ראיון • ראש עיריית לוד חושף: "רכשתי דירה באחיסמך"

בראיון ל'ביזנעס' מדבר ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, על הכל. על הבנייה הבלתי חוקית של הערבים, על בעיות התחבורה, על אחת הערים העתיקות בעולם ועל התושבים החרדים שיבואו להתגורר בשכונת אחיסמך

צילומים: מרים אלסטר, יוסי זליגר, קובי גדעון, לע"ם | פלאש 90

יאיר רביבו יכול להתרווח על הכיסא ולסמן וי. לפני שבוע חתמה עיריית לוד בראשותה הוא עומד על הסכם גג עם האוצר להקמת יותר מ-17 אלף יחידות דיור ולמעלה ממיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.

אבל רביבו הוא עורך דין. הוא יודע שאת הכסף סופרים במדרגות ושאי אפשר לתת משקל ל"אווירה חיובית" באולם המשפט. הוא ערני ודרוך וחשוב לו מאוד להבהיר שהסכם הגג הזה הוא אירוע מהותי שאין להשאיר אותו ברמת הכותרת.

בראיון ל'ביזנעס' שנערך ביוזמתו יש לו הרבה מה לספר על לוד, על ההתיישבות החרדית בעיר ועל הסכם הגג שלדבריו ישנה את כל מה שידעתם וחשבתם אי פעם על לוד. "העיר שבמשך שנים נחשבה לחצר האחורית של ישראל, מקבלת מעמד גבוה וחוזרת למקומה כעיר מרכזית בארץ ישראל, כאחת הערים העתיקות ביותר בעולם שהולכת איתנו אלפי שנים אחורה והתפרסמה בעקבות התנאים הגדולים שגרו בה: רבי עקיבא, רבי אליעזר הגדול ועוד".

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

תראה, לפני יותר מעשרים שנה הקימו במערב העיר את שכונת גני אביב, שכונה בת אלפי יחידות דיור שהגדילה את אוכלוסיית העיר בכשליש. אבל מה שקרה בסוף זה שהאוכלוסייה החזקה נדדה לשוהם, למודיעין ולמערב ראשון לציון, וגני אביב, בלשון המעטה, היא לא סיפור הצלחה.

"לפני הכל אומר שגני אביב נחשבת לאחת השכונות הטובות בעיר. ונכון שהמדינה שגתה בעבר כאשר הקימה את הערים שוהם ומודיעין. היום המדינה החליטה שלא מקימים ערים חדשות אלא מחזקים את הקיימות. והסכם הגג הזה יחזק את העיר ואת הצביון היהודי שלה. היום גרים בלוד כ-30% ערבים ובניית השכונות החדשות תחזק את הצביון היהודי ותגדיל את אחוז האוכלוסייה היהודית".

איך תתמודדו עם העובדה ששכונת הרכבת, שכונת נווה שלום, תקועה למעשה בחלק מהשטחים עליהם אמור לחול הסכם הגג?

"חלק מהסכם הגג נועד להסדיר גם את העניין הזה. אנחנו נמצא פתרונות עבור האוכלוסייה הערבית ובמסגרת התכנית הזו נכשיר המון מבנים שנבנו שם שלא כחוק. כדי שהם ישלמו היטלים ומיסים עירוניים. ההסכם גם מקצה כסף לשיפור התשתיות בשכונות הללו".

למעשה, הערבים כבר מזמן לא מתגוררים רק בשכונות הללו. הם מזמן נמצאים במרכז העיר, שלא לדבר על שכונות רמת אשכול ורמט בהן מתגוררת אוכלוסייה ערבית גדולה.

"אם הזכרת את רמת אשכול, הרי שמתרחשת שם מהפכה של ממש. רק לאחרונה נכנסו לגור בה עוד חמישים משפחות יהודיות והדבר כבר תורם לשינוי במקום. ובקשר לשכונות הוותיקות האחרות, רמט ובנית, הרי שזה גם כלול בהסכם הגג. יש לנו תקציב ענק על מנת להחליף תשתיות ולאפשר התחדשות עירונית בהיקף נרחב בשכונות הללו. אל תשכח שתקציב ההסכם עומד על כמעט שבעה מיליארד שקל שעתידים להפוך את לוד לעיר חדישה ומודרנית".

כחלק מההסכם אתם אמורים להעתיק את התחנה המרכזית ממרכז העיר אל הכניסה הדרומית, מול שכונת חב"ד, מה שיהפוך את הכניסה הזאת לפקק תנועה אחד גדול.

"שוב, גם זה חלק מהסכם הגג. ההסכם יאפשר לנו לשדרג את תשתיות התחבורה של העיר בצורה שתשנה לחלוטין את הכניסה הדרומית. יש תכנית לסלול את כביש מאתיים שיעקוף את לוד ממערב וממנו תהיינה יציאות לשכונות החדשות בעיר. בנוסף, תיבנה במקום תחנת הרכבת השלישית בגודלה בארץ ונכון, צפיפות של עיר זה חלק מהעניין, אבל בשביל זה נשקיע בתחבורה ציבורית כמתוכנן".

איך אתם מתכוונים להתמודד עם הרצועה הרחבה של מסילות הברזל שחוצה את העיר הזו לכל אורכה?

"ידוע שלוד הייתה צומת דרכים חשוב והיא נחשבת לעיר העמוסה ביותר במסילות ברזל. התעקשנו וקיבלנו תקציבי עתק של מאות מיליונים להקמת הפרדות מפלסיות, והרכבים ינועו מעל או מתחת למסילות ולא יידרשו להמתין יותר לרכבות".

אם כבר, בשכונת אחיסמך הגדולה במזרח העיר היה אמור לקום מחלף על כביש ארבעים. בסופו של דבר גופי התכנון ויתרו על הרעיון בשל העלות הגבוהה שהוא הטיל על היזמים שזכו במכרזים, כיצד אתם מתכוונים לתת מענה לצרכים התחבורתיים של תושבי השכונה?

"זה לא סוד שרמת המינוע של האוכלוסייה החרדית אינה גבוהה. לשכונה הזו יוקם מסוף אוטובוסים ייעודי שיחבר את התושבים לבית שמש, למודיעין עילית, לרחובות, לבני ברק וירושלים".

אתם מתכוונים לחבר את גני יער הסמוכה לשכונה החדשה?

"בהחלט. הרחוב הראשי של גני יער, רחוב דקר, יתחבר לשכונה החרדית החדשה".

במשך שנים דובר על איחודן של לוד ורמלה. ראש העיר המיתולוגי של רמלה, יואל לביא, התנגד בעקביות. עכשיו, אחרי שהוא פרש, אולי באמת התהפכו היוצרות ולוד תבלע את רמלה?

"לא. ממש אין צורך. אמנם לשתי הערים אתגרים גדולים. אבל כל אחת ואתגריה שלה. רמלה היא אמנם עיר עתיקה שנולדה בזמן השלטון הערבי לפני אלף ומשהו שנה, אבל לוד היא עיר של אלפי שנים עם היסטוריה משלה. עוד מעט יהיו בחירות לראשות העיר ברמלה ואני מחזק את ידיו של ידידי מיכאל וידל רמלה.

"לוד יש לה מעמד מיוחד ואני יודע שהיא יקרה גם ללבו של ראש הממשלה שיש לי קשר אישי עמו. אני שמח שהגענו לתכנית הזו עליה חתמנו רק אחרי שהבטחנו דברים רבים שיאפשרו לעשות שינוי אמיתי בעיר הזו ששוכנת במרכז הארץ".

אפרופו בחירות, אתה לא חושש שאתה זה שתזרע ומישהו אחר יקצור? אתה לא שותל עץ חרובים שמישהו אחר יאכל את פירותיו?

"נכון. אני יודע שראשי ערים חוששים לעיתים ללכת למהלכים גדולים שאת הפירות שלהם רואים רק כעבור שנים. אבל, בעוד שנה וחצי תהיינה בחירות ואני מתכוון להציג את מועמדותי ומקווה לקבל את תמיכת הציבור שיודע מה שעשיתי פה בשנים האחרונות".

ולסיום, מילה לתושבים החדשים של העיר, למשפחות החרדיות שתבואנה בקרוב להתגורר בעיר שלך, בשכונת אחיסמך.

"זה לא סוד שהיו לי בעבר מחשבות ואמירות לגבי החרדים. אבל אגלה לך שאני עצמי קניתי דירה באחיסמך. היום ברוך ה' הכל הסתדר ואני רוצה לברך את התושבים החדשים שיבואו להתיישב פה בברכת ברוכים הבאים ולומר להם שאנחנו עושים היום הכל ומשקיעים הון עתק על מנת להבטיח שכל מבני הציבור שהם צריכים, בתי ספר, גני ילדים, בתי כנסת ועוד, יעמדו מוכנים לקראתם כדי שיהיה להם כאן יישוב קל".

במאמר מוסגר. בעיר כבר קיימת קהילה חרדית שהולכת וגדלה, ובמרכזה קהילת חב"ד הוותיקה שהתיישבה בעיר בתש"ט. אך אין ספק שתוספת של למעלה מאלף משפחות חרדיות תעניק משקל רוחני של ממש לעירם של רבי אליעזר ורבי עקיבא שהיו מסובים בבני ברק, אך התגוררו בלוד.

 

תגובה אחת ל: "ראיון • ראש עיריית לוד חושף: "רכשתי דירה באחיסמך""

  1. הראיון להשתיק רוכשים מתוסכלים.
    ממי קנה דירה .?

כתיבת תגובה