חברות הייטק "ענקיות" תשלמנה בישראל 10% מס בלבד

ישראל נחשבת ובצדק לאחת מהמדינות המובילות בעולם בהייטק וטכנולוגיה. על מנת לעודד חברות הייטק בינלאומיות להשתקע בישראל מוצע להפחית את מס החברות שעליהן לשלם לעשרה אחוזים בלבד!

מפעל הייטק ישראלי | צילום אילוסטרציה: גילי יערי, פלאש 90

בחוק ההסדרים שיצורף לתקציב 2017-2018 אמור להיות סעיף שיקטין את מס החברות המוטל על חברות הייטק וטכנולוגיה ענקיות ויגדיל את מספרן של אלה בישראל.

שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו) קיבל את המלצת הצוות שעסק בעידוד חברות הייטק להשתקע בישראל. ההמלצה העיקרית של הצוות הייתה להפחית את מס החברות המוטל על חברות הייטק שמחזורן עולה על 10 מיליארד שקל בשנה לשישה אחוזים בלבד! נזכיר שמס החברות בישראל די גבוה ועומד נכון להיום על 25%.

הרעיון שעומד מאחורי המלצה זו כמו גם ההמלצה להפחית את המס על משיכת דיבידנדים לארבעה אחוזים בלבד. שוב, רק לחברות הייטק ענקיות שמחזורן עולה על עשרה מיליארד שקל, נועד למעשה לגרום לחברות ענק להעביר את פעילותן בישראל.

ההמלצה הזו תגרום לחברות שקנו ידע בישראל או החזיקו כאן מרכזי פיתוח בלבד, לבנות כאן את מפעלי הייצור שלהן. חברות הייטק רבות מפעילות בישראל מרכז מחקר ופיתוח ו"מנצלות" את הידע הישראלי כשחלקן לא משלמות מס בישראל בשל אמנות המס הבינלאומיות עליהם חתומה ישראל.

הצוות הציע שגם חברות פחות "גדולות" שהכנסתן נמוכה מעשרה מיליארד, תשלמנה מס חברות מופחת ובלבד שתעמודנה במספר תנאים. היות וההייטק הישראלי אחראי לנתח של כ-40% מהייצוא, יש משקל רב לקיומן של מפעלי ייצור נוספים בישראל.

אגב, ההייטק אחראי על כ-12% מהתוצר ושר האוצר רוצה להפוך את ישראל למדינה בעלת שיעורי מס מופחתים על ענף ההייטק כדי שעוד ועוד חברות בינלאומיות תגענה לארץ.

מצד שני, חברות אלו יידרשו להעסיק מספר מסוים של עובדים ישראליים והכי חשוב, לרשום בישראל את הפיתוחים שלהם (הקניין הרוחני), על מנת להבטיח שההשתקעות שלהן בישראל היא סופית.

כתיבת תגובה