רשות המים: המחירים יכולים להיות זולים יותר ב-14.5%

כיום עוברים היטלי המים מסלול סיבובי. הם מגיעים מהרשויות אל קופת האוצר ומשם לרשות המים האמונה על משק המים בישראל שמגלגל מחזור של מיליארד שקל בשנה ומייצר כ-2.2 מיליארד מ"ק מים

מים מותפלים ויקרים. צילום: mycteria ,שאטרסטוק

דו"ח שפרסמה רשות המים אודות פעילותה בשנה הקודמת, מצביע על המחיר הגבוה שאנו עדיין משלמים על המים בישראל. למרות שהמחירים ירדו בשנתיים האחרונות בשיעור של 18% ברשות המים טוענים כי המחיר יכול לרדת בעוד 14.5%.

לדברי הרשות, הצעת חוק שגובשה בנושא גביית היטלי המים עשויה להפחית את המחיר על ידי העברת ההיטלים ישירות מהרשויות המקומיות לתאגידי המים הפועלים כחברות בע"מ נפרדות. כיום עובר הכסף לאוצר והוא זה שמעביר, או אמור להעביר את הכסף לרשות המים שהיא זו שאחראית לפיתוח משק המים בישראל.

העברת הכספים ישירות עשויה להשפיע על המחיר ולהוריד אותו כלפי מטה. כיום, חלק גדול מהמים שמשמשים את אזרחי ישראל מגיעים ממתקני התפלה ואינם תלויים במשקעים. עם זאת, עדיין נדרשת הקמתם של מתקני התפלה נוספים. אחד כזה אמור לפי התוכניות לקום לחופי הגליל המערבי. הקמתו עשויה לתרום אף היא להורדת מחיר המים.

ברשות המים טוענים כי הכספים הנצברים באוצר כתוצאה מהיטלי המים אמורים לעבור ישירות לקופתה על מנת לשמש לפיתוח משק המים בלבד. הצעת החוק עדיין לא זכתה לאישור הממשלה ובשל כך אנו משלמים עדיין מחיר יקר על המים שאנו צורכים.

עוד עולה מהדו"ח כי משק המים הישראלי מייצר מידי שנה יותר משני מיליארד מ"ק מים. היקף המחזור הכספי שמגלגל שוק המים הישראלי עומד על כעשרה מיליארד שקל בשנה.

כתיבת תגובה