רוח רעננה • הבורסה רוצה להחזיר את הישראליות הביתה

הנהלת הבורסה הציגה הבוקר תכנית אסטרטגית שמטרתה להתמודד עם התחרות העזה ובריחת המשקיעים הפרטיים • ב-2011 עמד מספר המשקיעים הפרטיים על כ-250 אלף ובשנה הקודמת ירד מספרם ל-160 אלף בלבד

איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה. | צילום: קובי קנטור, יח"צ

הבורסה לניירות ערך הציגה הבוקר (ג) את התוכנית האסטרטגית שלה שגובשה במהלך הרבעון האחרון. התוכנית כוללת שלושה יעדים מרכזיים באמצעותם שואפת הבורסה לשוב להיות גורם דומיננטי במשק ולהפוך לבחירה הראשונה עבור החברות, המשקיעים והציבור הישראלי.

היעדים הם: להפוך לאפיק מרכזי לגיוס הון, להרחיב את סל השירותים ולהגביר את הנזילות. איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה שהציג את התוכנית, אמר כי "הבורסה צריכה ויכולה להיות יצרנית ערך משמעותית בכלכלה הישראלית – לחזור ולהיות גורם דומיננטי בצמיחת החברות ובשיתוף הציבור הישראלי בהצלחת הכלכלה המקומית. המצב בו רק מעטים שותפים להצלחת הכלכלה לטווח הארוך מחייב תיקון ואנו מאמינים כי הפלטפורמה הנכונה והיעילה ביותר היא באמצעות שוק ההון הישראלי".

בין המהלכים המרכזיים שבכוונת הבורסה לנקוט על מנת להשיג את יעדיה, מתכוונת הבורסה להחזיר את החברות הישראליות הביתה, לישראל. כיום נסחרות בבורסות חו"ל כתשעים חברות ישראליות בשווי כולל של למעלה מרבע טריליון שקלים.

עוד מתכוונת הבורסה להרחיב את סל השירותים ולהציע ללקוחותיה מוצרים נוספים. בין הצעדים המרכזיים הכלולים בתחום זה: שירותי משמורת ללקוחות מוסדיים, יצירת מאגר השאלות מרכזי, מסחר במכשירי איגוח והקמת שירות רישומים דיגיטלי ראשון מסוגו לחברות. בבורסה אומרים כי "הציבור הישראלי שותף חלקית בסיפורי ההצלחה של החברות הישראליות. שיעור השתתפות הציבור הרחב במסחר, נמוך מאוד בהשוואה למקובל בעולם. ויש לכך השלכה שלילית ישירה גם על נפח המסחר והנזילות".

לפי נתונים שפרסמה הבורסה, חלה בשנים האחרונות ירידה משמעותית במספר המשקיעים בשוק המניות המקומי. מיותר מ-250 אלף משקיעים ב-2011 לפחות מ-160 אלף בסוף 2016. גם החברות הישראליות נהנות מאפשרויות גיוס נוחות מאוד באמצעות המגזר הפרטי ופעילות בשווקים הבינלאומיים, כולל בורסות בצפון אמריקה, אירופה ואסיה. המשמעות היא שהבורסה נמצאת בתחרות עזה ועליה להתרענן ולהתחדש. זהו למעשה הרקע לרפורמת המדדים ולתכנית האסטרטגית שהוצגה היום.

כתיבת תגובה