רפורמה עצומה: אושרה הצע"ח חדלות פירעון ושיקום כלכלי

אושרה פה אחד לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כללי. היו"ר חה"כ סלומינסקי: "עשינו שינוי מהפכני מתפיסה של חדלות לתפיסת שיקום"; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "מהלך שלא היה דומה לו ב-25 השנים האחרונות בכנסת".

ניסן סולמיאנסקי לאחר אישור הרפורמה. צילום דוברות הכנסת.

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אתמול (ג') פה אחד לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כללי. זאת בתום כשנה וחצי שבהם קיימה הוועדה 35 דיונים ממושכים אישרה היום (ג') ועדת החוקה חוק ומשפט לקריאות שנייה ושלישית את 375 סעיפי הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

במסגרת הצעת החוק, יצומצמו דיני הקדימה בגביית חייבים ובפרט את דין הקדימה שניתן לרשויות שלטוניות. כמו כן יועברו חלק מהעדיפות הניתנת לבעלי שעבוד צף כמו בנקים למשל לטובת הנושים הכלליים הלא מובטחים שהם לרוב ספקים או לקוחות. ההצעה מחוללת שינוי מהותי בסדר הפירעון ומגדילה את השוויון בין הנושים.

בנוסף, לפי הצעת החוק במקום הליכים נפרדים של הפטר ופשיטת רגל- ההפטר יהפוך להיות חלק מובנה מהתהליך וכך חייבים יקבלו במצב רגיל הפטר תוך 4 שנים, החייבים החלשים ביותר יקבלו הפטר תוך כשנה ומי שלא פעל בתום לב יתעכב בקבלת ההפטר לעתים שנים רבות.

בלחץ הוועדה התחייבו כונסת הנכסים הרשמית, רשות האכיפה והגבייה ומשרד המשפטים לקחת חלק במימון תהליך ההכשרות שיעברו חייבים כחלק מהליך השיקום.

בנוסף, במהלך הדיונים הוועדה הפכה את הליך מינוי הנאמנים לשקוף יותר ומאוזן יותר ונתנה מענה משמעותי לנושא ההגנה על דיירים. הוועדה נתנה פתרון טוב יותר לתשלום מזונות למשפחתו של החייב ויצרה הסדר חדש בנושא הגנת בית מגורים בצורת מתן דיור חלופי למי שצריך להיות מפונה מביתו בשל חובותיו. כמו כן ניתן דגש לפרטיות החייבים במידע שהם נדרשים להעביר לנושיהם.

בתגובה לאישור הרפורמה אמר היועץ המשפטי לוועדה עו"ד גור בליי: "מדובר על רפורמה המהפכנית שבאה לתקן פקודות מנדטוריות הקיימות משנת 1929. הצעת החוק מעמידה את השיקום במרכז תוך שינוי תפיסה בסיסי הנותן דגש לשיקום החייבים והקלה על רוב האנשים שנכנסו למצב פשיטת רגל בשל "תאונה כלכלית" מבלי לוותר על התייחסות מחמירה עם אלו שנכנסו להליך בחוסר תום לב. לצד הדגש על שיקום אחד הנושאים החשובים הוא העברת כמה שיותר כספים לנושים הקטנים על חשבון המדינה והבנקים והרשויות".

גם יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) שיבח את השינוי: "עשינו שינוי מהפכני מתפיסה של חדלות לתפיסת שיקום. הייתה כאן עבודת צוות של כל הנוכחים וכולם הבינו שלטובת המשק ולטובת האדם הפשוט שאין לו תמיד הגנה, צריכים להתכופף. נרקם כאן משהו עדין שכל אחד תרם את חלקו. השינוי שעשינו יעמוד למבחן המציאות".

 הצטרפה לדברים חברת הוועדה חה"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני): "החוק משפר מאד את יכולתן/ם של תאגידים ושל אזרחיות ואזרחים לצאת ממציאות של חובות ולהשתקם. יש כאן הישג אדיר של שמירה על אמצעי מחיה ראויים לחייב, וודאות של דירת מגורים וביטול האמצעי הדרקוני של הקפאת רישיון נהיגה. עשינו צעד משמעותי לצמצום הפער בין המציאות לבין החקיקה". וחה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "לפי כל קנה מידה בדירוג של חשיבות ומורכבות חוקים הוא אחד הגבוהים. החוק הזה הוא פחות אותיות ומספרים ויותר אנשים. לראות את האנשים לכל אורך הדרך"

 עוד תגובות מן המשתתפים : חה"כ רועי פולקמן (כולנו): "מהחוקים הדרמטיים שעושים שינוי סדרי עולם". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט: "הנושא היה החצר האחורית ולקחנו על עצמנו משימה לעשות מהלך שלא היה דומה לו ב-25 השנים האחרונות בכנסת חוץ מחוק ההסדרים. "ניסינו לבנות פאזל מאוד מורכב שכרוך בוויתורים רבים מגופים שונים וזאת כדי להגיע למצב של שוויון בין הנושים. המהלך הוא חברתי ללא ספק, הרעיון הסופי הוא שהרשויות וגופים גדולים יוותרו כל אחד קצת, ואז הכסף יחלחל גם לנושים הקטנים". עוד אמר כי "החוק יביא גם בשורה בנושא העובדים, שכן כיום עובדים מקבלים כסף רק במצב של פירוק ונוצר עיוות לפיו הם מעדיפים פירוק ולא הבראה. יש לשנות את המצב ולעודד הבראה וזאת באמצעות תשלום מהביטוח הלאומי לעובדים גם במצב של הבראה".

כתיבת תגובה