שניים אוחזים: מאבק רמ"י והחברה לפיתוח קיסריה מחריף

בעוד שהרשות מבהירה כי "לא תיתן הסכמתה לביצוע עבודות פיתוח ובנייה נוספים בקרקע", בחברה שבבעלות משפחת רוטשילד "מזמינים את היזמים וחברות הבנייה המובילות בארץ לקחת חלק בהליך הבקשה לקבלת הצעות מחיר"

דורשים הכנסות. אמת המים בקיסריה. צילום: דורון הורביץ | פלאש 90

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מורידה את הכפפות בקרב שהיא מנהלת מול החברה לפיתוח קיסריה. בהודעה חריגה שפרסמה רמ"י נכתב: "בעקבות הודעת החברה לפיתוח קיסריה ועיריית אור עקיבא בנושא שיווק השלב הראשון בפרויקט אור ים, רמ"י מבקשת להביא לידיעת יזמים אשר בוחנים אפשרות להתקשר עם החברה לפיתוח קיסריה כי החברה טרם הגיעה להסכמות עם רמ"י לגבי התנאים להעברת הזכויות בקרקע לרבות תשלום חובות עבר ועדכון דמי חכירה יסודיים בחוזה וכי עד שנושאים אלה לא יוסדרו, הרשות תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה על פי דין. במצב זה רמ"י לא תיתן הסכמתה לביצוע עבודות פיתוח ובנייה נוספים בקרקע".

ברקע להודעה כוונת החברה לפיתוח קיסריה שבבעלות משפחת רוטשילד, להתחיל בקרוב בשיווק קרקע המיועדת להקמת שכונת מגורים חדשה שתיקרא 'אור ים', ותכלול 3,480 יחידות דיור בדרום אור עקיבא. מדובר במכרז נדיר שכן הוא מהבודדים שישווק שלא במסגרת מחיר למשתכן.

בחברה לפיתוח קיסריה לא עברו לדום ועלו להתקפה: "רמ"י מתנהלת כמו אחרון ארגוני הסחיטה ודורשת מהחברה לפיתוח קיסריה כספים בניגוד להסכמים הקיימים כיום בין הגופים. בשנים האחרונות מקדמת החברה לפיתוח קיסריה את הקמת אור ים, מתחם מגורים הכולל 3,500 יח"ד בתחום עיריית אור עקיבא. התכנית אושרה וכבר נחתם הסכם פיתוח עם העירייה בסכום של למעלה מחצי מיליארד שקל שיהווה מנוף פיתוח למתחם החדש וגם לחידוש השכונות הוותיקות בעיר. עיריית אור עקיבא רואה את התועלת לתושביה, תומכת בהקמת השכונה ורואה בה מנוף צמיחה לעיר כולה.

"החברה לפיתוח קיסריה בתיאום מלא עם עיריית אור עקיבא ולפי עצת יועציה המשפטיים מבהירה, כי בניגוד לטענות רמ"י, תהליך השיווק של השלב הראשון ב'אור ים' נמשך כסדרו, וכי אין בטענות רמ"י כדי לעכב או למנוע העברת זכויות חכירה משנה ליזם שיזכה בהליך הבקשה לקבלת הצעות מחיר שיזמה החברה ו/או להוציא היתרי בניה. החברה לפיתוח קיסריה נערכת לתחילת עבודות הפיתוח בשטח והיא מזמינה את היזמים חברות הבניה המובילות בארץ לקחת חלק בהליך הבקשה לקבלת הצעות מחיר, ולהצטרף לפרויקט האיכותי ביותר שאושר לאחרונה בישראל.

"רמ"י נוקטת בשיטה של איומים והיא בחרה, מטעמים השמורים עמה, לעשות שימוש לרעה בסמכויות המוקנות לה מכוח הדין. גם אם הייתה קיימת לקרן יתרת חוב בדמי חכירה (והדבר איננו נכון), הרי שעצם קיומו של חוב אינו יכול לשמש עילה בידי רמ"י לצורך סירוב לבקשה להיתר בניה.

"בחירתה של רמ"י לכרוך סמכות מנהלית מכוח דיני התכנון והבנייה בסוגיות כספיות מובהקות הנה כריכה אסורה. מדובר בפעולה של רשות מנהלית הנעשית בחוסר סמכות, שהיא בלתי מדתית, ואשר חורגת, בחריגה קיצונית, מכל מתחם סבירות שהוא. אין לקרן קיסריה אלא להצר על כך, והיא כמובן תפעל בכל הדרכים העומדות לרשותה כדי למנוע את הפגיעה החמורה בזכויותיה של הקרן, כמו גם בפיתוחה של אור עקיבא, כתוצאה מהתנהלות פסולה זו", לשון התגובה.

כתיבת תגובה