אושר סופית: המס על המשקיעים יעלה ל-8%

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק להעלאת מס הרכישה על משקיעים למינימום 8% | החוק ייכנס לתוקף במהלך חודש דצמבר ויהיה בתוקף כהוראת שעה לשלש שנים בלבד | ביקורת בקרב בכירי הענף: ייקור מס הרכישה לא יוזיל מחירים אך יפגע בשוכרים

משקיעים בנדל"ן | צילום: ImageFlow, שאטרסטוק

הכנסה אישרה היום בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שתקבע כי מס הרכישה על המשקיעים יעלה ל-8% מינימום בדצמבר, במקום 5% עד כה. עם זאת, החוק יהיה בתוקף כהוראת שעה לשלוש שנים בלבד עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. במקביל, תקודם הצעת חוק פרטית בהסכמת הממשלה, להקלה במדרגות המס הראשונות לרוכשי דירה ראשונה.

החוק המוצע מעמיד את מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה על 8% בדירות שנרכשו במחיר של עד 5,348,565 ₪ ועל 10% מעל למחיר הזה – זאת, במקום מדרגות המס הנהוגות כיום.

עם זאת התעוררה גם ביקורת על המהלך. שמאי המקרקעין והמשפטן ארז כהן אמר כי "ייקור מס הרכישה צפוי לקרר מעט את רמת הביקוש לדירות, אך גם לפגוע משמעותית בשוק השוכרים. בהיעדר חלופה ראויה של שכירות קונצרנית, המשקיעים הם אלו אשר נושאים על כתפיהם את שוק השכירות. לכן קיים חשש כי במקום שבו הממשלה מבקשת להיטיב עם רוכשי הדירה הראשונה, היא תמצא עצמה פוגעת בקהל השוכרים הנמנה עם השכבות החלשות יותר בחברה".

ארז כהן | צילום: יח"צ

לדבריו, "גם אם מגיעים למסקנה שאין מנוס מייקור המס על המשקיעים, ישנה דרך לעשות זאת, והאופן הגורף וחסר ההבחנה שבו מבוצע המהלך הוא טעות. אין דינו של משק בית שרכש דירה שניה לאחר שנים של חיסכון, כדינו של מי שרכש את דירתו העשירית. על המדינה להכיר בשונות הזו, ולמסות משקיעים אלה באופן שונה. כמו כן, ניתן להעניק הטבה למי שמציע את דירתו להשכרה ארוכת טווח".

ואילו רז שרייבר בעלים ומנכ"ל משותף בחברת INHOUSE שיווק נדל"ן אמר, כי "ייקור המס על המשקיעים לא צפוי להפחית במאום את הביקוש לדירות, ובכל מקרה מדובר בפתרון נקודתי ולא מספק, שבמצב השוק הנוכחי לא יוכל להשפיע על רמת המחיר. בסופו של דבר מדובר בסקטור שאחראי לחמישית בלבד מכלל העסקאות בישראל. בעוד שמחירי הרכישה לא צפויים לרדת בעקבות המהלך, מי שבוודאות ייפגע הוא ציבור השוכרים, אשר צפוי לסבול מהיצע נמוך ועליית מחירים, כך שבחשבון אחרון הנזק שבמהלך עולה על התועלת. חשוב להזכיר לממשלה כי הפתרונות הממשיים למשבר הדיור הם אך ורק הגדלת ההיצע והסרת חסמים בירוקרטיים, וכל עוד אלה לא יתרחשו, פתרונות 'קלים' כמו זה שאושר היום לא יעזרו".

רז שרייבר מנכ"ל משותף ובעלים אינהאוס | צילום: איציק שוקל

לדברי רועי פדלון, מנכ"ל משותף ובעלים בקבוצת הנדל"ן שפונדר-פדלון, "הממשלה מחפשת דרכים יצירתיות לבלום את עליית המחירים ולעצור את השוק, אך כאן מדובר בלא יותר מפלסטר. ייתכן כי המשקיעים יישבו עכשיו על הגדר מספר חודשים וימתינו, אך לאור ההמשך הצפוי של עליות המחירים, המשקיעים יהיו מוכנים לשלם גם מס רכישה גבוה יותר.

רועי פדלון בעלים ומנכ"ל משותף שפונדר פדלון | צילום: אופיר הראל

"הפתרון הוא אחד – לשחרר עוד עתודות קרקע, בין אם באמצעות התחדשות עירונית ובין אם בהקצאת קרקעות מדינה, לחתוך בבירוקרטיה ולהביא לכך שבנייתן של כמה שיותר דירות תתבצע בהקדם. כל שאר הפעולות הן לא יותר פלסטרים, שכבר הוכחו לא פעם כלא יעילים".

תגובה אחת ל: "אושר סופית: המס על המשקיעים יעלה ל-8%"

  1. חוק שיכניס כסף לאוצר וירוקן את שוכר הדירה מאחר והמס יכנס לשכר הדירה .

כתיבת תגובה