רועי צאן הגישו תביעה נגד המנהל האזרחי בגין פינוי עדר מבנים

בתביעה שהוגשה על ידי שני רועי צאן, מתוארות הפגיעות שנגרמו לעדר הכבשים עקב הפינוי הפתאומי, כשהוא מהווה את מקור פרנסתם של השניים. עו"ד בלייכר: "עוול לתובע ולצאן בצורה בלתי מידתית ואכזרית, למרות בקשתם להתפנות מרצון"

רועי צאן - צילום: יונתן זינדל פלאש 90

בתביעה שהוגשה לאחרונה כנגד המנהל האזרחי, מתואר פינוי עדר ומבנים ללא התראה תוך פגיעה קשה בצאן, שאופן ההעברה וההעמסה על משאית הפינוי גרמה למותם של שלושה מהם ולהפלות בקרב כבשות רבות שהיו מעוברות.

התובעים הם בעל העדר, תושב כוכב השחר, ושותפו. השניים עסקו ברעיית צאנם, שהיוותה את מקור פרנסתם הבלעדי, ב"גבעת הבלאדים" הסמוכה לכוכב השחר. באותו היום הגיעו במפתיע כוחות המנהל האזרחי והחלו בהריסת מבנים במקום ובהחרמת העדר, כשהם מציגים צו משנת 99', לפיו המקום הוכרז כ"שטח אש". הכוחות הגיעו ללא אזהרה מוקדמת לתובעים, שתאפשר להם להעביר את בתיהם ורכושם מבעוד מועד. בעלי העדר ביקשו מהכוחות שייתנו להם להתפנות מרצון, כדי שיוכלו לפנות כראוי את העדר והמבנים, אך כוחות המנהל סירבו.

לצורך העברת העדר שכר המנהל את שירותיה של חברה ללכידת בעלי חיים, שהביאה למקום משאית שעליה הועמסו ראשי הצאן ללא כבש עלייה למשאית, בידיהם של עובדי החברה, תוך פגיעה קשה בצאן ונזקים כבדים לעדר, שנדחס לתוך המשאית בצפיפות מחניקה.

בכתב ההגנה מתוארים הנזקים שנגרמו לעדר עקב כך, עם חוות דעת של וטרינר ושמאי, ביניהם כבשות רבות שהיו מעוברות והפילו עקב ההעמסה הקשה על המשאית והצפיפות, טלאים יונקים שנותקו מאימותיהם ופציעות רבות שנגרמו לראשי הצאן.

בכתב התביעה נאמר כי "במעשיהם של הנתבעים נגרמה טראומה קשה ביותר לעדר, מה שמוריד דרסטית את הפריון והתפתחות הכבשים וכן פגיעה בפרטי העדר".

הטענה הנוספת בגינה תובעים השניים את המנהל היא הריסת אוהליהם, שהוגדרו כטובין ולכן הוצרכו לצו תפיסת טובין לצורך הריסתם, דבר שלא היה בידי המנהל שהגדיר את האוהלים כ"מיטלטלים".

את הנזק הממוני הישיר והעקיף בגין הפגיעה בעדר דורשים התובעים בהתאם לחוות דעתו של שמאי שאמד את סך הנזקים, שעומד ע"ס 78 אלף ₪.

עו"ד חיים בלייכר מארגון 'חננו' המייצג את התובעים בתיק, מסר: "בתיק זה, מעבר לאי-חוקיות המעשים והעבירות החוקיות שביצע הנתבע, יש כאן גם עוול שזועק לשמיים שלא יעלה על הדעת שיהיה בשום מקום – גם בתובע שמקור פרנסתו הוא רעיית הצאן וכן בבעלי החיים עצמם, בצורה בלתי מידתית ואכזרית, זאת למרות בקשתם של התובעים להתפנות מרצונם ובלבד שלא ייפגע העדר. התביעה מצביעה על זלזול בחוק החמור מכך בהרבה – היא מצביעה על כשל מוסרי וערכי עמוק של הנתבעים".

כתיבת תגובה