פסימיות: גם אם נעמוד ביעדים, מחירי הדירות בישראל רק יעלו

אל המסקנה הזו הגיעה פירמת הייעוץ וראיית החשבון 'בייקר טילי', שהשלימה לאחרונה עבודת מחקר עבור גוף נדל"ני גדול, ובה התבקשה לספק תחזית בנוגע למגמות הנדל"ן בישראל לעשרים השנים הקרובות

מחירי הדירות בעלייה | צילום: TrifonenkoIvan, שאטרסטוק

את הכתבה הבאה הקבלנים, בניגוד לאזרחים, יאהבו מאד לקרוא: "עד 2040 תגדל מאוד צפיפות הבנייה ברצועת המרכז, בין גדרה לחדרה, וייבנו מאות אלפי דירות במגדלים, אך בניגוד למצופה, ככל שכמות הדירות תגדל מחיריהן ילכו ויאמירו" – אל המסקנה הזו הגיעה פירמת הייעוץ וראיית החשבון בייקר טילי, שהשלימה לאחרונה עבודת מחקר עבור גוף נדל"ני גדול, שבה התבקשה לספק תחזית בנוגע למגמות הנדל"ן בישראל ל־20 השנים הקרובות, כך לפי הפרסום של אמיתי גזית ב'כלכליטס'.

איך בודקים נתון כזה, מתברר שזה לא כל כך מסובך כך לפחות לפי ההסברים של יקי ברנס, ראש חטיבת האסטרטגיה של הפירמה. בואו ניקח את אזור חדרה עד גדרה שמתפרס על פני 1,470 קמ"ר וחיים בו 3.5 מיליון איש בצפיפות של 2,400 נפש לקמ"ר.

כעת צריך לקחת מקומות מקבילים בעולם שהיו במצב זהה לשלנו לפני 20 שנה מבחינת הצפיפות וגודל הכלכלה וסביר להניח שהתהליכים שהם עברו יתחוללו גם אצלנו – ובכן לונדון, הונג קונג וסנגפור עונים על הקריטריון.

והמסקנה: ב- 20 השנים הקרובות ייווצר רצף עירוני בין גדרה לחדרה ומאות אלפים יעבור להתגורר במגדלים. ושימו לב לפינלאה, לא רק שמחירי הדיור ימשיכו להאמיר, אלא שגם הגידול בהיצע הדירות יגרור לעליית מחירים כללית: "מקומות הצפופים תמיד יהיו הכי יקרים, מהסיבה הפשוטה שכשיש יותר ביקוש לשירותים ומוצרים, ההיצע יקר".

אם אנחנו מוסיפים את הריבוי הטבעי הגבוה יחסית בארץ בעקבות יילודה והגירה, זה יובל למצב שב־2035 יתגוררו באזור המרכז 5 מיליון בני אדם, לעומת 3 מיליון היום.

"בסופו של דבר אי אפשר לברוח מעליית מחירים" מסכם ברנס.   "בשנים הקרובות מחירי הדירות בתל אביב עשויים להגיע לכ־60 אלף שקל למ"ר לדירה ממוצעת, בדומה לרמת המחירים בסינגפור כיום".

תגובה אחת ל: "פסימיות: גם אם נעמוד ביעדים, מחירי הדירות בישראל רק יעלו"

  1. בריכוזים החרדים זה לא יעלה רק ירד עם בניית שפיר והרחבה באלעד והר יונה ובית שמש(שכבר היום המחירים יורדים שם בזכות מחיר למשתכן)
    כי לחרדים לא בוער לגור במרכז כי אין כסף לשלם את המחיר בשונה מהיייטקיסט חילוני בפרט שאפשר לקנות דירה בשליש מחיר במקום אחר

כתיבת תגובה