שוק הנדל"ן עוד יתגעגע לשנת 2017

איתן אפוד - קרדיט צילום: אילן בשור

שנה אזרחית חדשה בפתח. לרוב, מדובר בתקופה המהווה זריקת מרץ לעידוד המשק כולו, וענף התכנון והבניה בפרט. השנה, בתחום הנדל"ן, זהו זמן לחשבון נפש מעמיק והזדמנות אחרונה לשינויים לפני שתגיע 2018, ועוד נתגעגע לכל מה שקרה לנו פה השנה.

כמיטב המסורת, גם שנת 2017 היתה רוויה בניסיונות שונים לשנות את שוק הנדל"ן ואת המגמות שאליו הוא הולך. אבל בישראל כמו בישראל, כוונות לחוד- ומעשים לחוד. המס על דירה שלישית טבע במעמקי הבירוקרטיה והפוליטיקה, ו'מחיר למשתכן' הפכה מצמד מילים שמבטיח הקלה לזוגות הצעירים, לצמד מילים שמסמל בעיקר את מה שלא יהיה כאן בשנים הקרובות- פתרון ראוי למצוקת הדיור, הוזלת מחירים ועידוד הבניה בארץ.

אבל במקום לעסוק ב'אז מה היה לנו', אני מציע שנסתכל קדימה. רק ככה, נוכל לראות אולי את עומק התהום שלפתחה אנו ניצבים. ורגע לפני שכולנו נזרקים לתוכה פנימה, וקורסים יחד עם שוק הנדל"ן הישראלי אולי יש עוד אפשרות לחשב מסלול מחדש ולעשות את הדברים אחרת. לטובת כולנו.

מחיר למשתכן ביקשה להגביר את קצב שיווק הקרקעות ואיתן בניית עשרות אלפי יחידות דיור שתוצענה למכירה במחירים זולים לקהל הרחב. על פניו- מטרה מבורכת. אבל בפועל, צמצמה התכנית באופן משמעותי את כמות המכרזים שאינם במתכונת "מחיר למשתכן". המשמעות- קרוב לאפס התחלות בניה שאינן במסגרת התכנית, והמכרזים הבודדים שיצאו אל הפועל שלא במסגרת התכנית, נסגרו במחירי שיא לאור ביקושים גוברים מצד היזמים.

אז אם לא זכיתם בתכנית מחיר למשתכן, או שזכיתם בדירה שאין היא רלוונטית עבורכם כלל- מפאת המיקום, מפאת שנות הבנייה הארוכות שעוד עומדות בפני הפרויקט, כדאי שתדעו- בשנים הקרובות, כמעט ולא יהיו דירות חדשות אחרות שתוכלו לרכוש. פשוט, כי הפסקנו לבנות.

ואם אתם מאלה שכבר מזמן ויתרו על ההגרלות, דעו שאתם לא לבד. היזמים מרגישים מצוין היום את חוסר ההתלהבות של הציבור מההגרלות, ואת העובדה שהזוגות הצעירים כבר לא מוכנים לעשות הכל ולספוג הכל למען הנחה של 200 אל"ש במחיר הדירה. אז מה יקרה לאלפי יח"ד שייבנו בשנים הקרובות במסגרת 'מחיר למשתכן' ולא יהיה מי שישתכן בהן? או שהן יהפכו לפילים לבנים בכל רחבי הארץ, או שהם יהפכו לשכונות מצוקה, שיהיו הדבר הרחוק ביותר מחלומו של כל זוג צעיר לדירה ראשונה משלו.

ואם חשבתם שהבעיה צפויה רק לזוגות הצעירים, אז השנה נזרקו גם משפרי הדיור לקלחת וכרגע- גם מצבם אינו מזהיר. הדירות בפרויקטים של 'מחיר למשתכן' שומרות על מפרט נמוך וסטנדרט שזקוק לשינויים ולשדרוגים רבים- לאור מחירה הזול של הדירה. גם כאן- עליית המחירים היא רק עניין של זמן, אם תצטרכו לשפץ, להוסיף או לשנות את המפרט שתקבלו מהיזם.

מי שמחפש נקודת אור, יוכל למצוא אותה בעובדה שבשנה החולפת כמעט ולא שמענו על חברות ביצוע שהגיעו לפשיטת רגל. זוכרים שטענתי שנתגעגע לשנה הזו? אז זה נכון גם

כאן. אני סבור שאנחנו עומדים בימים אלה בפתחו של שער הגיהנום בעניין זה. מצוקותיהן של חברות הביצוע יחריפו ככל שהליכי הבנייה יתקדמו והחשש החמור מכל הוא אותם זוגות צעירים ומשפרי דיור, שממתינים שנים לדירה בעוד הקבלן עלול בכל רגע לפשוט את הרגל. הלך הכסף, הלכה הדירה, הלכו גם כמה שנים על הדרך- והופ, נגוז החלום לדירה משלכם.

אז רגע לפני שמתחילים את שנת 2018, זה הזמן של מקבלי ההחלטות למעשים אמיצים, להסתכלות אמיתית אל הבעיות שהביאה איתה תכנית 'מחיר למשתכן' ולחישוב מסלול מחדש.

חייבים לעשות שינוי. עכשיו. בעוד שנה, כבר יהיה מאוחר מדי.

 

הכותב הוא: איתן אפוד, מנכ"ל חברת ארזים (ג.י.א) מקבוצת אורון אחזקות והשקעות.

 

כתיבת תגובה