תכירו, מפגעי בטיחות בבני-ברק, אלעד ומודיעין עלית

"על הרשויות המקומיות מוטלת האחריות לפעול ולוודא שהמדרכות פנויות עבור תושביהן, בכדי שהם לא ייאלצו לרדת לכביש ולסכן את חייהם". ניסיתם פעם ללכת עם עגלה על מדרכה צרה בבני ברק?

בודקים מדרכות. צילום: אור ירוק

אתם הולכים עם עגלה, אבל אז המדרכה נעשית בלתי-עבירה, ואין לכם ברירה אלא לסכן את חייכם ולרדת לכביש. נשמע מוכר? נדמה שאין מי שלא התנסה ב"חוויה" הזו – בטח ובטח במגזר החרדי.

בשנים האחרונות נערמות תלונות של הולכי רגל שאינם מסוגלים ללכת על המדרכה מבלי לסכן את חייהם, בין היתר משום שמהדרכות הפכו להיות מסלול נסיעה נוסף בעבור אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ממנועים, הובר-בורדים ודומיהם; יחד עם המכוניות החונות, עמודי החשמל הנעוצים בלב המדרכות, הגזם שנערם והשלטים החוסמים כבר לא נשאר מקום להולכי הרגל.

מתנדבי 'אור ירוק', ביניהם חברי קבוצות הנוער לזכרו של שניאור חשין, חונכי פר"ח ועוד, מיפו את מצב המדרכות ביותר ממאה ישובים ברחבי הארץ – כדי להתריע בפני הרשויות המקומיות במידה וישנה סכנה להולכי הרגל.

המתנדבים בדקו שני פרמטרים עיקריים: האם רוחב המדרכה הוא 130 ס"מ לכל פחות – על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה; והאם ישנם חסמים על המדרכה המפריעים להולכי הרגל. בין החסמים שנבדקו: פחי זבל החוסמים את המדרכות, מכוניות חונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע המדרכה ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.

בין היישובים בהם נעשתה הבדיקה היו גם בני ברק, מודיעין עלית ואלעד. להלן רשימת הרחובות בהם ערכו המתנדבים את הבדיקה ועמידותם בתקן רוחב המדרכה (130 ס"מ): ברחוב התפוצות בבני ברק, בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות אינן עומדות בתקן; במודיעין עלית ברחובות אביי ורבא, רבי טרפון ורשב"י בכל שלוש המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות עומדות בתקן; באלעד, ברחוב חוני המעגל, בכל שלוש המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות עומדות בתקן; ברחוב רבי יוחנן בן זכאי בעיר, כל שלוש המדידות שנעשו העלו כי המדרכות אינן עומדות בתקן; ברחוב שמעיה, באחת מתוך שלוש המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות אינן עומדות בתקן.

חסמים שנמצאו ברחובות השונים במרחב המוקצה להולכי הרגל היו: מחזורית, פסולת, עץ ועמוד תאורה. ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', אמר: "המדרכות נועדו לשמור על בטיחותם ונוחותם של הולכי הרגל. לא ייתכן כי הולכי הרגל, ביניהם קשישים, בעלי מוגבלויות וילדים, ייאלצו לרדת לכביש ולסכן את חייהם. על הרשויות המקומיות לוודא כי המדרכות רחבות מספיק וחפות ממפגעים בכדי שהולכי הרגל יוכלו ללכת בהן בבטחה תוך שמירת הפרדתם מכלי הרכב בכביש".

כתיבת תגובה