטה הסופית לגבי ההשקעה הצפויה טרם נעשתה, אך מספר חוזי אספקה כבר נחתמו. הפקת הגז מתוכננת לשנת 2020.

בנוסף, קובעים כלכלני פיץ' כי השיפור בהפחתת יחס החוב הממשלתי לתוצר נמשך. למעשה, מצבה של ישראל מעולה בהשוואה בינלאומית. יחס החוב הציבורי לתוצר ירד מרמה של 95.2% בשנת 2003 לרמה של 74.6% בשנת 2007 ועד ל- 63.9% בסוף 2015. החוב במטבע חוץ ירד מרמה של 14% מהתוצר בשנת 2008 לרמה של 8.7% בשנת 2015.

יחד עם זאת, סבורים האנליסטים של פיץ' כי דירוג האשראי של ישראל ימשיך להיות מוגבל על-ידי סיכונים גיאופוליטיים, אך בד בבד מציינים כי פרופיל הדירוג שלה הוכיח חסינות אל מול עימותים תקופתיים וזעזועים פוליטיים על פני פרק זמן ממושך. גבולות המדינה שקטים באופן יחסי כעת, עימותים צבאיים מול טרוריסטים וקבוצות מיליטריסטיות במדינות השכנות מתלקחים לסירוגין ועלולים להזיק לפעילות הכלכלית.

המלחמה המתמשכת בסוריה מהווה סיכון לישראל ולמדינות שכנות נוספות אשר עלולות להשפיע על ישראל, אם כי ההשלכות הישירות של עימות זה על המדינה היו זניחות עד כה. יחסים עם מספר מדינות באזור עשויים להיות מתוחים. להערכת חברת הדירוג, המערכת הפוליטית המקומית צפויה להיות סוערת, ולהרכיב ממשלות שעשויות לא לסיים קדנציה מלאה.

 

כתיבת תגובה