‏מה גרם לזינוק דרמטי במספר הרכבים שמושכנו ב-2016?

בשנה הקודמת נרשם משכון על יותר מ-154 אלף כלי רכב המהווים יותר ממחצית כלל הנכסים עליהם נרשם משכון. בשנתיים האחרונות זינק מספר הנכסים הממושכנים ב-48%. מה קורה לאחרונה ברשם המשכונות?

משרד המשפטים. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

זינוק דרמטי במספר הנכסים ששועבדו בשנת הכספים הקודמת. כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (ד) רשם המשכונות. מנתוני השנה הקודמת עולה כי בשנת 2016 נרשם משכון על 308,428 נכסים, עלייה של כ-20% בהשוואה לשנה הקודמת וזינוק של כ-48% בתוך שנתיים.

מפילוח הנכסים שמושכנו לפי סוג הנכס הממושכן, עולה כי נרשם זינוק חד בכמות רישומי המשכון על כלי הרכב בישראל בכל שנה: בשנת 2016 נרשם משכון על 154,320 כלי רכב, עלייה של כ-41% בהשוואה לשנת 2015 בה נרשם משכון על 109,706 כלי רכב ועליה של כ-96% בהשוואה לשנת 2014 בה נרשם משכון על 78,880 כלי רכב. את הסיבה לכך ניתן לתלות בגידול דרמטי באשראי הבנקאי לרכישת רכב ובגידול במספר רוכשי הרכב בליסינג מימוני.

ברשם המשכונות מציינים כי בשנים 2015-2016 בוצעו בכל שנה כ-900 אלף פעולות במשכונות כולל רישום, עיון, שינוי וביטול משכונות. מדובר בעלייה של כ-13% בהיקף כל הפעילות במשכונות בתוך שנתיים.

את ההסבר לכך ניתן לתלות בשינוי שעבר על יחידת רשם המשכונות במשרד המשפטים. עד לשנת 2016 בוצעו כל פעולות המשכון בדרך "המסורתית" של הגשת בקשה ידנית בקבלת קהל או בדואר ועדכונה במערכת על-ידי עובדי הרשם. רשות התאגידים במשרד המשפטים קידמה מהלך המאפשר ביצוע פעולות מקוונות במשכון ישירות על ידי הבנקים באופן מיידי ללא צורך בהגעה למשרדי רשם המשכונות.

המהלך, כך מתברר, הצליח בגדול ובעקבותיו, החל מאפריל בשנה הקודמת החלו הבנקים לבטל רישומי משכון באופן ישיר ומקוון ללא כל צורך להגיע פיזית אל משרדי רשם המשכונות, כאשר הפעולה מושלמת ומתעדכנת במאגר באופן מיידי.

מנתוני הרשם עולה כי מאפריל 2016 ועד סוף מרץ 2017 בוטלו 162 אלף משכונות באמצעות הממשק המקוון. נתון זה מהווה כ-47% מכלל המשכונות שבוטלו בתקופה זו. מגמת העלייה בשימוש בממשק המקוון נמשכת וברבעון הראשון של השנה הנוכחית בוטלו כ-50 אלף משכונות בדרך זו (כ-55% מכלל המשכונות שבוטלו ברבעון).

שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד (הבית היהודי), אמרה הבוקר: "משרד המשפטים מעודד כל העת שימוש בכלים טכנולוגיים חדשניים לשם שיפור השירות לציבור, התייעלות וחסכון במשאבים. פעילות רשם המשכונות ברשות התאגידים בתחום המקוון הינה דוגמא מצוינת לכך ושימוש בפלטפורמה החדשנית החל גם ביחידות נוספות במשרד".

מנכ"לית משרד המשפטים, עורכת הדין אמי פלמור, אמרה: "בעידן הנוכחי אנו פועלים להסרת חסמים משפטיים ובירוקרטיים על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית והעסקית במשק. הנתונים על פעילות רשם המשכונות מאפשרים לזהות מגמות בהתנהלות הצרכנית של משקי הבית, וימשיכו להימדד על מנת להוות תשתית למדיניות כלכלית מושכלת של הממשלה".

ראש רשות התאגידים, עורך הדין אייל גלובוס אמר: "המהפכה המקוונת והמהלכים החדשניים אותם עוברת רשות התאגידים באים לידי ביטוי במלוא עוצמתם ביחידת רשם המשכונות. ההליך של ביצוע פעולות במשכונות על ידי הבנקים הינו פורץ דרך לכל דבר ועניין, מצמצם בירוקרטיה, משפר את זמני הטיפול ומהווה שער טכנולוגי ראשון של גופים פרטיים אל המגזר הציבורי. הציבור נהנה כבר היום מתוצרי מהלך זה שהיקף השימוש בו הולך וגובר".

כתיבת תגובה