תעלומת העדה החרדית • מהו סוד כוחה של כשרות הבד"ץ?

המעבר של 'טרה' לעדה החרדית מוכיח בפעם המי יודע כמה: מערכת הכשרות מצליחה לשמור על הרלוונטיות שלה, בשעה שכל שאר חלקי העדה החרדית בקושי מתפקדים. מה סוד הצלחתה והאם יש סיכוי שהמונופול יישבר יום אחד?

צילומים: יונתן סינדל, אחמד סילם, רלשואנט ג'יאפאול, גילי יערי | פלאש 90

אם אנחנו רוצים להבין את הסוד שמאחורי שרידות כשרות העדה החרדית במשך עשרות שנים, כשהיא מצליחה לשמור על כוחה כמותג הכשרות המוביל בישראל, עלינו לחזור לשנת 2009 למניינם, לימים הסוערים של ההפגנות שהתקיימו על מעצרה של "האם המרעיבה".

באותה תקופה ארגנה העדה החרדית הפגנות ענק נגד בית הרפואה, המשטרה וכל דבר שזז בשטח, במטרה לשחרר את האימא שנחשדה כי רצתה לפגוע בבנה הקטן. ב"עדה" טענו כי מדובר בעלילת שווא של הממסד הציוני נגד אישה תמימה (טענה שהתבררה לאחר מכן כלא נכונה).

ההפגנות הללו, לצד ההפגנות שהתקיימו באותם ימים בעקבות פתיחת חניון קרתא, הצליחו לשבש לגמרי את מרקם החיים בירושלים ודומה היה כי העניינים יוצאים מכלל שליטה. אפילו בעיר בה שורר כאוס תמידי, מדובר היה בשיבוש של ממש למהלך החיים.

העיתונאי נחום ברנע פרסם באחד משבועות הקיץ ההוא טור בידיעות אחרונות נגד העדה החרדית והדגיש לקוראיו: "העדה החרדית זה לא כל הציבור החרדי, אלא רק פלג קטן", וכאן הביא ברנע צילום של סמל הכשרות המפורסם של העדה וקרא לקוראיו: "אם אתם רואים את הסמל הזה על מוצר מזון, אל תיקנו אותו כי בזה אתם נותנים כוח לעדה החרדית".

שבוע לאחר מכן פסקו ההפגנות. העדה ירדה למחתרת. אם מרעיבה? חניון קרתא? חרטא – הכל נעלם. יוק. כאילו לא היה דבר.

אפיזודה נוספת: לפני כעשור באחת ממערכות הבחירות הסוערות הוציאו בעדה החרדית חוברת מאוירת שפנתה לילדים והסבירה להם עד כמה חמור העוון ללכת ולהצביע בבחירות. היה בזה חציית קו אדום, כי לראשונה פנו אנשי העדה לילדים והסבירו להם שההורים שלהם "חוטאים" (מאז כבר התרגלנו לסגנון הפרסום הזה בקמפיין ההסתה המכונה קמפיין החרדקים).

באותה שבת הורה כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א להוריד מהטיש בליל שבת את היינות שהייתה עליהם כשרות העדה החרדית. במוצאי אותה שבת הבינו גורמים בעדה כי הם אכן עברו את גבול הקו האדום, חלוקת החוברות הופסקה בבת אחת ומאז לא חזרה על עצמה. בחירות? ציונות? שטויות – הכל נעלם. יוק. כאילו לא היה דבר.

כל זה בא להוכיח לנו כי העדה החרדית מוכנה לעמוד על עקרונותיה, להילחם למענם, עד שהיא קולטת שהמהלכים שלה עלולים להשפיע על מערכת הכשרות. באותו רגע הם חוזרים להיות אנשי עסקים ונזהרים לשמור על המותג שמטיל ביצי זהב. בקיצור, מי שחושב שיש לו עסק עם קיצונים, טועה. הנהלת העדה החרדית מורכבת מאנשים מאוד מעשיים ופרקטיים.

ולא לחינם, שכן בלי גוף הכשרות החזק ביותר בעולם, העדה החרדית הייתה נמחקת זה מכבר. עיון בהיסטוריה של העדה מלמדת אותנו כי רוב הקהילות שהיו חלק אינטגראלי ממנה, עזבו אותה עם השנים וכיום היא שורדת למרות פילוגים פנימיים קשים ומרים.

הדבק היחיד שעדיין מאחד אותה היא מערכת הכשרות שזוכה למעמד אייקוני שמעטים זוכים לו בציבור החרדי. מדובר בפרת מזומנים שבצידה עמדת כוח עוצמתית שמאפשרת לעדה להמשיך לשרוד. על המותג הזה ישמרו אנשי העדה בכל מחיר, יהיה המחיר אשר יהיה.

מסיבה זו תראו שהעדה החרדית מפרסמת מודעות ביומוניים האגודאים למרות המלחמה האידיאולוגית, משום שאנשי העדה מבינים שאין להם ברירה אחרת, שכן הצרכנים שלהם לא ממש מנויים על ביטאון 'העדה', 'החומה' ומתחריהם החדשים.

מסיבה זו הסכימה העדה לפני שני עשורים לתת הכשר למוצרים רבים של תנובה כאשר זו הייתה עדיין בבעלות הקיבוצים למרות מחאות מבית על ההכשר לגוף ציוני. בעדה הבינו כי כדי להישאר על המפה חובה עליהם לתת לתבונה כשרות, אחרת ייהפכו ללא רלוונטיים.

ייאמר לשבחה של מערכת הכשרות של העדה החרדית (על כל חלקיה) כי התנהלותה כיום נעשית בצורה מקצועית וחלקה מבחינה חוקית, מה שרק הועיל לה להתחזק. עד להחלטה של שר המשפטים לשעבר, יעקב נאמן, בשנת תשנ"ו לבדוק מה קורה בגוף הכשרות הממוקם בבנייני זופניק התנהלה מערכת הכשרות כמדינה בתוך מדינה.

מאז שרשות המיסים והמדינה החלו לחטט בספרי החשבונות של גוף הכשרות, העסק עבר לניהול מקצועי של גבריאל פפנהיים שהצליח להצעיד את העדה לשנות האלפיים ומאז הם רק הולכים וגדלים. במקרה הזה, אור השמש רק עזר להם לצמוח.

העבודה שהשבוע הודיעה העדה החרדית כי היא מעניקה כשרות גם לטרה, מוכיחה כי בעדה לא חוששים להתעמת עם תנובה המתחרה הוותיקה והקשה של טרה. הם יודעים כי לתנובה אין באמת לאן ללכת. אדרבה, הצטרפות טרה לכשרות העדה החרדית רק תיטיב עם הצרכנים ותגדיל את התחרות בשוק החלב.

ושיהיה ברור, בעדה הטילו על טרה לא מעט דרישות שעלותן גבוהה. חברה מסחרית כמו טרה לא הייתה נכנסת להשקעת ענק אלמלא היה לה יסוד מוצק להניח שכשרות העדה החרדית תגדיל לה את המכירות. כך שהמונופול של בד"ץ העדה החרדית לא הולך להישבר בעתיד הקרוב.

4 תגובות ל: "תעלומת העדה החרדית • מהו סוד כוחה של כשרות הבד"ץ?"

  1. הכותב חיים שיף מגלה כאן בורות נפלאה לא פחות מהכתב המהולל נחום ברנע, עובדות מצוצות מהאצבע…….

  2. תרשום אתה עובדות שלשיטתך כן נכונות.

  3. רואים על הכתב כי הוא לא חצה מעולם את מיפתן רחוב דיזנגוף בתל אביב והיכרו עם הציבור החרדי בככל ועם העדה החרדית בפרט הוא כמו היכרו של הנשיא טראמפ עם ירחמיאל שניידר הכתבה שלו לא חשוב אפילו לתגובה רצינית.
    הייתי מציע לכתב שייצא יום אחד לרחוב החרדי ויתחיל ללמוד קצת את אורח החיים שלהם
    ולהאתר הייתי מציע לקחת כתבים קצת יותר מבינים.

    ודו"ק

  4. קשקוש, ההפגנות של אם המרעיבה עשו תולדות אהרן והם לא קשורים למערכת כשרות עדה החרדית והסיבה שההכשר של העדה החרדית חזקה כי אנחנו סומכים עליהם שהם לא מתפשרים על כשרות כי הם קצונים ועל זה טוב קצוניות

כתיבת תגובה