תרגיל מכירת הדולרים; נשיאת ארגנטינה לשעבר תעמוד לדין

יממה לאחר השעייתה של נשיאת ברזיל, קבע בית משפט בארגנטינה כי הנשיאה לשעבר, כריסטינה פרננדס דה-קרישנר, תעמוד לדין באשמת פגיעה בקופת המדינה. יחד עמה יעמדו לדין שר הכלכלה ונגיד הבנק המרכזי

שער הפזו צילום :Bankoo שאטרסטוק

התרגיל ששמר על שערו של הפזו (המטבע הארגנטינאי) במשך כמה וכמה שנים היה פשוט וגאוני. הבנק המרכזי מכר דולרים במחיר יותר נמוך ממחיר השוק והעלה את ערך המטבע מבלי שיהיה מאחוריו כל גיבוי מעשי.

בסוף השבוע האחרון, יממה בלבד לאחר שהפרלמנט של ברזיל החליט להשעות את הנשיאה המכהנת לחצי שנה, הודיע בית משפט פדראלי בבואנוס איירס כי הנשיאה לשעבר של ארגנטינה תעמוד למשפט באשמה של הונאת המדינה.

הנשיאה, כריסטינה פרננדס דה-קירשנר, שר הכלכלה בממשלתה, נגיד הבנק המרכזי דאז ועוד בכירים, יעמדו לדין. השופט קבע כי הם הסבו נזק לקופת המדינה שהפסידה חמשה מיליארד דולר ודלדלו את עתודות המטבע של ארגנטינה. לגבי הנשיאה קבע השופט כי התרגיל לא היה יכול להתבצע ללא אישורה. פרננדס כופרת בהאשמות החמורות.

נציין כי פרננדס התבטאה לא אחת בביטויים שאפשר לפרש אותם כאנטישמיות. כך למשל, כאשר ביקרה במרפאת שיניים בריו גאז'גוס יחד עם שר הכלכלה שלה, היהודי אקסל קיסילוף, אמרה פרננדס לנוכח מכונה גרמנית לייצור שיניים מלאכותיות כי "זו מכונה גרמנית. הם – הגרמנים – כבר עשו ניסיונות עם שיניים, הרבה ניסיונות".

את הדברים אמרה בחיוך לשר הכלכלה היהודי שלה ומשמעותם הסעירה את הקהילה היהודית הגדולה של ארגנטינה. לא הייתה זו הפעם הראשונה בה נתפסה הנשיאה לשעבר בהתבטאויות סמי-אנטישמיות. באחת הפעמים אמרה כי ילדים צריכים ללמוד את "הסוחר מוונציה", מחזה של שייקספיר המספר את סיפורו של מלווה בריבית יהודי ומציג אותו בצורה אנטישמית ברורה.

היא טענה שאת מצבה הכלכלי של ארגנטינה ניתן להבין טוב יותר רק לאחר שקוראים את המחזה. היא נימקה זאת במילים: "מוצצי דם קיבלו חיי נצח בספרות למשך מאות שנים". כאמור, בסוף השבוע נקבע כי תעמוד לדין.

נציין כי רק לפני שבוע החליטה סוכנות הדירוג 'סטנדרט אנד פור'ס' להעלות את דירוג האשראי של המדינה הדרום אמריקאית ל-B מינוס. לאחר שקודם לכן הוגדרה כמדינה בעלת חדלות פירעון סלקטיבית. סטנדרט דירגה את אגרות החוב שהנפיקה ארגנטינה בשנה שעברה (2015) בדירוג B מינוס.

זאת בעקבות צעדים שנקט הנשיא המכהן, מאוּריציוּ מאקרי שהחליף את פרננדס. מאקרי הסיר את רוב עמלות הייצוא וביטל את תקרת שער החליפין, דבר שאפשר ניידות גדולה יותר של המטבע המקומי. בהודעה של סטנדרט נכתב כי "התחזית היציבה של הדירוג מאזנת את ציפיותינו לשיפור במדיניות הכלכלית, ולייצוב הדרגתי של כלכלת המדינה לנוכח האתגרים הפוליטיים איתם אמור להתמודד הממשל החדש".

 

כתיבת תגובה