תנועת המושבים: נגיש עתירה לבג"צ נגד חוק הותמ"ל

ראשי המועצות האזוריות: זהו מדרון חלקלק שבו כלי אגרסיבי ובלתי חוקתי הולך ומתעצם במקום שילך ויעלם מן העולם, ואנו נערכים לסכל ניסיון זה גם בכנסת וגם בבג״צ אם נצטרך״

צילום: מאור קינבורסקי פלאש 90

במהלך  סוף השבוע האחרון התקיימו פאנלים רבים בנושא הותמ"לים ומצוקת הדיור– האחד של פאנל ראשי מועצות והשני פאנל עם מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד עדיאל שומרון. תנועת המושבים על חוק הותמ"ל: "יוצרים קואליציה רחבה. נגיש עתירה לבג"צ. הרעיון להאריך את חוק הותמ״ל הינו בדיוק הדבר שלגביו הזהרנו בזמנו, זהו מדרון חלקלק שבו כלי אגרסיבי ובלתי חוקתי הולך ומתעצם במקום שילך ויעלם מן העולם, ואנו נערכים לסכל ניסיון זה גם בכנסת וגם בבג״צ אם נצטרך״.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "אנחנו מרכז כפרי השונה מהעולם. בעולם הכפרים הם עניים ושווי האדמות זול. אצלנו זה הפוך. המרחב הכפרי מפותח ובו אנשים טובים לצד חיי קהילה, חינוך ותרבות עשירים. מה שאנחנו תורמים למען החברה הישראלית מהמקום שלנו אף אחד לא תורם". צור הוסיף: "אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בשנים הבאות עם ראשי מועצות עוינים שלא יודעים מה זו חקלאות ומה החשיבות שלה ועשויים לראות את החקלאות כמטרד שמפריע לתשתיות, הביוב ועוד".

צור דיבר על שיתוף הפעולה של המרחב הכפרי כולו כנגד הותמ"לים: "הכוח המשותף אינו שאלה. אנחנו לא מספיק חזקים כשכל אחד יפעל בעצמו. הכוח המשותף שלנו הוא משמעותי. מלבד החקלאות, עלינו לחזר את הקהילה במושבים, זאת כדי שנישאר כמושב ולא נהפוך להיות שכונה בעיר. שיתוף הפעולה שלנו עם המועצות הוא הכרחי הכוח של המועצה במרחב הוא הכרחי, הכוח של מרכז המועצות הוא הכרחי. אנחנו רוצים לעבוד יחד ולהיות חזקים".

יועמ"ש ויו"ר אגף הקרקעות של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח אמר: "במידה ויהיה ניסיון להאריך את חוק הותמ״ל במתכונתו הנוכחית אנו נפעל בהתאם לפנייתנו הנחרצת שהייתה התרעה לפני עתירה לבג"צ  כנגד החוק ונגיש עתירה לבית המשפט, בנוסף אנו ממשיכים לקדם את תיקונו של החוק דרך הכנסת בהצעת חקיקה שהגשנו שמטרתה הגנה מרבית על הקרקע החקלאית בעת הכרזה על מתחם מועדף לדיור, ואנו חוברים כעת לראשי ערים שדווקא מתנגדים להליך הותמ״ל בכדי ליצור קואליציה רחבה ככל שניתן״

 

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון השיב ליפרח ואמר: "אם לא היה ותמ"ל לא היו יחידות דיור. יש מושבים מסביב לערים והם לא כולם יישארו כמו שהם". שומרון אף הוסיף: "רמ״י מרכז מאמצים גדולים בתקופה הזו במצוקת הדיור ובשיווקים שנועדו להגדיל את היצע הדיור יחד עם זאת אנו מודעים לצורך שלנו להגביר את קצב העבודה מול המושבים בנושא הסדרת הזכויות ואנו אכן נעשה זאת, אנו מכבדים את חברי המושבים ואת זכויות האגודות אך אנו צריכים קרקע לשם הגדלת ההיצע ואין ספק כי מושבים באזורים מוטי פיתוח יפגעו, לגבי התעסוקה החלופית נשקול החלת הנחות אזור גם לשימושים שאינם קייט כפרי.

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח"כ איתן ברושי דורש מראש הממשלה ומשר האוצר לפטר באופן מיידי את עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל: "יש לקיים דיון דחוף בממשלה על המדיניות וההתנהלות מול המרחב הכפרי, ההתיישבות והחקלאות. אנו עדים להשתלטות עויינת של קבוצה פוסט ציונית שהשתלטה על רמ"י ותפקידים בכירים נוספים. זוהי סכנה אסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל. אנו בעד בניה למגורים, לרבות בהתיישבות הכפרית אבל לא ניתן לחסל מושבים וקיבוצים. יש להפסיק מיידית את הפקעת הקרקעות הברוטלית".

כתיבת תגובה