היזם יקי רייסנר: "ניתחתי את בית שמש ונבהלתי מהמספרים"

שבוע אחרי הכשלון המהדהד במכרז הגדול של מחיר למשתכן בבית שמש מנתחים היזם יקי רייסנר ועו"ד דודו ג'והן את המכרז והסיבות לכשלון ■ ג'והן: "לא יהיו דירות ולא ירידה במחירי הדיור. אלו סתם אשליות"

הקבלנים נבהלו מהמספרים במכרז. פלאש 90

אחרי הכישלון המהדהד במכרז הגדול של מחיר למשתכן בבית שמש, השוק דרוך לראות מה יהיה בהמשך: האם רמ"י תוציא את המכרז בתנאים חדשים ותעלה את המחיר שיהיה שווה לקבלנים או יתעקשו למחזר את אותו מכרז.

אחד מבכירי עו"ד בתחום המקרקעין, דודו ג'והן אומר בשיחה ל'ביזנעס' כי "נראה שבניגוד להבטחות או פרסומים קודמים, לא מתכוונים במשרד השיכון להחזיר לשיווק פתוח את המגרשים שלא זכו בהם במחיר למשתכן בסיבוב האחרון – אלא יוציאו זאת שוב פעם במחיר למשתכן כנראה עם מחיר מינימום גבוה יותר. מה שזה אומר שאלה שניגשו ראשונים והגישו מחיר נמוך יצאו פראיירים".

מי שחולק על עמדה זו הוא היזם יקי רייסנר שטוען בשיחה ל'ביזנעס', כי "הקבלנים ממש לא נדפקו, הם ניגשו אחרי תחשיב שהתאים להם". לדבריו, "ניתחתי את בית שמש. רציתי לגשת ונבהלתי מהמספרים. יזם שהחליט בכל זאת לגשת שיבוא בטענות רק לעצמו"

רייסנר מחדד את הדברים ומתייחס לטענה שהקבלנים הראשונים נתנו מחיר זול יותר בבית שמש והם יפסידו כסף לעומת הקבלנים שיזכו במחיר יקר יותר במכרזים הבאים: "כשאנחנו קונים קרקע ב-100 אלף שקל והיא שווה תוך שנה 200 אלף, האם בגלל התנהגות המדינה משלמים לה עוד 100 או שמים בכיס, זה הדדי גם כשזה הפוך".

לדברי רייסנר יש גם תקדים שהמדינה משנה את תחשיבי העלות של הקרקע והפיתוח: "בראש העין המדינה מכרה קרקע ב–400 אלף שקל ואחרי חודשיים הוציאה במחיר למשתכן לפי 250, וכנ"ל בקריית מוצקין".

עו"ד דודו ג'והן מתייחס באופן כללי לאפקט של מחיר למשתכן: "בוא נראה את הקבלנים שזכו במכרזים של מחיר למשתכן מוסרים דירות ואיך נראות הדירות הללו". ובכלל מציין ג'והן, "המחיר של המגרשים בשוק החופשי קפצו בחודשים האחרונים, גם בגלל היעדר היצע וגם בגלל תוספת כחלון – שכל בעלי הקרקע מבקשים כתוספת למחיר המגרשים לפני שניתן היתר אחד או החלטת ועדה אחת על פי התוספת של כחלון, ונראה שחלק גדול מהרשויות המקומיות לא יתנו תוספת זכויות (למשל פתח תקוה).

לדבריו, "לא יהיו דירות ולא ירידה במחירי הדיור. אלו סתם אשליות. אין שוק חופש במדינת ישראל. אין שום הבנה בכלכלה חופשית. מדובר בעיוות שוק מטורף שיוביל לנזק שייקח עוד הרבה שנים לתקן".

בתוך כך נודע כי במהלך דיון בהרחבת הממשלה שנערך היום (ב) בכנסת, אמר חה"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) כי ממשלה שלא תמצא פתרון למצוקת הדיור המחריפה והולכת, לא תהיה לה זכות קיום. מוזס הוסיף ואמר: "לפני תקופה קצרה, בג' שבט, עמדתי כאן והתרעתי על יוקר מחירי הקרקע והפיתוח בבית שמש. השר גלנט הסביר לי באריכות ובפרוטרוט כי במכרז של 4,000 יח"ד בבית שמש, מיועדות מחצית מהיחידות לחילוניים ומחצית לחרדים. ביקשתי ממנו שינקוט באותה מדיניות גם בקריית גת, וגם שם יקצה מחצית מהמכרזים לציבור החרדי…

 

"ולגבי מחירי הפיתוח הסביר לי השר שהקרקע קשה סלעית ובעייתית, הדורשת השקעה רבה, ולפיכך מחירי הפיתוח גבוהים כל כך. עם זאת, אמר, יפעל להשגת מענק מהאוצר לכסות העלויות. שאלתי אותו: האם זה הפתרון למצוקת הדיור? עלות של 900,000 שקל לדירה לזוג צעיר ולמחוסר דיור? וראה זה פלא כמה צדקתי: אף קבלן לא ניגש למכרז שם והדבר אומר דרשני. הקבלנים תמחרו את מחירי הקרקע והפיתוח והבינו מהר מאוד שלא יצליחו לבנות ולשווק במחיר סביר לזוגות צעירים ומחוסרי דיור, וגם להרוויח". מוזס דרש מהממשלה להפחית את המיסים המוטלים על ענף הבנייה כחלק מפתרון מצוקת הדיור.

כתיבת תגובה