שר השיכון יואב גלאנט: מחירי הנדל"ן נבלמו

שר השיכון אמר בכנס להתחדשות עירונית כי "ב-2018 יהיו פי שתיים התחלות בנייה לעומת 2014. אנחנו חייבים לשמור שהקואליציה תחזיק עד 2019" – "אנחנו רוצים להגיע למצב ששליש מהבנייה יהיה בהתחדשות עירונית"

הניע את התהליך. שר השיכון יואב גלנט | צילום: Gili Yaari, פלאש 90

"מי שרוצה להוסיף לגור בבית מזהב שיוציא כסף, דירה בישראל ללא רכיב הקרקע צריכה לעלות 700 אלף שקלים לא יותר, כל השאר זה רווח לקבלן או למדינה. במשך שנים העלו את מחירי הקרקע והאזרח שילם. את זה אנחנו בולמים. ב2018 יהיו להערכתי פי שתיים התחלות בנייה ממה שהיו ב2014", כך אמר שר השיכון יואב גלנט, בכנס השנתי להתחדשות עירונית, ביוזמה והובלה מקצועית של עו"ד משה טרספולסקי, שותף בכיר במשרד משה נסים רינקוב, סנדרוביץ  שהתקיים הבוקר (ד) בדן פנורמה תל אביב.

"בחצי שנה האחרונה יש בלימה במחירי הדיור. במדינת ישראל מהרגע שתכננת תוכנית ועד שנכנסים התושבים הראשונים לשכונה עוברות 15 שנים ולפעמים הרבה יותר מזה. בסינגפור בסין בארה"ב זה לוקח 3 שנים מהרגע שתכננת עד שנכנסת לגור. אצלנו 15 שנה ועוד קוראים לנו סטארטאפ ניישן. כי התוכנות שמשתמשים בהם עושים אותן פה אבל לא משתמשים בהן".

גלנט הוסיף ואמר, "כולם מבינים שבחצי שנה האחרונה יש בלימה במחירי הדיור. יש עליו וירידות של חצי אחוז אבל בסופו של דבר התוכנית הזאת שנוח לאנשים רבים לתקוף אותה שקוראים לה מחיר למשתכן ששר האוצר ואני מקדמים אותה מכניסה לשוק עשרות אלפי יחידות בשנה במחיר שמוזל ב20-30 אחוז מהמקביל כתוצאה מכך שהוזלנו את המחיר הקרקע ושהקבלנים מתחרים. התוצאה של התהליך זה שבשבוע הבא נכניס עשרות משפחות לדירות בעפולה שעלו 700 אלף שקל. חלק 660 אלף שקל חלק 750. כשאתה משווה לדירות לידן שעלו מיליון שקל.

"אזרח שרואה שבונים את אותה דירה עם מעלית וחניה בבניין שנראה היטב ואפשר לחיות בו כמו שצריך שואל למה לשלם מיליון אם מוכרים ב700. במשך שנים  העלו את מחירי הקרקע והאזרח שילם. את זה אנחנו בולמים. אנחנו מביאים עוד ועוד דירות. ב2018 יהיו להערכתי פי שתיים התחלות בנייה ממה שהיו ב2014. רואה את זה לפי כמות ההיתרים. זה הנקודה הראשונה.

 

עוד הוסיף גלנט הסביר: "מדינת ישראל היא מדינה קטנה. 27 אלף מר מהירדן למערב. ובתוך זה השטחים המיועדים להתרחבות מצומצמים. יש שטחי אימונים של צהל יש ריאות ירוקות יש חקלאות. כשמסתכלים מה קורה בערים ערי ישראל הן מהפחות צפופות בעולם המערבי גם תל אביב במונחים בינלאומיים היא לא צפופה, גם ירושלים משתרעת על 110 אלף דונם ופר דונם אנחנו בעיר מאוד דלילה. ולכן הפתרון הראשון שהממשלה שמה כדגל ואני שמח שאני נמצא במקום הזה על מנת ליישם אותו זה כיצד לעשות התחדשות עירונית.

"אם אתה לוקח שכונה במרכז הארץ שגרים בה מאות או אלפי תושבים יכול להכניס עוד אלפים עד חשבון אותה הקרקע. אם לוקח לא רחוק ביד אליהו שיש בה אלפי דיירים יכולים לגור בעשרות אלפי דיירים בבניינים גבוהים ומסודרים באותו מחיר של הקרקע ואתה יכול לפתח תשתיות  מוסדות חינוך ולתת לאנשים איכות חיים יותר טובה"

"אנחנו רוצים להגיע למצב שבערך שלישי מהבנייה במדינה יהיה בהתחדשות עירונית בשנת 2048. מה עשינו? מה זה הרשות. ראשית החקיקה קבעה שהרשות זה הכתובת של כל השחקנים שעליהם דיברנו. העיר, גורמי הממשלה השונים האזרח והקבלן.

בנושא הפוליטי אמר גלנט כי"אנחנו זקוקים בראש ובראשונה לשני פרמטרים מרכזיים – הראשון זה ביטחון והשני זה יציבות פוליטית. זה הפלטפורמה שאנחנו חיים עליה והיא שמאפשרת לנו את הדברים, מאחר ואני שומע את הרוחות והאווירה ,אומר שבנושא המדיני בטחוני, מה שחשוב לנו זה שכל הסכם שייעשה או לא ייעשה יהיה כזה שמשפר את בטחונה של מדינת ישראל. אם הוא לא עומד בתנאי הזה הוא לא יכול להתקיים זה תנאי הסף וזה מה שידריך גם אותי וגם את הממשלה".

"הנושא השני גם בו נשמעות רוחות בעת האחרונה. אנחנו חייבים לשמור שהקואליציה הזאת תחזיק עד 2019 יש לנושא הזה סיכוי טוב התנאי הראשון ייבחן בקואליציה במושב הזה וזה התקציב  ואני מעריך שכשנעביר את התקציב זה יפתח את הדלת להמשך ממשלה עד היום האחרון.

כתיבת תגובה