קמפיין לחץ על מדינות אירופה להחזיר רכוש יהודי גזול

'הארגון היהודי להשבת רכוש' הצליח לגייס ידוענים רבים לקמפיין במסגרתו נקרא הציבור לחתום על עצומה שמטרתה ללחוץ על מדינות רבות באירופה להחזיר רכוש יהודי גזול על מנת לתמוך בניצולי השואה שעדיין חיים

עוד מעט לא יישארו ניצולים. צילום: יצחק הררי. פלאש 90

קמפיין חדש של 'הארגון היהודי להשבת רכוש' (איל"ר) משתמש באישי ציבור ידועים מהארץ ומהעולם הקוראים לחתום על עצומה שנועדה ללחוץ על ממשלות אירופה לזרז את הליכי השבת הרכוש שנגזל מהיהודים במהלך השואה.

באיל"ר מעריכים כי מספר ניצולי השואה בכל העולם עומד על כחצי מיליון נפש, כאשר רבים מהם חיים בעוני. עוד מעריכים שם כי הנכסים שהותירו אחריהם קרבנות השואה נאמדים במאות אלפי נכסי נדל"ן, פרטיים וקהילתיים, שהיו שייכים ליהודים ערב השואה.

"ממשלות אירופיות רבות לא עמדו בהתחייבויותיהן לעשות צדק עם הניצולים האלה ועם משפחותיהם בעקבות גניבת רכושם. השבת רכושם או הענקת פיצוי על הרכוש שנגנב מהם יאפשרו לרבים מהם לחיות את שנותיהם הנותרות בכבוד, וליורשיהם לזכות במידת צדק על הפשעים שבוצעו נגד הדורות הקודמים".

בין המפורסמים שמופיעים במסגרת הקמפיין ניתן למצוא את שר הביטחון לשעבר משה ארנס, את ראשי המוסד לשעבר אפרים הלוי ודני יתום, את הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, את המשפטן והסופר הפרופ' אלן דרשוביץ' ואף את שר החוץ לשעבר של בריטניה, דיוויד מיליבנד.

העצומה מיועדת לראשיהן של 47 המדינות שאישרו את הצהרת טרזין משנת 2009 אודות נכסים מתקופת השואה. "שבעה עשורים אחרי השואה, הגיע הזמן לעשות צדק עם הניצולים ובני משפחותיהם ולהחזיר להם את רכושם שנגזל מהם. אנו מעודדים את ממשלות אירופה ליישב עניינים אלו עכשיו כדי שניצולי שואה יוכלו לחיות בכבוד וכדי לשמר ולהחיות מחדש קהילות יהודיות באירופה", ציינה מזכ"ל איל"ר, השגרירה לשעבר, קולט אביטל.

הצהרת טרזין אושרה על ידי 47 מדינות ובה הודעה על תוכניות פעולה שמטרתן לוודא פיצוי זיכרון ומתן עזרה עבור קורבנות הרדיפה הנאצית. המדינות המשתתפות מדגישות בהצהרתן את החשיבות של מתן פיצוי לנכסי נדל"ן, קהילתיים ופרטיים.

עם זאת, נכון להיום, במספר רב של מדינות אין חוקים המספקים השבת רכוש או פיצוי, במדינות שבהן קיימים חוקים כאלו, הם לרוב מדירים, ותהליכי השבת הרכוש שנוצרו הינם איטיים ואינם הוגנים. "זהו מאמץ שנועד להביא את הקמפיין לצדק היסטורי, לחתום על העצומה ולהצטרף למאמץ על מנת  לעזור לניצולי שואה", אמר גדעון טיילור, יושב ראש ועדת התפעול של איל"ר.

הארגון היהודי עולמי להשבת רכוש פועל למען השבתו של רכוש פרטי ורכוש קהילתי יהודי אשר נלקח במהלך השואה באירופה, למעט באוסטריה ובגרמניה. בפעילות משותפת עם קהילות יהודיות מקומיות, איל"ר נושא ונותן עם ממשלות על מנת להגיע להסכמים ולהביא לחקיקה בנוגע להשבת רכוש זה.

 

כתיבת תגובה