מי קוראת לאפשר לנהגים פרטיים לבצע נסיעות בתשלום?

הממונה על ההגבלים אמרה היום בוועדת המדע של הכנסת כי הגיע הזמן לשנות את התקנות ולאפשר לנהגים פרטיים לבצע נסיעות בתשלום. נציגי נהגי המוניות רתחו מזעם ואחד מהם אף עזב את הדיון בכעס

מונית | צילום: משה שי, פלאש 90

בעוד שבוועדת הכלכלה של הכנסת אישרו היום (ב) את הצעת החוק שתאפשר לנהגי מוניות ספיישל ליזום נסיעות שיתופיות, התנהל בוועדה המדע של הכנסת דיון סוער אודות "הגברת התחרות באמצעות התחבורה השיתופית".

הדיון התיאורטי מעניין במיוחד לנוכח הדברים שאמרה במסגרתו הממונה על ההגבלים העסקיים, עורכת הדין מיכל הלפרין. הלפרין אמרה: "התחברו כאן יחד שתי אג'נדות מאוד משמעותיות והביאו אותנו להתעסק בנושא. המצב של התחבורה הציבורית בישראל בכי רע, השימוש ברכבים פרטיים הולך וגדל, ולצד כך ההתפתחות הטכנולוגית נותנת לנו ליצור מנגנונים שמאפשרים מגוון שירותים לציבור. למדינת ישראל אין פריבילגיה להדוף את הפתרונות האלה החוצה. אנחנו צריכים לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית".

היא החריפה את הטון כאשר ביקשה "לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים בתשלום". לא פחות. היא אף קראה לנהגי המוניות לאמץ את הרעיון ואמרה: "אני קוראת לנהגי המוניות לתפוס בשתי הידיים את הרצון לנהל איתם משא ומתן. אי אפשר לעצור את הכניסה של התחבורה השיתופית כדי להגן על הסכומים שנהגי המוניות שילמו בעבר, זה מזכיר לי את המחשבה שלא להכניס את מכונות הדפוס לשימוש כדי להגן על הכמרים שכתבו בנייר ועט".

דבריה עוררו סערת רוחות ויושב ראש ארגון נהגי המוניות, יהודה בר-אור הגיב ואמר: "היום עם 22 אלף מוניות שיתופיות נוכל להסיע 1.2 מיליון אנשים ביום, במסגרת זו הסכמנו לעד 50 אחוזים הנחה בנסיעה. אנשים שמשתמשים יום-יום בנסיעות ירוויחו במיוחד, אנחנו לא מתנגדים למוניות נוספות אלא להכנסת רכבים פרטיים לענף שמאכיל 35 אלף משפחות".

במהלך חילופי הדברים התלהטו הרוחות ואחד מנציגי נהגי המוניות אף עזב את האולם. בעקבות הסערה פנה יושב ראש הוועדה, חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) לנציגי נהגי המוניות, ואמר: "החלק שלכם בתהליך הזה הוא מאוד קטן, אם אתם בכלל נפגעים. אלה שלוקחים מוניות ישירות כל בוקר ימשיכו בכך כי זה תמיד יותר נוח לנסוע לבד. אם לא, יש עניין של פיצוי. זה ששמים אתכם במרכז זו טעות שלנו וגם טעות שלכם. לא יכול להיות שכל גוף אינטרסנטי יביא להפסד משמעותי לציבור. אנחנו לא מפוחדים, שום שיח ציבורי לא יאיים עלינו".

כתיבת תגובה